Vegyespörkölt erdész módra
2015. szeptember 18. írta: motoroskonyhaja

Vegyespörkölt erdész módra

Szerettünk volna egy igazi bográcsos ételt bemutatni, hogy amíg jó idő van -és bárki kedvet kap hozzá- simán elkészíthesse a hétvégén. Az egészben csak az volt a bibi, hogy mikorra már mindent beszereztünk és előkészítettünk lezárták az erdőt, mondván nagyvadra vadásznak. Hát köszi, így ugrott a bogrács, és otthon készítettük el a pörköltet, bár továbbra is hangsúlyozom: bográcsra fel, abban a legfinomabb.

dscf1027.JPG

Vegyespörölt erdész módra

Hozzávalók:
1 szép sertés hátsó csülök (kb. 2 kg-s)
80-90 dkg marhanyak
80 dkg sertés lapoka
1 sertésláb négyrét hasítva (kb. 45-50 dkg)
80 dkg krumpli
2 fej vöröshagyma
10 dkg füstölt szalonna
3 evőkanál fűszerpaprika (bogyiszlai házi a legfinomabb!)
2 db tv paprika
1 szép nagy paradicsom
3-4 derezd fokhagyma
1 kávéskanál őrölt kömény

Innentől jön az "erdész mód":
1 üveg vörösborban eltett fekete trombitagomba (ha kell a recept szóljatok, nagyon egyszerű)
6-8 szelet szárított vargánya (természetesen friss is jó)
6-8 szem szétnyomott borókabogyó
4-5 db babérlevél

Elkészítése:
Ez egy igazi férfias étel, tartalmas, jó sokáig tart elkészíteni, de legalább hosszú ideig lehet fröccsözni :) Sokan mondják azt, hogy pörköltet készíteni mindenki tud, mert tök egyszerű, pedig nagyon-nagyon nem az. Megpróbáljuk minél részletesebben leírni és minél több fényképpel ellátni a posztot, hogy mindenkinek egyértelmű legyen a készítés és az, hogy nagyon nem egyszerű...

Tehát fogjunk egy szép nagy poharat és varázsoljunk bele fröccsöt, hiszen nagy munka előtt állunk. Készítsük elő a húsokat: a marhahúst falatnyi darabokra kockázzuk, a sertésköröm remélhetőleg már négybe van hasítva. A csülköt csontozzuk (vagy csontoztassuk) ki (a csontok is kellenek!), majd a húsát vágjuk le a zsíros bőrkéről, a bőrkét pedig kockázzuk fel. Nem kell az egész bőrke, csak kb. a 2/3-ad része, a többi mehet a fagyasztóba. A csülökhúst és a lapockát most hanyagolhatjuk, ráérünk majd később foglalkozni vele.

Akár bogrács, akár lábas az edény melegítsük fel, és tegyük bele a vörösboros gomba zsírdugóját (ezért kell csak kevés szalonna). Ez már önmagában egy erős gombás-vörösboros illattal ajándékoz meg bennünket. Pár szem gombácska is belepottyan ilyenkor az edénybe, de sebaj. Dobjuk hozzá az aprított szalonnát és a nagyobb darabokra vágott hagymát. Azért nem kell jobban aprítani, mert mire az étel elkészül a hagymák szinte elolvadnak. Jöhet az őrölt kömény is, hiszen zsírban adja ki a zamatát.

dscf0959.JPG

Pirítsuk meg a hagymát és a szalonnát, majd húzzuk le a tűzről és szórjunk bele 2 evőkanál fűszerpaprikát. Keverjük el, majd jöhetnek a húsok.

dscf0961.JPG

Először a hasított körmöket, a kockázott marhahúst és a csülök szintén kockázott zsíros bőrkéjét tegyük az edénybe.

dscf0963.JPG

Húzzunk egy jó a fröccsből, mert most jön a legfontosabb és legnehezebb része a mutatványnak: a pörkölés. Leírom mi hogyan is szoktuk csinálni. Mikor az alkatrészek bekerültek az edénybe alaposan forgassuk át az egészet, majd tegyük vissza a tűzre. Azonnal adjunk hozzá fél deci vizet (nem többet!) és azzal keverjük át, majd rögtön sózhatjuk is a húsokat. Mire ezzel megvagyunk mehet az ételhez újabb fél deci víz, hiszen az első adag már elpárolgott. Folyamatosan kevergessük az egészet -azaz pörköljük- és látni fogjuk, hogy szépen-lassan a húsok eresztenek annyi nedvességet, hogy ne kaphasson oda az étel.

