Sörben sült ropogós bőrös karaj
2013. július 13. írta: motoroskonyhaja

Sörben sült ropogós bőrös karaj

Nincs is jobb egy egyben sült pecsenyénél. Nincs vele sok meló, az előkészítés sem sok, és a végeredmény mennyei. Persze rengeteg változata létezik, de pont az a jó ebben is, hogy mindenki a saját ízlése szerint tudja fűszerezni, variálni.

kar.JPG

Sörben sült ropogós bőrös karaj

Hozzávalók:
1 szép bőrös karaj csontjával (ez a példány 1,5 kg volt)
7 dl NEM hideg sör
5-6 gerezd fokhagyma
3-4 babérlevél
10-12 szem borókabogyó
kevés koriendermag

Elkészítése:
Hogy egyszerűen és könnyen fel tudjuk majd kockázni a bőrkét először forraljunk egy kevés vizet. Annyit, hogy a karaj bőrkéjét és a zsírját érje, de a húst már ne, hiszen mi nem főtt karajt szeretnénk, hanem egyben sült pecsenyét. Nem kell sokáig a vízben áztatni és forralni, 3 perc elég is neki.

kar03.JPG

Ha kivettük a vízből picit várjunk, hogy ne legyen forró a bőrke, addig készítsük elő a fűszereket, pucoljuk meg a fokhagymát, bontsuk ki a sört (és ha már kibontottuk borzadjunk is el tőle, hiszen ez egy langyos sör! Így gyorsan nézzünk körül a hűtőben, hogy van-e bent lehűtve másik - természetesen nekünk). Ha a nagy sörfrász után kicsit lenyugodtunk szépen vagdossuk be a karajon a bőrt. Amire vigyázzunk, hogy NE VÁGJUK BE A HÚSIG! Azaz csak magát a bőrkét és a zsírréteg egy részét vágjuk be, így sütés közben nem fognak leesni a bőrke-kockák. Én mindig akkora kockákra vágom, amekkora szeletekre szeretném majd vágni sütés után. Nekem ilyen lett:

kar04.JPG

Kapcsoljuk be a sütőt 200 fokra, hadd melegedjen, míg mi végzünk az előkészítéssel. A sörből 4 decit öntsünk egy tűzálló tálba. Tegyük hozzá az egészben hagyott fokhagymagerezdeket, a babért, a szétnyomkodott borókabogyót és a koriandermagot. Ezzel szépen meg is ágyaztunk a husinak. Most jön egy kicsit nehezebb rész, készüljünk tehát fel a jéghideg sörből való kortyokkal rá. Tehát a karajt szépen dörzsöljük be sóval, de vigyázva, hogy a bőrkére semmi ne jusson, hiszen akkor nem lesz ropogós! Ha ezzel megvagyunk ültessük bele a besózott húst az előkészített fürdőbe -azaz a fűszeres sörbe- bőrével felfelé.

kar05.JPG

A maradék sörből spricceljünk a bőrkére, majd fedjük le az egészet (én alufóliát használtam). Így már be is tehetjük a sütőbe, és lefedve kb. 1 óráig sütjük. Közben kétszer kivesszük, és a bőrkét meglocsoljuk sörrel, majd visszafedjük és mehet újra vissza. Én ezt úgy szoktam csinálni, hogy vettem egy egyszerű vízpermetezőt (amivel ruhákat szoktak nedvesíteni, én pl. a bazsalikomokat szoktam az erkélyen még permetezni vele, persze azt vízzel és nem sörrel). Egy óra múlva vegyük ki a kaját, egy vékony hústű ilyenkor már simán átszalad a húson. Újabb sörpermet a bőrkének és már alufólia nélkül mehet vissza a melegbe. Kb. 20 perc alatt a ropogós pirosra fog sülni. Elkészültünk!

Ha szép ropogósra sült a bőrke vegyük ki a sütőből, és a karajt emeljük ki a szószból. Nagyon fontos, hogy ne trancsírozzuk azonnal, kell neki 10 perc amíg alkalmas lesz rá. Nyugi, nem fog kihűlni! Addig a fennmaradt pecsenyelét forraljuk fel, dobjuk ki belőle a babérleveleket, viszont tegyünk hozzá kevés lisztet, majd pürésítsük és tádá, pecsenyemártást is tudunk adni mellé. Most szeletelhetjük a húst. Ha csontosat vettünk (ahogy én is) először vágjuk le a csontjáról a húst és csak utána szeleteljük (naná... ;) Savanyúsággal, hideg sörrel kínáljuk.

