A tökéletes sajtos tészta
2014. október 07. írta: motoroskonyhaja

A tökéletes sajtos tészta

Sajtos tészta! Erre a kifejezésre gyakorlatilag az emberek nagyobbik többsége így gondol: menzán/önkiszolgáló étteremben már ettem mert óccsó és laktató, vagy otthon készítettem el, mert óccsó és laktató...
Nos ezeket a közhelyeket és sztereotípiákat nagyon gyorsan felejtsük el! Mert hogy egy NORMÁLISAN ELKÉSZÍTETT sajtos tészta egyáltalán nem olcsó, ellenben nagyon-nagyon finom...
Persze elintézhetnénk annyival, ahogy a többség szokta: főzz tésztát, majd tegyél rá óccsó sajtot és tejfölt, kész is. Hát egy nagy túróst! Megmutatom hogyan lehet élvezetes és izgalmas sajtos tésztát készíteni pikk-pakk, ami után megnyaljuk mind a 10 ujjunkat és minden mást is.... :)

s01_1.JPG

A tökéletes sajtos tészta

Hozzávalók:
40 dkg száraztészta (én BIO fussilit használtam hozzá)
20-25 dkg sajt (igen-igen, csupán ennyi kell hozzá, ellenben SAJTOT használtam a recepthez és nem gumit....) St. Paulin, Gorgonzola, osztrák -pasztörizálatlan tejből készült- kézműves sajt és valódi parmezán keveréke...
5 dl tej (én BIO tejet használtam hozzá)
1 pohár tejföl (vagy házi legyen vagy bolti, de akkor BIO)
4 gerezd fokhagyma
1 tanyasi tojás
Bors


Elkészítése:
Semmi extra nincs az egészben, az eredmény viszont fenomenális lesz! Tegyünk fel egy fazékba vizet, kicsit sózzuk (NEM tengeri sóval, hanem kősóval! Tudja valaki, hogy miért érdemesebb finomítatlan és tisztítatlan kősóval ízesíteni az agyon ajnározott -és többszörösébe kerülő- tengeri helyett???? Várom a válaszokat...)
Ezzel azonos időben tegyük oda a tejet is, hadd kezdjen melegedni. Amikor a víz forr szórjuk bele a tésztát, a tejhez pedig tegyük a zúzott fokhagymát, majd azt sózzuk, borsozzuk.

s02_1.JPG

Amíg a tészta fő (és a fokhagymás tej melegszik) készítsük elő a sajtokat.

s03_1.JPG
A St. Paulin, Gorgonzola és az osztrák kézműves sajtból vágjunk kb. 15 dkg-t majd aprítsuk fel. Ezt az aprított kombót tegyük a tejhez, hogy rendesen fel tudjon olvadni.

s04_1.JPG

Nem kell feltétlenül ezeket a sajtokat használni hozzá, a lényeg a minőségen van! Ha valaki imádja pl. a pecorinót (ahogy én is) és van neki otthon bátran dolgozzon vele. Aromás és VALÓDI sajtok kellenek, nem pedig az itthon megszokott trappista-edami-gouda gumik, amik dömping áron kaphatók a hiperekben, ellenben nem sajtok, mert se ízük se bűzük.... A bűzről jut eszembe. Fiatalabb koromban egy olyan településen laktam, ahol volt sajtüzem. Az egyik hozzám közelebbi utcában volt a sajtérlelő, ahol a készülő sajtokat érlelték. Iszonyat büdös volt persze, hiszen az érő sajtnak speciális szaga van, de akkor MÉG érlelték a sajtokat, nem pedig színezékkel, állomány-javítóval stb-vel tették eladhatóvá. Volt is színe, állaga, íze. Ugyanaz a sajtüzem réges-régen bezárta ezeket az érlelőket, ellenben manapság a "sajtjait" telerakja színezékkel, állományjavítóval és minden mással. Hogy milyen áron adja a termékeit? Dömping áron, a jónép meg veszi ezerrel, mert óccsó. A vásárlóknak viszont nem jut eszükbe (ahogy a többi guminál sem) hogy ezekből a készítményekből adagonként kell 20 dkg ahhoz, hogy valamit érezzen is az ember...