dscf0964.JPG

A kép nem valami éles, de egyszerre kevergetni és fotózni nem is olyan egyszerű :) Jó 20 perc folyamatos keverés után így fog kinézni az edényünk tartalma (lehet látni a fénykép alsó részén, hogy mennyire kevés folyadék van az edényben, látszik a fazék alja):

dscf0967.JPG

Most, hogy a nehezén túl vagyunk töltsünk egy újabb vörös fröccsöt, mert jöhet a nyugisabb rész. Öntsük fel a húst annyi vízzel, amennyi éppen ellepi, és tegyük bele a csülökcsontokat. Dobjuk bele a babérlevelet, és a szétnyomkodott borókabogyót is. Persze, most sokan felhorkannak, hogy minek bele ennyi víz, hiszen a pörkölt attól pörkölt, hogy a saját levében párolódik (ami részben igaz is). Mi viszont szeretjük szaftosabban, ráadásul a köröm-bőrke kombó nagyon szeret letapadni és leégni, így nem a normál lábszárpörkölt vonalat szoktuk ennél az ételnél követni.

dscf0969.JPG

Mikor forrni kezd vegyük vissza a lángot és mehet bele a maradék fűszerpaprika, a négybe vágott paradicsom és a hosszában félbevágott paprikák is.

dscf0973.JPG

10 perc rotyogás után jöhet még a szárított vargánya is.

dscf0975.JPG

Elmúlt már 40-45 perc a kezdés óta, de most még kell majd' egy óra ahhoz, hogy a következő lépéshez érjünk. Addig lehetőségünk van a csülökhúst és a lapockát is felkockázni - na és szusszanni egy jót.

dscf0976.JPG

Amikor az idő letelt jöhet a következő lépés: kóstoljuk meg a szaftot és ha kell sózzuk (kelleni fog). Utána mehetnek az ételbe a kockázott sertéshúsok:

dscf0978.JPG

A friss húsokkal keverjük át az ételt, és tegyük bele a vörösboros trombitagombát.

dscf0982.JPG

30 perc további rotyogás pont elég egy finom fröccsre és a krumplik meghámozására. Cikkekre vágva ezt is dobhatjuk az ételhez.

dscf0984.JPG

Most már csak annyit kell várnunk, amíg a krumplik is megpuhulnak, majd tálalhatunk is, hiszen a vegyes pörköltünk elkészült.

dscf0986.JPG

Finom friss kenyérrel és savanyúságokkal tegyük az asztalra. Nálunk ez most saját kovászos uborka volt, és milyen jól ment az ételhez! Mindenképpen kínáljunk csípős paprikát is az ételhez (szárított macskapöcse vagy cseresznye paprika rulez!), hiszen rengetegen vannak (köztük én is) akiknek ez alapszükséglet. És mennyire jó már beáztatni a szárított paprikát az ételbe, kevergetni amíg a paprika átpuhul, és az erejét átveszi a pörkölt!

dscf1023.JPG

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr727797466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2015.09.18. 11:04:17

Hát igen. Valahogy így készül egy jó pörkölt!
Látom a bőrkéből elmentettél valamennyit némi ideológiával indokolva. Valld be nyugodtan, hogy az kell még egy későbbi ételbe! Én például a csülkös körömpörköltbe szoktam elrejteni a plusz csülökbőrt:)
Aki vörösborból készít fröccsöt, az egyéb galádságokra is képes, például VBK. A vörösbort szépen komótosan isszuk, nem holmi fröccsözés meg lazaság!

motoroskonyhaja 2015.09.18. 17:21:43

@Andrass9: Naná, hogy elmentettem :) Tényleg nem kellett annyi a kajához. Plusz én eleve 2 körmöt vettem, abból is el lett téve az egyik, mert ehhez a húsmennyiséghez nem volt szükség rá. De szépen becsomagoltam, betettem a fagyasztóba, rögtön a lefagyasztott füstölt sonkalé mellé.... Talán kocsonya, talán egy jó cupákos körömpörkölt alapja is lehet, ki tudja? :)
VBK-t én anno -lehet Te még nem is emléxel erre az időre- a 80-as években ittam, tizenévesként, azóta sem. A nagyon-nagy melegben szeretek egy jobbféle spanyol száraz vöröset elszopogatni fröccskként, amúgy kizárólag tisztán, ahogy írtad is!