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr225402733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Legelő Őse · http://legeloose.blog.hu/ 2013.07.14. 12:54:17

Uh...de finom lehet...be kell szereznem egy sütőt!

motoroskonyhaja 2013.07.14. 13:18:53

@Legelő Őse: sütőt kell beszerezni? Hűha! Én azt hittem a legtöbb háztartásban van otthon sütő ;)

Annyira finom, ropogós a sült bőrke, hogy én minden percben meg tudnám enni - persze a hús is lágy, szaftos lesz ilyen sütés mellett, érdemes kipróbálni! ;)

Húsimádó · http://husimado-eger.blog.hu 2013.07.14. 22:11:29

Gyönyörű, ízléses és gondolom nagyon finom is. Gratula Neked.

vladimir0370 2013.07.15. 15:06:00

@motoroskonyhaja: most komolyan! a Body Mass Index-ed hogy all?

motoroskonyhaja 2013.07.15. 18:43:38

@Húsimádó: köszönöm szépen! Finom és szaftos volt (plána a ropogós pörcöt imádom, de nagyon) ;)

motoroskonyhaja 2013.07.15. 18:50:54

@vladimir0370: Most komolyan: BMI-m 26,6. Tudom, 25 alatt kezdődik a normál, de az én 186 centimhez képest ez 5-6 kg felesleg. Le fogom dolgozni! Minden egyes értékem amúgy jó (vagyok olyan perverz, hogy félévente vizsgáltatom magam, terheléses EKG, stb. De félévente megyek laborba -és fogászhoz- is). Amúgy lehet a blogból az jön le, hogy állandóan ilyeneket eszek/eszünk, de ez nem így van. Most is pl. japán uborkaleves van itthon, de ezt már megírtam egy postban, így ez már nem játszik, hiszen ki kíváncsi rá újra és újra? Pont ezért jelenik meg hetente egy-két post, mert akkor olyat tudok feltenni, ami új, és még nem volt. Következő részben pl. megint az ázsiaiak jönnek -imádom azt a konyhát- egyszerű, gyors, könnyű. De most ettünk többféle kagylós kaját is, az is egészséges, és meg fog jelenni majd. A magyar gyomor viszont alapvetően disznó-beállítottságú, így ilyeneket is be szoktam mutatni a többin kívül. Szóval: no para (azért köszönöm! ;)

2013.07.16. 19:28:06

@vladimir0370: @motoroskonyhaja:
BMI 26,6 és 186 centi? Olvasok a sorok közt: 92 kiló vagy?

Én is 186 centi vagyok, és áprilisban én is 92 kiló voltam (most 102, de anyának egy szót se!). Ilyenkor nyilván nincs kockahasa az embernek, de el sem tudom képzelni, ki akar magának 25 alatti indexet. Az már az én szememmel nézve anorexia meg törékenység tényleg... hacsak nem valami súlycsoportba bemérő sportoló az ember. Nem?

Vladimir, neked mik a paramétereid?:)
(Előre szólok, hogy ha most bemondod, hogy 23 a bmi indexed, letagadom a fenti mondatokat.:D)

vladimir0370 2013.07.17. 11:40:48

@Th's child: na, ennyit a thai kajakon koplalo expatokrol...
hogy rovid legyek es tomor, parametereim:
95
60
90
ok?
most megnyugodtal?
:-D
kiloim tortenete:
mielott kijottem a uk-be, 115 korul voltam. ez jol nez ki a 192-es magassagommal. (most jut eszembe, mar ertem, miert is vagyok olyan szimpatikus huginak...) :-D
aztan ledobtam vagy egy huszast, mire kijottem. illetve tobbet. 91-92 voltam, ami pontosan bmi 25. ez ala menni keptelen voltam. aztan a nem-tul-regmultban a 95 volt egy amolyan jol tartott suly, de megnosultem. en is eszem a koplaltato thai kajat, es le is ment a testsulyom 105-re, vagy mi. :-D ezt stabilan tartom. eggyel jobb, mint a tied. szoval a motoros sokkal jobb nalam/nalunk, amit mar csak azert sem ertek, mert eszi ezeket a finomsagokat, raadasul meg azsiai koszttal is flortol. viszont az abszolut erteku bajnok en vagyok. mivel tegnap fel napot toltottem azzal, hogy talaljak borokabogyot, amivel a hetvegen megcsinalhatom a sult karajt, attol tartok, ezt a bajnoki cimemet hosszabb tavon kepes leszek megorizni...
@motoroskonyhaja: a szaritott borokabogyo jo? mennyi koriandermagot kell hasznalni? es ha csak orolt korianderem van? mennyi az a keves?
nem talaltam kecsketurot. a csirke jo turoval is?