Elkanyarodtam a lényegtől, de nem bírtam megállni, mert nagyon bosszant ez az igénytelenség.... Szóval a tésztát NE főzzük készre, csupán 5 percig forraljuk, majd szűrjük le. Tegyük egy tűzálló tálba, majd öntsük rá a sajtos-tejes szószt.

s05_1.JPG

Üssük rá a tojást, adjuk hozzá a tejfölt,

s06_1.JPG

majd keverjük alaposan át az egészet. Most jöhet a finálé! Szórjuk meg a tetejét a reszelt parmezánnal és ha úri kedvünk úgy tartja mehet még rá kevés más aromás sajt is, az össz. ráreszelt sajt mennyisége max 10 dkg.

s07_1.JPG

Tegyük a tálat 220 fokra előmelegített sütőbe, majd süssük addig, míg a tészta tetején lévő sajtok aranybarnára pirulnak. Készen is vagyunk az egésszel!
Vegyük ki a sütőből, hagyjuk kicsit hűlni (bár én pl. forrón szeretem), majd friss fejes salátával tálaljuk.

s08_1.JPG
Felül ropogós, belül krémesen és szaftosan lágy, VALÓDI sajtos ízekkel teli ételt kapunk. Érdemes kipróbálni, mert nagyon-nagyon finom és eteti magát. Egy üde rozé és hagyományos elkészített saláta kíséretében nem fogunk tudni betelni vele...

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr246767657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mrs. Clayton 2014.10.08. 20:26:59

szia, bocs h nem a postba vago, de mint ferfi velemenye erdekelne mennyire hangzik jol az alabbi menu

paszternak leves piritott tokmaggal es tokmagolajjal
confitalt kacsacomb korte es edeskomeny salataval es piritott dioval
almatorta es jegkrem

pasikent bejonne, vagy tul noies?

objekt678 2014.10.10. 20:13:51

Szia Motoros !
Ez a tejes sajtban továbbfőzés nagyon jól hangzik. A sajtok keverése is igen finom ízkavalkádot ad ki.
Különösen plussz pont, hogy kiemelted a nyers tejből készült sajtot:))
A Franciáknál ( sajtban ők az origók és kész-szerintem) ötcsillagos CSAK nyers tejből készülő sajt lehet. Magára valamit is adó sajtosnál, de még áruházban is fő helyen csak nyerstej sajtok vannak, pasztőrözöttek csak lágyéktól lefelé:)))
A "gumi" kifejezés nagyon pontosan fedi a magyar sajtpiacot. Sajnos.
A biotejjel kapcsolatban szeretnék egy picit a vitorládba szusszantani- mint ősz barát a fiatalhoz-:
A Bio-ról mindenkinek a természetközeli ugrik be"..... Riska legel a domboldalon jóféle füveket, este bejön, Mari néni megfeji....( a szarvasmarha az átlagos legelőn található 120 féle növényből kb 34-et fogyaszt, a ló 14-et, a juh 61-et, a kecske 74-et)
Van olyan hely, ahol ez így történik,( Írek, Osztrákok, Franciák....) de nem Magyarországon.
Nálunk a tejelő tehén az istállóban szigorúan le van kötve.
Szenázst, vagy szilázst kap egész élete alatt, azt pedig kukoricából, jobb esetben tritikáléból savanyítják neki.
Ennek a bűze átmegy a tejbe is.
Azért ilyen szarok a magyar tejek, sajtok, vajak, miegyebek.

Ha ezt az erjesztett egyentápot ( mit vegyszermentesen termeltek) eteted az állattal, akkor megkaphatja a " BIO" jelzőt.

objekt678 2014.10.10. 21:06:43

Ilyennkor is csesztetnek melóval-de jó lenne állami hülyének lenni...Péntek délben megyek haza....
Az utolsó kép nagyon profi!!!!

motoroskonyhaja 2014.10.11. 11:18:20

@Jess G: Szia!
Őszinte leszek: nekem nem jönne be. De nem azért, mert nem jó a menü, mert az jó, készítsd el nyugodtan!!!! Nekem azért nem nyálcsorgató, mert én alapból nem szeretem a gyümölcsös vagy édes húsokat (kivétel a savanykásabb almával készült saláták), az almatorta és társai (pl. almáspite) pedig gyerekkorom óta a "kiráz tőle a hideg" kategória (általában ez volt a sütemény hétvégente, és egy életre megutáltam az összes variációt).
Így már talán érthető, hogy nekem miért nem jön be a menü :)

A leves szuper!
A kacsa is (én pl. párolt vagy pezsgős káposztával sem szeretem). Az édeskömény is nagyon jó dióval (én pl. körte helyett gorgonzolával nagyon is be tudnám falni, vagy édesköményes-diós krokettel és kevés pecsenyelével locsolva is azonnal jöhetne)
A desszert is jó.

Tehát bátran készítsd el!!!