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2015.09.18. 18:21:44

@motoroskonyhaja: Én a 80-as években már az USÁban koptattam a fékbetétet 3 gyerekkel és feleséggel. Ott a bor aranyárban van, ezért akkortájt a jó scotch-ot preferáltam.
Amúgy én még az 50-es évekre is emlékeszem, amikor te még kéjes gondolat se voltal :)

motoroskonyhaja 2015.09.18. 19:45:07

@Andrass9: Akkor tisztáztuk azt, hogy ki mennyi idős, Te nyertél :) Örülök, hogy azért "egy rugóra" jár az agyunk és a gyomrunk :)

Fue · http://www.english-hungarian.com 2015.09.18. 19:45:54

Nagyon szimpatikus, de számomra iszonyú bonyolult... én mindig félek a sokféle hústól, tartok az időzítéstől.

Holnap csinálok egy egyszerű 4 kilós marhalábszárat bográcsban, csonttal, aztán amikor kész van, akkor kész van. Nagy baj nem lehet, a feleségem közben köretnek csinálja a két tepsi haluskát :)

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 19:50:09

Az alap recept nem rossz...sőt! Örülök, hogy végre nem az unalmas háziasszony pörkölt 128. recept változatát adja vissza valaki, de azért élnék egy kis kritikával is.
Először is, talán tisztázzunk egy apróságot, amit viszonylag kevesen tudnak. Mégpedig azt, hogy valójában még egyikünk sem evett/főzött még pörköltet. Az ugyanis egy régi pásztor étel, aminek az volt a lényege, hogy nem volt a són kívül semmilyen fűszerük, abban az időben még a bors volt a fekete arany. A paprikás ételek a 20. század elején kezdtek terjedni, az viszont paprikás, nem pörkölt. Tehát a pörkölt lényege, hogy a húst szinte semmi zsíradékon melegítve az történt, ami a kémia órán a cukorral melegítve: (először) karamelizálódott. Ezzel "fűszerezték" a pásztorok az ételüket: édeskés lett a bogrács étel. Ja és nagyon hamar el lehetett készíteni, nem kellett egy óra sem.
Szóval ez egy vegyes-paprikás bográcsos recept. A magyar fűszerpaprika édeskés íze viszont remekül utánozza az eredeti karameles-édeskés ízt. Ennek ellenére én is pörköltnek hívom a paprikást, mert a köznyelvben ezt a kifejezést használja mindenki. Viszont ebből eredően teljesen felesleges kínlódni a pörköléssel.

A bevezető után a receptben négy dolgot szeretnék kiemelni, mint nagyon pozitív dolgot, és kettőt, mint kritikát.
Az első pozitív dolog az, hogy nem egyféle húsból készül, ráadásul amitől igazán jó lesz a bográcsos étel, nem csak száraz húsból készül. A sertés csülökkel kezdtem én is, aztán a feleségem hatására disznó farokkal folytattam. Ugyan azt adja hatás tekintetében, mint az egyéb bőrös húsok bőr része, és finom. Persze ízlések és pofonok ugye :)
A másik pozitív dolog, ami mondhatni a leggyakrabban szokott kimaradni a pörköltből, mert a szakács nem szereti a vörösbort, az a pörkölt egyik (szerintem) legfontosabb fűszere a vörösbor. Persze jó dolog iszogatni főzés közben, de ismétlem és hangsúlyozom: a vörösbor a pörkölt legfontosabb fűszere.
A harmadik rendkívül pozitív dolog a gomba használata, mint fűszer. Ha lehetőségem adódik, mindig teszek bele szárított vargányát és/vagy sárga rókagombát.
És a negyedik dolog, ami jó, az a kömény. Nem csak az íze miatt, illetve amiatt nem, mert a kömény egy magas illó olaj tartalmú fűszer, tehát a java része (íze, illata) kb. fél óra alatt távozik hő hatására. Viszont az emésztésnek rendkívül hasznos! Kipróbáltam egyszer, hogy a hagyma több volt, mint a hús. Megfelelően kezelve az elején a hagymát (először sózva, a végén pedig köményezve) nem volt a kellemetlen gyomorégés/visszaböfögés stb. hagymahatás. Szóval a köményt minden zsíros, nehéz ételhez csak bátran!

Kritikaként említeném meg, hogy csak az alap pörkölt fűszereket használja a kedves író szakács. Számtalan finom fűszerünk van, érdemes használni. Pl. sertéshúshoz nagyon megy a majoranna, nehéz zsíros ételekhez még jobban, mint emésztést segítő és finom fűszer.
Szerintem a babérnak semmi keresnivalója egy pöriben, de persze ahány ház, annyi szokás.
Hiányzik a bors is. És nem csak az őrölt fekete bors! Az is, mert finom, intenzív fűszer, emésztést segítő. Nekem szokásom, hogy a bors felét csak ízként teszem bele, vagyis borsika füvet használok.

