Sült hagymás házi vekni
2014. február 21. írta: motoroskonyhaja

Sült hagymás házi vekni

Rengetegen szerették volna ezt a receptet, nos engedek az erőszaknak :) Egy valóban olcsó, kellemes veknit készítettem és nagyon aprólékosan lefényképeztem azért, hogy mindenkinek egyértelmű legyen.  Természetesen lehet jobbat, lehet jobban, de én így készítem és kész..... :)

vekni.JPG

Sült hagymás házi vekni

Hozzávalók:
20 dkg rétesliszt
15 dkg finomliszt (BL55)
2 fej vöröshagyma
1 evőkanál repceolaj
1/3-1/2 csomag szárított élesztő (szerintem a kevesebb is elég, de volt aki kevésnek találta)
1 teáskanál só
1,4 dl víz
0,5 mokkáskanál cukor

Elkészítése:
Nem nehéz, nem kell félni tőle (hiszen a Zasszony is kedveli, így nagy baj nem lehet)! Már most látom a kommenteket, hogy ilyen vagy olyan kenyérlisztet (BL80) kell venni (lehet egyenesen kenyérliszt-keveréket fognak
írni - brrrr), a kovászról már nem is beszélve, meg öregtészta és társai... Nos, ők készítsék csak a saját receptjük alapján, én -szokás szerint- a saját fejem után megyek és az általam bevált dolgokkal készítem. Ez egy egyszerű és olcsó kenyér ami könnyedén elkészíthető, mégis pikánsan finom és észbontóan eteti magát. Megpróbálom nagyon aprólékosan, fázisfotókkal illusztrálva leírni, hogy mindenkinek egyértelmű legyen.

De lássuk a receptemet. Ahogy írtam is bazi egyszerű az egész. A vöröshagymát vágjuk vékonyabb karikákra (vagy félfőre, vagy akárhogy :), picit lisztezzük be és pirítsuk meg. Tadá, már meg is van! Amíg a hagyma pirul mérjük ki a liszteket. Én mostanában a jó öreg 25 éves robotgépemmel dagasztom a tésztát, így egyből abba teszem a hozzávalókat. Egyszerűen tegyünk bele mindent, ami kell a veknihez. Ha kézzel dagasztanánk akkor sincs gond, hiszen hasonlóan kell eljárni: minden hozzávalót tegyünk egy edénybe, aztán gyúrjuk össze alaposan. Mind géppel mind kézzel készítve nem kell több az egésznek 3 percnél. Rengetegen vannak akik 10-20 percig dagasztják, biztos nekik van igazuk de nekem így is megfelelő és finom a végeredmény :)

Egy nagyon kedves facebookos kommentelő a tönkölybúzás-rozsos változatra kérdezett rá. Semmi gond nincs, a réteslisztet ki kell cserélni tönkölyre (15 dkg) és hozzáadni 5 dkg rozslisztet, a többi megegyezik az eredeti recepttel!
Másik tipp: ha valóban igazán hagymás ízvilágot szeretnénk, a hozzávalókhoz -még a dagasztás előtt- tegyünk 1 evőkanálnyi fokhagymaport. A por sokkal jobban eloszlik, mintha friss fokhagymát használnánk de arra vigyázzunk, hogy ne fokhagymás sót tegyünk hozzá, hanem sima fokhagyma granulátumot!

Így néz ki az összedobált alapanyag a gépben:

keny02.JPG

Én elsőre sosem öntöm hozzá a teljes vízmennyiséget, mert hátha túl híg lesz és azt nem szeretném. Így a vízmennyiség kétharmadával kezdek, és egy picit keverem. Ilyen akkor, amikor még nem öntöm az összes vizet a
tésztához, de keverem egy picit:

keny03.JPG

Keverés közben szépen belecsurgatom a maradékot, amíg megfelelő tésztává nem áll össze. Ez kézzel dagasztás esetén is igaz.