Kíváncsi vagyok a fejleményekre! ;)

motoroskonyhaja 2014.10.11. 11:32:53

@objekt678: Kedves objekt678! Mondtam én, hogy az a BIO tej az magyar? :) Hát nem, mert nem is az :) Sajnos ismerem az itthoni szokásokat, így nem is veszek ilyeneket. A tej amúgy is étel és nem ital, bár az itthoni emberek nagyobbik része nyakló nélkül vedeli a silány minőségű tejnek eladott sz*rt.
Én is szeretem a tejet, de nagyon megválogatom, hogy milyet és honnan rendelek (internet, külföld - most már talán érthető az UHT vonal...). A sajtokkal is így vagyok. Nálam nem látod az itthoni szentháromságot (trappista-edami-gouda) ellenben mindig van a hűtőmben több olyan sajt (általában 4-6 fajta szokott itthon lenni, van amikor több) amiből nassolhatok, mintha csak csokoládét ennék.
Természetesen ahol csak megfordulok mindig végigkóstolom a helyi sajtválasztékot (is, persze a helyi ételek mellett)

A fickó 2014.10.11. 23:41:52

@motoroskonyhaja: Van ember, aki nem szereti a húsos ételeket gyümölcsökkel!? Ááá!
Ezek után, már csak elmondom, mint pasi (fickó) a véleményem én is a menüről. :)
Leves: OK
Főétel: OK, addig, hogy kacsacomb és körte. Az édeskömény és a dió egy konfitált kacsacomb mellé nem illik. Előételként egyébként rendben van a sali. Az édeskömény könnyed ánizsossága, miatt elsősorban halakhoz, csirkéhez, bárányhoz illik leginkább.
A nehéz, zsíros, karakteres ropogós bőrű kacsacomb mellé én mindenképp ajánlanék valamilyen gyümölcsöt raguként, püréként, vagy gyümölcsös párolt káposztát. Zsírosabb ételek emésztését nagyban elősegítik a gyümölcsök. A birs most szezonális, egy ebből készült püré jól kiegészítené a kacsát. Kacsa pecsenyeléből készült mártást mindenképp adnék mellé és valamilyen burgonyaropogóst.
Desszert: OK, főleg, ha ez a torta a Tarte Tatin. :P
A gorgonzola és a körte egy klasszikusan, jó párosítás.

motoroskonyhaja 2014.10.12. 14:51:36

@A fickó: Igen, van ember aki nem szereti: én :D
A ropogós kacsacomb nagyon is megy az édesköményhez, dióhoz és mondjuk gorgonzolához, de krokettként pecsenyemártással (ahogy te fogalmaztál burgonyaropogós pecsenyemártással) is nagyon finom - ahogy én is írtam. Salátában is jó, ebben igazad van. A zsíros ételek emésztését a savak segítik elő, amik természetesen a gyümölcsökben is megtalálhatók, de egy pohár finom vörösborban is (ha már kacsáról beszélünk).
A birs szintén a "kiráz tőle a hideg" kategória nálam :D
Én sosem értettem ezt a "kacsához meg ehhez ahhoz (pl. szarvashoz) mindenképpen édes-gyümölcsös ragut vagy mártást adjunk" dolgot. Ezer és ezer más módja van ezeket az ételeket turbózni, méghozzá úgy, hogy kiemeljék az alapanyag ízét. Finom, erdei gombamártás, NORMÁLIS barnamártás, pecsenyelével locsolt puliszka, stb. De ettem már Tejfölös sajttal tetézett sztrapacska alatt sültet is, nagyon finom mindegyik :D

Mrs. Clayton 2014.10.12. 17:09:49

@motoroskonyhaja: koszi a velemenyezest, a krokett mindenkepp jo otlet volt es a pecsenyele is
vegul brownie lett cseresznyeszosszal az almatorta helyett
osszessegeben eheto lett, habar keszitettem mar ennel sokkal finomabb es jobb kacsat is
hiaba izgultam nagyon :-)

motoroskonyhaja 2014.10.12. 19:48:38

@Jess G: A brownie-t imádom (a legjobb tejszínes keserű-csokoládéval nyakon öntve -szerintem....!!!!!) Illetve azt is :D Próbáltad már kandírozott citrom, lime és chilis-csoki szósszal, sok-sok borssal? Ha nem mindenképpen MEG kell próbálnod ;)
De mi lett az eredmény? Megfelelt? Ízlett? Mit szólt a pasi? Minden érdekel :)

Mrs. Clayton 2014.10.12. 20:57:05

@motoroskonyhaja: hat, szerintem eleg annyi, h csak meg biztosabb lett benne, hogy felesegul akar venni :-)
bar azt mondta, ha nem tudnek fozni is igy gondolna