És itt a végén még néhány ötlet, ami nekem bejött.
Az őrölt paprika minősége rendkívül fontos. Az a legjobb, ha nem a bolti műanyag/gumi ízű porpaprikát használja a szerencsés szakács, hanem darált házi fűszerpaprikát.
Érdemes a paprika és a só egy részét máshogy beletenni. Pl. piros arany és erős pista (vagy édes anna).
A krumplit (és paprikát, paradicsomot, mint szaft generátort) bele lehet tenni az elején, igen szép, hosszú szaftja lesz. Hagymát is lehet többet használni, mint 2 fejet.
És záró sorként, hogy élét vagyem a hozzászólásomnak, ha volt is: szerintem! :)

motoroskonyhaja 2015.09.18. 19:53:03

@Fue: Pont ezért írtam, hogy sokan azt hiszik pörköltet főzni mindenkik tud, annyira egyszerű. Pedig nagyon nem az. Ez egy finom, speciális vegyespörkölt, de hidd el: megéri a fáradozást (és a fröccsözést :) ) Ez nem olyan -és nem is úgy készül- mint egy hagyományos lábszárpörkölt -ezt is írtam a posztban- de az ízek között ég és föld a különbség! Ha van időd, kedved és fröccsöd próbáld ki, nem fogsz csalódni benne! :)

motoroskonyhaja 2015.09.18. 19:54:10

@Fue: most nézem csak: haluskát? Jaj, imádom! Ti hogyan készítitek?

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 20:16:35

@Fue:
Ne félj! Lehet, az elején nem lesz tökéletes, de majd összejön. A sűrű kóstolgatás segít, no meg csalni is lehet: ha úgy alakul, hogy valamelyik husi még kemény, a többi már puha, tegyél bele húspuhító fűszert. Csak vigyázz vele, mert sós. Viszont megéri a kockázatot a többféle husi, mert nagyon ízletes végeredményt lehet kapni.

Amit pedig te főzöl, az is nagyon finom, ettem én is már marhalábszár pörköltet olyan fűszerezéssel, amire az elején azt mondtam, hogy ez biztos nem fog működni. De működött, én pedig -ahogy Fekete írja Matula által - gömbölyűre ettem magam :)

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 20:20:10

@motoroskonyhaja:
Te milyen vörösbort szeretsz? Én a finomat :) Na jó, a Cabernet Sauvignon (remélem jól írtam) az egyik gyengém volt. Mondjuk ittam olyan vörösbort is, ami oportó-noha-baku keverék volt. És nagyon (nagy nyelés hang) finom volt. :)