Itt lehet kóstolni és ha kell, még tovább sózhatjuk! Ha minden oké mehet hozzá a pirított hagyma (előtte nem árt kicsit aprítani)

keny04.JPG

Átkeverjük, majd addig kelesztjük letakarva, amíg az eredeti mérete a duplájára duzzad. Hogy mit is csináljunk közben? Nos, keressünk valami olyan pálinkát, ami a kenyérhez illik és teszteljük le, hogy valóban méltó lesz-e hozzá! De miket is beszélek! Inkább mosogassuk el a gép edényét, hogy a Feleség is örüljön a ténykedésünknek...

Amint a tészta duplájára kelt azon nyomban verjük szét. Izé, lehet sok volt az a pálinka? :) Tehát a tésztát vegyük ki a letakart tálból és tegyük az asztalra, majd akkurátusan nyomkodjuk ki belőle a levegőt. Legyen szép lapos az a kenyér!

keny05.JPG

Ezután szépen kezdjük meghajtogatni a szélei felől középre:

keny06.JPG

Majd göngyöljük végig, azaz egyszerűen tekerjük fel:

keny07.JPG

A feltekerés végén kb. így fog kinézni:

keny08.JPG

Ja, hogy ez még nem kör alakú? Naná, hiszen csak feltekertük..... De van két kezünk, így formázzuk bátran ilyen alakúra: 

keny09.JPG

Tegyük egy sütőpapírral kibélelt lemezre, vagdossuk be (ne olyan balfasz módon, mint én....), majd takarjuk le egy bespriccelt hőálló tállal és hagyjuk így még 30 percig.

keny10.JPG

Türelem pálinkát terem! Kapcsoljuk be a sütőt 220 C-re és kóstóljunk még pálinkát. Ugye, hogy repül az idő? :) A vekni majdnem kitölti a hőálló tálat mire a sütő is felfűt. Most tegyük a sütőbe, hogy sülhessen végre.

Addig süssük, míg gyönyörű aranybarna nem lesz, azaz kb. 40 percig.

keny12.JPG

Ekkor vegyük le a hőálló tálat és süssük még 5-8 percig, így a kérge is igazi ropogós lesz.

keny13.JPG

Amikor a sütőből kivesszük spricceljük meg vízzel.

keny16_1.JPG

Én erre egy egyszerű és olcsó sima spriccelőt használok (200 Ft körül kapható a megfelelő boltokban). Várjuk meg míg kihűl, aztán essünk neki óvatosan; pillanatokon belül el fog fogyni.... :)

keny17.JPG

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr395825272

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csicsa 2014.02.21. 12:05:17

Pandusnak nagyon tetszik!

Dr.Betépett felhasználó 2014.02.21. 16:58:06

Vajon süthető kenyérsütőgépben???
A tűzhelyem sütője eléggé gyatra.

motoroskonyhaja 2014.02.21. 17:50:39

@Dr.Betépett felhasználó: Lövésem sincs :) De amelyik sütő tud fűteni abban tuti el lehet készíteni. Egy régebbi sütőnél 5-ös fokozaton is nyugodtan elkészíthető.

motoroskonyhaja 2014.02.21. 17:51:23

@csicsa: Örülök neki :) Csak a kolbász hiányzott hozzá, de talán most a hétvégén meg fog sülni végre az is :)

Dr.Betépett felhasználó 2014.02.21. 18:04:33

@motoroskonyhaja: Höhö.....az enyém már kel.Írtad,hogy jobban "kel",ha van hozzá pálinka.:-(((( No az nincs,csak veresbor.Amennyiben valami gebasz lesz,a pálesz hiányát fogom okolni.
2 óra múlva helyszíni közvetítés történik az első hagymáskenyerünkről.
Izé,addigra valószínüleg már keverni fogom kissé a bötüket.

motoroskonyhaja 2014.02.21. 18:36:21

@Dr.Betépett felhasználó: Hajrá, kíváncsian várom a végeredményt és a véleményt :)