motoroskonyhaja 2013.07.17. 13:52:21

@vladimir0370: @Th's child:
Ha ez megnyugtat titeket tavaly nyáron én is vertem a 103 kg-t ;) Aztán elkezdtem figyelni a kajára (mit is tolok az arcomba) plusz ősszel kicsit munkanélküli lettem pár hónapra, így azért egyszerűbb volt a felesleg nagy részétől megszabadulni. Szebb napokon azért rám is ragad egy kevés plusz (most hétvégén is sátorozni megyek - és ha már sátor akkor szabadtéri kaja + valami itóka is bepattan majd). Erről jut eszembe: az aszalt szilvás Unicum már megvolt nekek? ;) (hogyénmekkoraszemétvagyok....)

vladimir0370: borókabogyót frissen még Ánglishonban is nehéz találni. A szárított teljesen jó, csak egész legyen (Spice Shop? www.thespiceshop.co.uk rendelni is lehet). Az őrölt koriander teljesen oké. A 3. képen ott van a vágódeszkán a borókabogyó és a koriander is. A babérlevél mérete irányadó lehet a mennyiségben;) Juhtúró nincs? Lengyel boltban próbáltad már? A sima tehénnek semmi íze nincs. Ha acsak nem vegyíted egy aomásabb és savanykás krémsajttal. Akkor már inkább a fügés-rokfortos változatot próbáld (bármilyen aromás kéksajt jó hozzá)

vladimir0370 2013.07.17. 16:11:34

@motoroskonyhaja: szilvas unicum megvolt. jo konnyu. azota csak a gyerekek isszak a csaladban. ;-P
vazze! az alkohol hizlal. a zsir hizlal. a szenhidrat hizlal. hogy a sz@rba figyelsz oda, he?
borokabogyo is megvolt. sainsbury.
lengyel boltok nem nyertek tegnap. itt meg turo sincs... a normalis turoert is lengyel boltba kell menni. esetleg kecskesajt?
ja, a rokfortot mar beszereztem. igazit. meg franko fuget. meg a sauvignon blanc-ot is...
megint felszedek par dekat a hetvegen... :-(

motoroskonyhaja 2013.07.18. 11:31:13

@vladimir0370: persze, könnyű. De attól még finom az aszalt szilvás;)

Ennyi erővel minden hízlal ember :) Írtam már, hogy nem sörben sült sertést eszek egész héten. Sertéshús havonta max egyszer van, de az sem akkora mennyiségben. A fenti kaját négyen ettük, és még maradt is belőle.

Rántott, bő zsiradékban készült ételek évente egyszer kb, kenyér, pékáru: csak a saját magam által sütött, de az is ritkán (havi 1-2 alkalom). Boltit soha. Felvágott, májkrém, félkész vagy mirelit kaják sosem. Ahogy keksz, chips, nasi, csoki cukorka sem. Cukros üdítők, rostos cuccok sosem. Idén egyszer már ettem fagyit ;) Általában halat, tenger gyümölcseit, zöldséget, nyulat, kevés csirkét eszek, plusz ázsiai tojáss nélküli tésztákat, rizst, krumplit. Tegnap pl. ázsiai gőzölt ponty volt. Adagja 200 kcal. Ha ebből duplát eszek, akkor is csak 400 kcal ;) Reggel otthon 3 dl zöldséglé, 9 körül kefír, ebéd (előző esti kaja maradéka), délután gyümölcs, este új kaja.