motoroskonyhaja 2015.09.18. 20:28:23

@CsendPenge: Megpróbálok szépen sorjában válaszolni, és az elején szeretném leszögezni, hogy semmi negatív dolgot nem olvastam!!! :)
Tehát: A paprikás valóban nem pörkölt, de azért a kettő között nagyon-nagy a különbség! Mind technológiailag, mind a hozzávalókban. Az, hogy a paprika, mint fűszer a XX. század elején kezdett elterjedni nem tudom megerősíteni, hiszen már a XVII. századból vannak fennmaradt receptjeink, szakácskönyvekben. Tudom, hogy pl. a halászlé is eredetileg halpaprikás néven futott, és csupán a XX. század elején lett belőle halászlé, de azért egy pörkölt -szerintem- mégis csak más. Ahogy a posztban is írtam "Persze, most sokan felhorkannak, hogy minek bele ennyi víz, hiszen a pörkölt attól pörkölt, hogy a saját levében párolódik (ami részben igaz is). Mi viszont szeretjük szaftosabban, ráadásul a köröm-bőrke kombó nagyon szeret letapadni és leégni, így nem a normál lábszárpörkölt vonalat szoktuk ennél az ételnél követni." Ergo nem mindegyik hús viselkedik ugyanúgy, egy egyszerű lábszárból pl. csodás pörköltet lehet készíteni a saját szaftjában, de ember legyen a talpán, aki körömmel és zsíros bőrkével ezt meg tudja lépni.
A pörkölt egyik alapanyaga a vörösbor. Egyetértünk! Én nem direktben tettem bele, hanem a vörösborban eltett trombitagombával, de benne volt az rendesen (ezért írtam, ha kell a recept akkor szívesen megosztom. Mint aktív -amatőr- gombász rengeteg ilyen receptem van :)
Egyéb fűszerek. Mivel eleve "erdész módra" készítettem alap volt, hogy babér és boróka is kell bele, kiválóan kiegészíti az étel ízét. Igen, én is szeretem a majorannát. Sőt (remélem ezek után bele fog olvasni az eddigi posztjaimba is) én egy emeletes ház 7. emeletén élek Ajkán. Ennek ellenére a paradicsomon, paprikán kívül rengeteg zöldfűszert is termesztek az erkélyemen. Pl. majoránna, oregánó, babér, bazsalikom, petrezselyem, kakukkfű, izsóp, lestyán, rozmaring, csak hogy a lényegesebbeket említsem.
Őrölt paprika: én Szekszárdon éltem az első 30 évemben, így karnyújtásnyira volt az egyik -szerintem- legjobb fűszerpaprika lelőhely: Bogyiszló. Azóta is onnan -háztól- veszem a fűszerpaprikát és esküszöm a minőségére! :)
Piros Arany, Erős Pista, Édes Anna: legnagyobb része só! Ezek nekem nem erős ízt adnak, hanem erősen sóst, de nagyon-nagyon. Ilyeneket soha nem használok, ahogy pl. Vegetát vagy a többi ételízesítőt sem. Akkor már egy macskapöcse vagy cseresznyepaprika szárítva, abban semmi só nincs. Azt kínálom az ilyen jellegű ételek mellé. Egy erős pistából egy egész üveggel tudnék csak a saját ételembe tenni, ha az erősség lenne a lényeg, de annyira maróan sós, hogy inkább hagyom az egészet. Egy tiszta erős paprika sokkal jobb hatással bír, mint egy agyon-sózott darált izé.
Semmi "él" nem volt a hozzászólásban! Sőt: örülök, hogy egy hasonlóan értő, és érző embertől kaptam hozzászólást!

motoroskonyhaja 2015.09.18. 20:49:41

@CsendPenge: Ez így van, nem kell félni! Csak egy kis türelemre van szükség, de meghálálja az áldozatot az ízével! :)

motoroskonyhaja 2015.09.18. 20:55:29

@CsendPenge: Én is a finomat! :) Mivel Szekszárdon születtem (de színésznőt nem szerettem) vannak kedvenceim. Elsődlegesen a szekszárdi Kadarka az, ami tűzbe tud hozni, de nagyon. Az igazi, szekszárdi Kadarka. Selymes, lágy, nem tudnék elképzelni mást egy finom dunai halászléhez. De egy Cabernet Sauvignon (és igen, jól írtad!) is eszméletlen jó, bár a két új kedvencem a spanyol mélyvörös Temranillo (bizonyos márkákban és évjáratokban) és az ausztrál Cabernet-Syrah. Mindkettő kapható nálunk, mindkettő itatja magát amellett, hogy nagyon finomak. :)

motoroskonyhaja 2015.09.18. 21:19:54

@CsendPenge: Jaj, a disznó farkat nem is említettem! Az egyik kedvencem! Meglepően "ragacsos", finom és húsos is egyben, én imádom és rendszeresen használom is. Egy brassói -ahogy az eredeti recept is szól- nem készülhet másból, mint malacfarokból! De kocsonyába is rendszeresen teszem, és önálló pörköltként is kiváló: cupákos, ízes, húsos, zsíros, egyszóval: eszméletlen jó!

Gacsajpesta 2015.09.18. 21:32:56

Bocsánatot kérek, de __ez nem pörkölt__!
Ez egy összezagyvált marhaság, egy városi panelproli stílusú trutymák.

Arról már beszélni is kár, hogy mennyire lehetr kompetens valaki a főzésben az, aki "TV" paprikát emleget?

Idióta!

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 21:50:29

@Gacsajpesta:
A hozzászólásoddal zuhanni kezdett a beszélgetés színvonala. Kár volt. És igenis az, ez egy jó pörkölt recept. És ezt mondom falusi (kis)gazdálodóként, aki családja részére megtermel majd minden zöldséget. Ja, és vadász is vagyok. Ennyit a panelproliságról.