Dr.Betépett felhasználó 2014.02.21. 20:55:39

@motoroskonyhaja: No megsült....gyönyörű.....illatos.....( amennyiben a hagymának illata van).Nem tudtam megvárni,amíg kihűl.Remek lett,a héja ropogós,a bele omlós,isssteni.Már a továbbturbózásán gondolkodom,a hagyma mellé apróra vágott sült parasztsonka,illetve fütöltkolbász darabok.Mit gondolsz?A receptért alázatos kézcsókom.Egs:egy pohár veresbor.Azé következőben nem hagyom ki a vegyigyümit.

motoroskonyhaja 2014.02.21. 21:36:14

@Dr.Betépett felhasználó: A kézcsók talán túlzás, hiszen faszi vagyok :) A turbózás teljesen egyértelmű, én pl. a napokban gondolkodtam a fűszerpaprikával dúsított változaton (gyerekkoromban volt papikás kifli, erről jutott eszembe)
Jók az ötletek, egy kis kolbásszal vagy házi sonkával mennyei lehet! Képzeld el egy hétvégén reggeliként, forró tükörtojásokkal tálalva, majd azokat tunkolgatva.....

Dr.Betépett felhasználó 2014.02.21. 22:03:06

@motoroskonyhaja: no ne csessz ki velem,nem volt forró tükörtojás,meg tunkolás, ellenben a kenyeres tálcáról lesöpörtük a morzsákat,enyhén morcosan,hogyaszongya:neked megen több jutott!!!!!!Szóval:tök jó,eteti magát,megettük ketten.mellesleg fogyózunk.:-)))))Köszönjük a recipét.
Békés jóccakát kívánunk.Kereslek,ha új,jó dolgot kisérletezek ki.

A fickó 2014.02.22. 01:57:22

Jól néz ki a kenyér! Mivel nagyon keveset eszem, eddig még nem sokat bíbelődtem vele. Kalácsot, kiflit rendszeresen sütök. Amúgy csak a teljes kiőrlésű kenyeret szeretem. A házi lekvárjaimhoz meg a kalácsomat. De ez tetszik, lehet kipróbálom teljes kiőrlésűből. Búraként valszeg extra méretű sütőtasit használok, abban is megmarad a gőz. Ajánlom még bele a diót, a szárított paradicsomot, olívabogyót (feketét), füstölt sajt darabkákat, fűszernövényeket és ezen belül a macihagymát (fokhagymapor helyett), amit már láttam is idén.:)

csicsa 2014.02.22. 08:54:15

@motoroskonyhaja: jaj, a paprikás kiflit én is szerettem!

Skunkworks 2014.02.22. 11:18:36

Nagyon jó! Asszonkát rá is állítom a dologra. Szerintetek a káposztás sztrapacska az jó?

motoroskonyhaja 2014.02.22. 15:38:13

@A fickó: Köszönöm! :) A turbózással egyetértek, rengeteg lehetőség van az ízek gazdagítására. A medvehagymát is imádom, van még a fagyasztóban 8-10 adag. Én idén nem találkoztam vele (igaz, nem is néztem) pedig rendszeresen kirándulunk hétvégenként. Szeretem tésztába is begyúrni, kb. így:
motoroskonyhaja.blog.hu/2013/06/01/egyszeru_hazi_tesztavacsora

Házi lekvár és kalács? Jól hangzik, örülök ha más is hasonlóan gondolkodik a táplálkozásról!

Olvastam a chili con carne-t a blogodon, íme az én receptem a témában:
motoroskonyhaja.blog.hu/2013/10/01/chili_ami_tenyleg_ut

motoroskonyhaja 2014.02.22. 15:39:53

@Skunkworks: Ez kérdés? :) A káposztás strapacska a feleségem egyik kedvenc étele. Jobban szereti, mint a juhtúrós-pörcös változatot... Nekem mindkettő jöhet bármikor :)

Briian 2014.02.22. 23:37:27

Köszi a receptet, megcsináltuk. Most átható hagymaillat lengi be a lakást, ami nagyon jó. :) A kenyér nagyon jól sikerült, finom lett, igazi élményt okozott, hogy saját kenyeret ehetünk. Köszi érte! :)

motoroskonyhaja 2014.02.23. 07:27:57

@Briian: Köszönöm, és örülök hogy ízlett!