Kecskesajt is frankó, ha aromásabb;) Az a bor nem lesz kevés? Áztatni még oké, de a kaja mellé? ;)

vladimir0370 2013.07.18. 17:27:35

@motoroskonyhaja:
ok, ok! :-)
persze, hogy nem lesz keves! dobozosat vettem. 3 uvegnyi van bene...

motoroskonyhaja 2013.07.18. 20:48:11

@vladimir0370: Szerintem ha dobozos, akkor 3 lityó, és nem 3 üveg :D

vladimir0370 2013.07.18. 21:52:54

@motoroskonyhaja: eredetileg negy uvegnyi volt, vagyis harom liter. aztan a sainsburys ugy emelt arat, hogy levette harom uvegnyi mennyisegre. nem mindet persze, csak a legtobb markat. de en eskuszom a chile-i borokra. sosem fajdult meg a fejem toluk.

motoroskonyhaja 2013.07.19. 09:39:21

@vladimir0370: Hoppá! Öreg Sainsbury is trükközni kezdet? Nem semmi...

vladimir0370 2013.07.21. 00:15:52

@motoroskonyhaja: ma foproba volt. mit mondjak, teljes siker! a vendegek is oda voltak tole, a felesegem is, sot meg a gyermek is eszegetett a kozepebol! ha nem mondtam volna, ez a perveziom, hogy olyankor fozok vadiuj fogasokat, amikor vendegeket varok...
de ez a martas tenyleg nem kis otlet. mindig sajnaltam a trutyit a pecsenye alol, olyan sok jo iz koncentralodott benne. felesegem nem akarta megkostolni, a szokasos sweet chilli szoszra palyazott, de aztan o is rabukott a martasra...
a bmi -met mertem. hetfoftol uj elet...

motoroskonyhaja 2013.07.21. 19:09:03

@vladimir0370: Főpróba volt? És mi lesz az előadás? ;)

Örülök, ha ízlett!!! Bőre ropogós lett? Én mindig azzal kezdem, hogy azt lelegelem róla :)
Én is így voltam a sültek alatti pecsenyelével, ezért vagy így, vagy kevés tejföllel szoktam dúsítani. Az is finom :)
Örülök, hogy a feleségednek is ízlett, nem minden a sweet chili sauce (bár kétség kívül az is finom!)

A BMI nálam is kiverheti most a biztosítékot, ma du 1-től 5-ig ukrán ismerősöknél voltunk ebédelni. Mondom 1-től 5-ig. Ettünk. Ittunk. Botrány, hogy mit be nem faltam....

objekt678 2013.07.28. 22:16:59

Rendkívül ízesen, ínycsiklandozóan írsz az ételekről !
Néhai Horváth Gyula, ki színész, mi több: komédiás volt ( magát is így hirdette) mondta el úgy tíz éve egy szilveszterkor leadott rádiióinterjúban a malacsütés receptjét:
" kell hozzá egy tejes malac, fél kilónyi házi füstölt szalonna és tizenegy üveg sör.
-Tizenegy üveg ? -kérdez vissza a riporter.
-Igen. Tizenegy. Egy a malachoz. Tíz a szakácsnak. !

Nagyon jól állt neki, jót derültem rajta.
Ő sem volt "sztár", de a szakmáját jól tudta. Kellemes orgánumú karakterszínész volt. ( Érdekes volt a kiejtése: tizenéves koráig csak osztrákul tudott.)
Hogy buzi cowboyt el tudott volna- e játszani, azt nem tudom.. Hogy pólisi zsidónak nagyszerű volt az Ábel sorozatban, az biztos,
Tényleg nagyon étvágygerjesztően írsz kajákról. Nem gondolom, hogy túloztam volna, mikor Szindbádot emlegettem.

Éhezni járok az oldaladra.

Ha tehetem.

nagypapi · http://kozosgomba.blogspot.hu/ 2022.01.06. 14:46:20

Megosztó ez a bőr nem sózása. Széll Tamás pl. kifejezetten javasolja a bőr sózását, attól pattog ki. És ohne sörrel locsolás, felesleges. Alá persze kell.

motoroskonyhaja 2022.01.25. 17:45:50

@nagypapi: Pont az a lényeg, hogy ne pattogjon ki a bőr :) Ha az a cél (pl. egy ropogós sertésbőrke snack esetében lásd itt:
motoroskonyhaja.blog.hu/2014/03/10/ferfias_jatekok_569
akkor mehet rá só is. De itt a szépség is dominál a ropogósság mellett. Hólyagosan nem olyan guszta, a sörtől viszont fényes és ugyanolyan ropogós lesz. Remélem tudtam segíteni ;)
süti beállítások módosítása