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 21:53:49

@motoroskonyhaja: A feleságemnek nagyon bejött, amit a malacfarokról írtál, úgyhogy látatlanban is üdvözöl. :) Malacfarkas brassóit illetően van recepted?

motoroskonyhaja 2015.09.18. 22:18:52

@CsendPenge: Én is üdvözlöm őt! :) Sok malacfarok receptem van, az egyik kedvencem a brassói, ami malacfarokból készül. Szeretnétek a receptet? Nem bonyolult, ellenben nagyon finom, én speciel imádom nagyon...

motoroskonyhaja 2015.09.18. 22:21:07

@CsendPenge: Semmi gond, ő egy kezdő kommentelő, de helyre lett rakva... ;)

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 22:46:21

@motoroskonyhaja:
Utána olvastam gyorsan a paprika történetének. Hát, érdekes téma :) Az egyik ( bor-neked.hu/borlexikon/bor-es-gasztronomia/gasztrotortenet/a-paprika-rovid-tortenete ) helyen azt írják, hogy az első paprikás recept, ami ránk maradt, az a "paprikás tsirke". Nagyon tetszik, sokat vihogtam rajta :) Szóval azt fenntartom, hogy felesleges a kevés vízzel bajlódni a pörkölés/karamelizálás végett. Az meg, hogy mindezek után/mellett hogy hívjuk... de az azt hiszem biztosra vehető, hogy nem ugyan az a recept, mint amit a pásztorok/gulyások főztek. A babér/boróka kombóval kapcsolatban pontosítanom, illetve helyre kell igazítanom magamat. Ugyanis én arra gondoltam, hogy a házi állatok húsából készült pöri esetében én soha nem használtam babért, borókát, azonban vadpörkölt esetében már igen. Sőt, a vad "karakteresebb" (más) ízű húsához nagyon is megy a boróka, különösen a szarvashoz, esetleg egy idősebb vaddisznóhoz is. Talán egy kizárólag marhából készült pöri esetében is... nem tudom, ott én még soha :) Mondjuk eléggé sok mást viszont igen (majoranna, bazsalikom, lestyán, zsálya, bors, borsikafű, és persze paprika) Az erős pista/piros arany dolgot illetően alapvetően igazad van, ezért is írtam, hogy máshogy teszem bele a só egy részét, meg a paprikáét is. Azt a receptet, ahogy én főzöm a pörit, így "kaptam", így is maradt. Persze az igazi az volna, hogyha a saját igen ízletes termésemből csinálnék hasonlót...talán majd egyszer.

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 22:54:56

@motoroskonyhaja:
Külön hozzászólásban szeretnék válaszolni arra a részre, hogy mit termelsz az erkélyeden. Először is, elismerésem, gratulálok! Bár több ilyen ember volna... Nem reklámként, csak tapasztalatból ajánlom figyelmedbe a fitohorm nevű magyar céget, én az ő termékeiket használom a kertben, remek eredményekkel. Hiába gyenge a földem, tápanyagokat illetően üresebb mint egy koldus zsebe, mégis, tápoldatok mértékletes segítségével rendkívül ízletes zöldségeket tudunk termelni. Fantasztikus egy lecsó ilyen zöldségből! A bogyiszlói paprika beszerzést illetően sikerül alaposan meglepned. Azt tudtam, hogy kicsivel északabbra valóban létezik Cece, ahonnan a cecei paprika "származik", viszont a bogyiszlói jelzőt fajta jelzőnek hittem, mint pl. a kárpia (vagy kápia), tv, stb. Egyébként a tv-t sem tudtam :) Mondjuk a feleségemnek a kárpia jön be jobban, nekem az erős zöld, szóval mentségemre szól, hogy nem termelem. Megkérdezhetem, hogy mennyiért veszed ott a fűszer paprikát? És készen veszed? Darálva vagy őrölve?

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.18. 23:29:08

Légy szíves, írd meg a brassói receptet, és a saját sütésű kenyér receptjét is. Előre is köszönöm.

A fickó 2015.09.19. 00:14:02

Na, már csak én hiányoztam! :D Nem tudok hozzászólni, ahhoz meg kéne kóstolni. Annyi biztos, hogy én ilyen étkek esetében inkább a purista megoldások híve vagyok.

motoroskonyhaja 2015.09.19. 07:49:50

@A fickó: De, hiányoztál! :) Ezért is írtam a posztban, hogy ez nem olyan egyszerű recept, mint amire általában gondolnak az emberek, amikor meghallják, hogy vegyes pörkölt :)

motoroskonyhaja 2015.09.19. 08:14:23

@CsendPenge: Ejnye-bejnye, hát nem olvastál bele a blogomba :) A brassói nincs fent, de meg fogom írni a receptet, addig itt egy malacfarok recept a blogomról: motoroskonyhaja.blog.hu/2014/10/14/farokporkolt_korommel_es_orommel
És a kenyerem receptje is fent van a blogon:
motoroskonyhaja.blog.hu/2014/02/21/sult_hagymas_hazi_vekni

Fue · http://www.english-hungarian.com 2015.09.19. 08:31:35

@motoroskonyhaja: Arányokat nem nagyon tudok, én csak kukta vagyok, a feleségem a szakértője, aki (részben) felvidéki.