A fickó 2014.02.23. 20:00:18

@motoroskonyhaja: Megnéztem a chilit jó ötlet a kávé aromája, valószínűleg hasonló módon tesz hozzá, mint a magas kakaótartalmú csoki. Házi lekvár és jam, pillanatnyilag 17 féle van, de ajvár, kechup, lecsó, többféle paradicsom (lé, darabolt, passata, rusztikus, egészben eltett, különböző fajtákból.

motoroskonyhaja 2014.02.23. 20:22:37

@A fickó: 17 féle házi lekvár? Gratulálok!!!! Nekem csupán pár van itthon (a paradicsomokhoz pedig külön elismerésem!). Ajvárt én is készítek, ahogy adzsikát (sejtem, hogy ismered....) és lecsót is,
a lecsó receptem itt (ahogy elteszem):
motoroskonyhaja.blog.hu/2012/09/19/befozes_done

és ahogy felhasználom az eltett ételt:
motoroskonyhaja.blog.hu/2013/01/11/a_lecso_teli_meseje

de régimódi roppanós paprikát is készítek egy sor más mellett. Azt hiszem fel kell vennem a blogodat a kedvenc olvasmányaim közé és alaposabban át kell olvasnom :)

A fickó 2014.02.24. 01:12:48

@motoroskonyhaja: Na, elolvastam a lecsódat (elrakás, felhasználás). Érdekes, sosem értettem a hagyma minek bele, mármint az eltevéshez. Az van télen remek minőség. A zsír sem kell, ebből kifolyólag, a tartósításhoz meg pláne, mondom én több száz elrakott befőtt után, amikből 1 sem romlott meg. Vannak több évesek is.
A lecsó, pontosabban inkább lecsó alap eltevése nálam a következő rém egyszerű metódus. 3-4 fajta paradicsom San Marzano és Lucullus kötelező a test miatt így gyorsabban is sűrű lesz (beszerzési forrás Hunyadi téri őstermelő, Lehel piac a paradicsomos bácsi (tavaly durván 15 féle parija volt. A paprika sötétsárga feszes illatos lehetőleg szentesi fajta. A paradicsomot lehéjazom, darabolom a paprikát kockázom én így szeretem. A paradicsomot felteszem főni, amikor már kellően sűrű beleteszem a paprikát és kb. 6-8 percig főzöm, igazából csak sterilizálom. Forrón beleteszem az alkohollal kifertőtlenített üvegekbe, steril kupakokkal zárom. Semmi dunszt vagy ilyesmi, kihűl és már megy is a spájzba. Régen kellet dunsztolni, meg szalicilezni a lélegző celofán miatt. Az alkohol (olcsóbb vodka) tökéletes és a lekvároknál a megfelelő gyümi pálesz, ami az utolsó üveg után engem sterilizál belülről. Így nem megy veszendőbe. Hah, Gönci barack, még mindig van pár üveggel.
Elkészítéskor megy hozzá a füstölt mangalica szalonna, makói bronz hagyma (ez a fajta billiárd golyó keménységű és nagyon lehet tőle sírni), házi (Csabi) kolbi és osztrák kézműves virsli a Lehelről.Ja, és egy pofa ser, ha telenyomom chilivel, ha nem akkor jóféle rozé)
Végül a „nyers lecsó” ínyenceknek, ezt közel 40 éve ettem először gyerekként egy idős horgász bácsi házi hozzávalóival egy tábortűznél. Egy szelet friss emberes méretű házi kenyérre pakoljuk a lehelet finom karikákra vágott hagymát, paprikát (lehet csípős is közte) és végül a vastagabbra szelt jó érett szaftos paradicsomot. Házikolbászdarabot és egy bevagdalt szalonnadarabot nyársra húzunk és parázs felett sütögetve a zsírjával locsolgatva a szalonnával melengetve készítjük. A forró zsír félig elkészíti, brutál finom, máig érzem az ízét a számban.:)
Örülök, ha érdekesnek tartod a blogom, kissé minőségmániás hedonista fickó vagyok, aki nem érti, hogy az emberek zöme miért éri be silány ételekkel, mert a minőség, igényesség nem feltétlenül drága. Nagyon ráértem, hehe.:D