A fickó 2014.10.13. 01:54:06

@motoroskonyhaja: Nem akarom én megmondani a tutit, hogy milyen húshoz milyen köret illik - mert ízlések és pofonok... Viszont az tény, hogy a húsok mellé legalább olyan jók a gyümölcsök, mint bármely zöldség. Mondjuk én rajongok a gyümölcsökért, ezért alapból elfogult vagyok velük kapcsolatban.
Bor nélkül, meg nincsen étkezés, ez alap.:)

motoroskonyhaja 2014.10.13. 20:58:11

@A fickó: Jaj, már nehogy Te is megbántódj! :D Nem azért írtam, mert megmondtad a tutit, hanem csak hangot adtam annak, hogy nem értem miért olyan jó a hús édes szósszal vagy gyümölcsmártással. Lehet ám, hogy a gyerekkori menza adta meg ehhez az alaphangulatot (általános iskola: mócsingos darált marha főzve, hozzá iszonyat meggyszósz és pirított gríz). Természetesen próbáltam több ételt is gyümölcsös kombóval, de nekem nagyon nem jött be (camambert, vad, kacsa stb), ezért írtam le a véleményem :D
A birs is ilyen, hiába próbáltam többféle módon nekem nagyon messze van az ízlésemtől. Hasonló ehhez a sütőtök is. Bárhogy próbáltam teljes kudarc. Volt simán sütőben elkészítve, de a levesféléktől a süteményeken át rahedli módon készítettem el, hátha... De nem, az sem a szívem csücske, pedig egészséges, tápláló és olcsó.

motoroskonyhaja 2014.10.13. 20:58:48

@Jess G: Nagyon jó hír, gratulálok! ;)

motoroskonyhaja 2014.10.13. 21:00:20

@Jess G: Most jut eszembe. Van pár gyümölcsös dolog, amit szeretek, persze kis sarkítással. Ilyen az avokádóval készült étel, vagy a gránátalmával dúsított, a fügés-roquefortos töltelék pedig minden húshoz megy nálam. De a többi nekem nagyon nem jön be :D

Mrs. Clayton 2014.10.13. 23:32:18

@motoroskonyhaja: thx:-)
legkozelebb vmi rendes steak lesz ugy dontottem, majd megbeszeljuk

A fickó 2014.10.14. 13:15:45

@motoroskonyhaja: Nem bántódtam, csak kissé "csalódtam" benned, hogy egy alapvetően minden extremitást nélkülöző alapanyag párosítást (hús gyümölcsökkel) ennyire nem kedvelsz. :D
Mondjuk én soha nem ettem ilyen menzán, illetve egy rövid ideig igen, katonakoromban. Ez volt a legrosszabb az egészben, hehe. Aztán nemsokára, már itt is magamra, illetve magunkra főztünk néhány katonatársammal, egy töltőállomás konyháján. :)
Én sem annyira kedvelem a sütőtököt, aminek egyébként most szezonja van. Bár ez azért így nem igaz, mert csak sütve nem ízlik annyira, de rizottóban, illetve egy levesként igen. Ebben a levesben viszont nem kell előtte megsütni és alaplé sem kell hozzá. A batátát viszont imádom sütve.

eyr750 2017.01.19. 14:52:03

"Tudja valaki, hogy miért érdemesebb finomítatlan és tisztítatlan kősóval ízesíteni az agyon ajnározott -és többszörösébe kerülő- tengeri helyett???? Várom a válaszokat...)"
adalékmentes? én annyi mindent elhiszek, ezért használok erdélyi adalékmentes(?) sót :)

motoroskonyhaja 2017.01.22. 00:36:29

@eyr750: Nem, nem azért, de az irány jó :) Az erdélyi kősó (pl. a parajdi) szuper választás, de ugyanolyan jó a nyírségi kősó is (igen, aminek kilója 39 Ft-ba kerül bármelyik szupermarketben vagy diszkontban).
A válasz egyszerű: a kősó is tulajdonképpen tengeri só, csak az a tenger évmilliókkal ezelőtt hullámzott... Tele van különböző ásványi anyagokkal, nyomelemekkel (ezt tisztítják ki a mai sókból, plusz fehérítik is) illetve sokkal tisztább, mint a mai sók (hogy más példát ne írjak: mennyire is szennyezettek a mai tengerek, ahol lepárolják manapság a tengeri sót? És mennyire voltak szennyezettek 20-40 millió évvel ezelőtt? :)

szivar 2020.03.11. 12:29:09

No, kiegészíteném a receptet, bár nem olvastam át az összes hozzászólást, lehet, hogy már írta valaki. Próbáld ki nagyon apróra metélt füstölt szalonnával feldobni - megéri.
süti beállítások módosítása