Azt hiszem, nagyon hagyományos recept: ledaráljuk a krumplit, kis liszttel kiszaggatjuk. Nagyon sok fehér kenyérszalonnát lepirítunk, félretesszük, a zsírjával kikenjük a tepsiket. A juhtúrót kevés tehéntúróval összekeverjük, utána bele a tejföl. Ez fontos, hogy egészen híg legyen, különben egyszerre száraz és túl zsíros lesz a kaja.
Utána a kifőzött haluska a tepsibe, rá a túrókeverék, a tetejére a szalonna. Így max. fél óra közepesen.

Szóval semmi különös, azt hiszem, lényegében mindenki így csinálja feléjük (Fülekkovácsi), talán csak a galuskák méretében és a túrókeverék hígságában vannak különbségek.

motoroskonyhaja 2015.09.19. 08:35:03

@Fue: Köszönöm szépen a receptet! Nekem is van haluski receptem, de ebből is tanultam újat (a sütős rész és a híg tejföl).

motoroskonyhaja 2015.09.19. 09:11:24

@CsendPenge: Köszönöm! :) Nem hallottam még a cégről, de utána fogok nézni. Én is úgy vagyok vele, hogy a saját termésnél nincs jobb, és legalább tudom mit is eszek. De frissebbet sem tud beszerezni senki. Csak kimegyek az erkélyre reggel (mivel megkaptam a panelproli jelzőt), leszedek pár szem paradicsomot és paprikát és már jöhet is a reggeli :) Persze direkt olyan palántákat veszek minden évben, amik kimondottan erkélyre, balkonra valók. A zöldfűszerek közül a rozmaring, petrezselyem és babér szépen bejön a lakásba télen, tavasszal pedig vissza az erkélyre. A többit évente újra ültetem (sajnos a többi nem marad meg a lakásban sem télen).

motoroskonyhaja 2015.09.19. 09:14:13

@CsendPenge: Hopp, a paprikákat elfelejtettem. Igen, bogyiszlói paprika vagy almapaprika, mint fajta létezik. Én a fűszerpaprikára gondoltam, Bogyiszló nagy paprikatermelő vidék (akárcsak Cece vagy Kalocsa). Én minden évben onnan veszem, háztól, teljesen készen, őrölve. Az ára elég borsos, de nem használunk belőle sokat. 6000 Ft/kg áron adják, én évente fél kg-t szoktam venni. Évtizedek óta ismerem a termelőt.

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.19. 18:25:09

@motoroskonyhaja:
Ha évente csak fél kilót használsz, az nem sok. Nekem tavaly összejött majd két kiló saját, és a végét most nagyon be kell osztani. A 6000 ft/kg ár pedig egyáltalán nem drága. A boltban az őrölt műanyag/gumi, ami paprikának van eladva, sokkal drágább, ha visszaszámolod kilós árra, vagy ugyan ennyi körül. Pontosat nem tudok mondani, mert már egy éve nem vettem :)

CsendPenge · https://zoldsegextra.blog.hu/ 2015.09.19. 18:35:33

@motoroskonyhaja: Igen, a saját termésnél nincs jobb, feltéve ha jól megcsinálja az ember. Nekem örökre beégett az emlékezetembe az első kert szomszédom, egy idős, 70 körüli néni, aki minimális segítséggel művelte a maga kis 400 nm-ét. És nagyon csodálkozott, hogy műtrágya után még istálló trágyát is kiszórtam, meg szalagfűrész port, ráadásul a következő évben is... hiszen ő már 4 éve nem juttatott ki semmit, és mégis terem. Aztán nem bírta tovább, és vett 5 (öt!) kg pétisót (az ugye csak nitrogén), és elégedetten mesélte, hogy akkor most pár évre lerendezte ezt a trágyázás dolgot. Véleményem szerint kijelenthető, hogyha minimumot teszünk bele a rendszerbe/növénybe, akkor a minimum fog kijönni. Ha viszont maximumot, akkor meg a maximum fog kijönni. Nem adják vissza a szavak, hogy mekkora tud lenni a különbség. Olyan fajták is rendkívül finomak tudnak lenni, amit már leírt korábban az ember... Szóval tapasztalatból mondom, hogy megéri a kiskertben költeni rá, és beletenni a maximumot, mert ahhoz fogható tényleg nincs. www.fitohorm.hu/ ha meg akarod tudni, hogy egy növény dns-ében mi is van valójában.