motoroskonyhaja 2014.02.24. 08:56:39

@A fickó: Látod azt én sem tudom, hogy a hagyma miért kell bele eltevéskor. Én így tanultam anno, ahogy a zsír alkalmazását is az eltevéshez. Érdekes, most gondoltam bele abba, hogy több olyan eltett dolgom is van, amit nem dunsztolok és tartósító sincs benne (eleve utálom az ilyeneket, ezért alkalmazom a lecsóhoz a zsírt) A receptedet ki fogom próbálni, tetszik, ahogy a gönczi barack is :) A nyers lecsó nagyon ott lehet.
Minőségmánia? Igényesség? Akkor idézek két gondolatot egy nemrég megjelent postomból:

Elkötelezett híve vagyok a minőségi alapanyagoknak és a fenntartható termelésnek. Boltban nem vásárolok pékárut, felvágottat, konzerveket (a halkonzerven kívül), félkész vagy készételeket, margarint, sertés- és baromfihúst, plusz egy csomó minden mást (még felsorolni sem könnyű). Amit tudok én készítem (pl. kenyeret) vagy termesztem a 7. emeleti erkélyen (paradicsom, fűszernövények, chili, eper, stb.), amit nem azt (ellenőrzött) helyi termelőktől és gazdaságoktól szerzem be.

A bloggal szeretném minél szélesebb körben bemutatni azt, hogy egy hétköznapi ember panelban, minden nap munka után igenis képes finomat főzni, ráadásul minőségi alapanyagokból. Mindezt nem drágábban mintha félkész / készételeket, vagy a megszokott dolgokat sütné-főzné. És ehhez tényleg nem kell más csak egy pici odafigyelés.

Burgermeister 2014.03.08. 08:36:05

Nagyon jonak tűnik, imádom a hagymás kenyeret, lepényt,pogácsát. Azt honnan tudom meg, hogy egy ilyen üveg tál az tűzálló-e? Burg.

motoroskonyhaja 2014.03.08. 13:40:51

@Burgermeister: Tényleg finom :) Én tegnap este sütöttem ezzel a recepttel medvehagymás rozskenyeret. Reggelire már épp csak elég volt, mert már este rájártunk :)

Elvileg a boltban úgy árulják, hogy hőálló vagy tűzálló tál. Ha már megvan, akkor csak tapasztalati úton lehet megtudni. Ha a mikrót bírja akkor elvileg a sütőt is bírnia kell. Én egy tök átlag -igaz vastagabb- üvegtálat használok ehhez, amiket a képeken is látni.

Na-Ne 2014.03.20. 19:42:17

Nagyon jónak tűnt ez a kenyér! Már korábban is sütöttem kenyeret, több félét, gondoltam kipróbálom ezt is, de valami nem stimmel, mert nem akar megkelni, az első kelés, hogy a duplájára növekszik a tészta, de nem teszi, az élesztővel lehet a baj, port vettem, 1/3 zacskót írtál, de ez mindössze bő 2gr, mert 7 gr 1 zacsek, mennyi kellene bele??

motoroskonyhaja 2014.03.21. 07:11:44

@Na-Ne: Pedig annyi kell bele :) Én kizárólag szárított élesztőt használok bármit is készítsek. Szerintem is az élesztővel lehet baj. Ha friss élesztővel készíted akkor kb a fele kell egy kockának. Nem kell előtte felfuttatni.

motoroskonyhaja 2014.03.21. 09:36:03

@Na-Ne: Még eszembe jutott valami (tudom, írtad hogy már több kenyeret is sütöttél, ezért nem megharagudni az esetleg triviális dolgokért! :)
Tehát szobahőmérsékleten kell keleszteni, valami langyosabb helyen. Ha a sima konyharuha-letakarás nem elég akkor folpackot használj az edény tetejére, az még hatékonyabb. A konyha hőmérsékletétől függően az első kelesztés (amikor a duplájára kel a tészta) 30-60 perc közötti idő. Sok függ persze a lisztektől is, de az élesztő a legfontosabb. Ahogy írtam is reggel én mindig szárított élesztőt használok, de kerülöm a haas és ötker termékeket. Egy-egy szárított élesztős tasak nekem 3 alkalomra elég. Ha bármi kérdés lenne nyugodtan írd meg, szívesen válaszolok!

Na-Ne 2014.03.21. 13:00:57

Köszi a gyors válaszokat, én kelesztőtálban keverem össze a cuccot, ott dagasztom robotgéppel, különben a víz nem volt elég, kicsit többet kellett tennem hozzá, de ezen kívül mindent pontosan kimértem, talán a sóból kell 1 csipettel többet tennem. A kelesztő tál tetejét teszem rá, és jó melegen betakarom. Na mind1 jó lett a kenyér, máskor is sütök, köszi a tippet !! további szép napot

motoroskonyhaja 2014.03.21. 14:45:07

@Na-Ne: A víz a liszthez van mérve (amit éppen használtam), de mindegyik lisztfajta (vagy gyártmány) más és más, így természetes hogy a vízből különböző mennyiség kell (általában kicsit több mint a receptben írt, hiszen én organikus liszteket használok, de függ az adott liszt sikértartalmától is), ahogy a só is ízlés kérdése :)
Kelesztő tál tökéletes hozzá! Nekem is van de sajnos elhagytam a fedelét, így már nem annak használom :D
Örülök, hogy végül sikerült!

pedróka 2014.03.28. 08:32:34

Ma kipróbálom, de nekem kevésnek tűnik a pár grammos zacskós élesztő harmada!

motoroskonyhaja 2014.03.28. 09:40:02

@pedróka: Ha úgy gondolod hogy az Neked biztonságosabb, nyugodtan tedd bele a felét a szárított élesztőnek, baja nem lesz tőle a vekninek :)
Várom az elkészült kenyérről a véleményed!
Ahogy írtam is a liszthez a víz irányadó, lehet kicsit több kell belőle (ha pl. teljes kiőrlésűt vagy rozslisztet is teszel hozzá akkor biztosan). A lényeg, hogy apránként adagold, míg szépen összeáll a tészta.
Ha bármiben elakadnál vagy nem egyértelmű nyugodtan jelezd, segítek!

Zsuzskamegsüti 2015.11.15. 07:31:12

Tegnap megsütöttük a lányaimmal és olyan illata lett, hogy alig győztük kivárni :-) meglepett mennyire finom ropogós lett! Zsírban kisütött májjal és savanyú káposztával ettük... Mennyei volt! Köszönjük a receptet!

motoroskonyhaja 2015.11.15. 10:15:37

@Zsuzskamegsüti: Köszönöm, és örülök, hogy ízlett! :)

csepke 2015.12.27. 17:54:08

Én most csináltam meg, csak nem hagymával hanem olajbogyóval. A kenyér hibátlan lett. Egy nehézségem volt csak vele, alig tudtam leszedni a hőálló tálat a végén, nem volt rajta fogás. ;)

motoroskonyhaja 2015.12.28. 20:41:15

@csepke: Örülök, hogy elkészítetted és hogy jó lett! Igen, sült hagyma helyett mehet bele olajbogyó, aszalt paradicsom és egy sor más is, csak a fantáziánk szabhat határt! :)
süti beállítások módosítása