A fickó 2015.09.19. 23:37:49

Én megveszem a dolgokat a piacon. Szép ez a mindent megtermelek dolog, de az emberek nagy része ezt nem tudja megtenni. Se ideje, se kertje és állatokat sem tart, vágóhidat sem üzemeltet. Gyakorlatilag itt Pesten mindent megtudok szerezni jó minőségben termelőktől, barátoktól, a családtól.

motoroskonyhaja 2015.09.20. 10:01:51

@A fickó: Nem tudja megtenni? Mert nem AKARJA megtenni!
Lehet, hogy Pesten meg tudsz venni minden finomságot jó minőségben piacon, családtól, barátoktól, de vidéken (legalábbis nálunk) nem. Ha látnád az ajkai piacot elsírnád magad.....
Nekem sincs időm és kertem sem, ahogy többször is írtam 1 m2-en termelem meg azokat, amikről beszéltem (két 1,5 m magas polcos állvány van L alakba fordítva (ezeken vannak a paradicsomok és a fűszerek), közöttük alul pedig egy olyan tároló, amibe a paprikákat ültettem.
A legtöbb ember ha egy-egy nap 10-12 órát dolgozik már azt mondja: semmire sincs időm, mert annyit dolgozok. Muhaha! "Nincs időm". Vannak olyan napjaim, hogy reggel 6-kor indulok el itthonról és éjfélre érek haza. Ez barátok közt is 18 óra, és másnap újra reggel munka. Lehet, hogy akkor este 6-ra már itthon vagyok, de lehet, hogy csak este 8-ra. Heti 6 nap, minden héten. Mégis meg tudtam csinálni és fent tudom tartani. Tehát az, hogy valaki azt mondja: nekem nincs időm, az számomra csak kifogás, a kényelmes emberek önigazolása.

motoroskonyhaja 2015.09.20. 10:16:42

@A fickó: Ja, és emellett még főzök is a családomnak naponta (a legtöbb "elfoglalt" ember erre sem ér rá....). Számomra FONTOS az, hogy mit eszek, az miből készült és honnan van. Természetesen én is be tudok szerezni ezt-azt itt vidéken jó minőségben (krumpli, hagyma, alma, szabadtartású mangalica, csirke, pulyka, tojás, feldolgozott húsok), de rengeteg cuccot nem, ezért is termelem, amit lehet. De ha bárki is azzal jön nekem, hogy nincs ideje, az számomra csak kamu. Elég komoly beosztásban dolgozom, napi 14 óra a minimum, és mégis meg tudom tenni, van rá időm. Persze én nem nézem a Szulejmánt és a BK-t (meg a többi hasonlót), helyette inkább kétnaponta 5 percet arra szánok, hogy öntözzek...

bouquet 2018.10.12. 11:19:13

Nagyon tetszik a recepted, alapvetően én is így főzöm, a technológia teljesen azonos. Egyértelműen vegyes húsból, láb, csülök, marha lábszár. Igen, ez egy időigényes étel, főleg szabad tűzön, de nem kényszerből főzünk, hanem azért mert jó. Amiben én eltérek az, hogy az őrölt piros paprikát jóval később teszem bele. Előtte jó sokáig pirítom a húst a hagymás alapon, aztán persze a paprikán is . Így szerintem az étel színe szebb marad. És bőven használok zöld fűszereket, főképp lestyánt, amit felénk a piacon vegetának hívnak. Megy bele a saját készítésű paprika lekvárból is. Nálam a krumpli mindig külön kerül az asztalra. Aki akar eszik hozzá. Így a maradék, ha kell le is fagyasztható.

motoroskonyhaja 2018.10.14. 08:03:05

@bouquet: A lestyánra a vegeta kifejezést én is hallom rendszeresen Veszprémben :) A fűszerpaprikát ki fogom próbálni a Te módszereddel is, köszönöm a tippet!
Nálam sajnos a fagyasztó általában tele van, így én elkészült ételt nem szoktam lefagyasztani, kivéve a kaszáslé alapot és a csirkealaplevet adagonként, de más nem nagyon szokott beférni :)
süti beállítások módosítása