Tökéletes hétvégi reggeli: velős pirítós
2014. április 10. írta: motoroskonyhaja

Tökéletes hétvégi reggeli: velős pirítós

A legtöbb ember hétvégén lustálkodik; én is. Aztán mit is eszik reggelire? Parizeres kenyeret, más felvágottat vagy esetleg egy rántottát vagy olcsó virslit. Megéri? Egy túróst!
Hétvégén készüljünk gáblira! Gáblira? Igen. Mert mit is jelent a gábli? Finom, friss és meleg villásreggelit jó késő délelőtt, úgy 11 körül. Lehet simán egy "egytálételt" jelentő fogás, de lehet egy levessel együtt elköltött finom étel jóféle jéghideg sörrel, esetleg más forró falattal tálalva. Nem, most nem a húslevesben főtt marha-velőscsontból kivert velő pirítósra kenéséről lesz szó, hanem a klasszikus velős pirítósról. Nnnna, jöhet?

p01_4.JPG

 Velős-vajas pirítós gombával és morzsás sajttal sütve

Hozzávalók:

8 szelet friss kenyér (én petrezselymes-fokhagymás házi kenyeret készítettem) alap recept ITT.
(Persze nem kell a kenyeret pirított hagymával készíteni, a petrezselymet és a fokhagymát  pedig adagoljuk ízlés szerint)
40 dkg sertésvelő (a borjú még jobb, de itthon ezt SEM lehet kapni sehol)
10 dkg (normális) trappista sajt
10 dkg friss gomba (a legjobb az erdei, de sok helyen nem kapni) mehet a hagyományos BARNA csiperke
1 csodás tanyasi tojás (L-XL-es méretben, gyönyörű sárgán)
1 dl gazdag tejföl (20 %-os) ha nincs akkor 30%-os tejszín
2 evőkanál vaj (VAJ, mondom, NEM margarin...)
3-5 dkg zsemlemorzsa
Bors


p02_3.JPG

Elkészítése:
A velőt főzzük meg sós vízben (kb. 5 perc), eddig egyszerű ugye? Így persze bazi ronda, de ha leszűrjük...

p03_2.JPG

És szűrjük le -ahogy írtam is-. Amíg hűl a kenyeret szeleteljük fel, majd pirítsuk meg. Nem kell agyon pirítani, csak szikkadjon ki és kapjon egy kis színt. A pirulás után kenjük meg őket a szobahőmérsékletű vajjal. A képen látszik, hogy a kenyeret én biza rendesen túlsütöttem (türelmetlen voltam és azon a hőfokon hagytam a pirítót, amin a sima kenyeret szoktam készíteni....)

p05_1.JPG
A kifőtt velőt vékonyra szeleteljük, majd tegyük a vajas kenyerekre aztán alaposan sózzuk meg. Nyami. Igen, így, szeletenként és nem pépesítve tegyük rá. Hajrá rusztikus dolgok: toljuk a velőt a vajazott pirítósokra, kicsit villával törjük meg és ennyi.

p06.JPG

Ez nem olyan amit a gyorskifőzdékben árulnak, ez IGAZI -békebeli- velős pirítós jó sok velővel (talán még maga Szindbád is szívesen fogyasztotta), egyenest a békeidőkből. Nem, nem kell  a velőt külön pirítani, pláne mindenféle katymasszal összerakni. Rakjuk csak simán a vajas pirítósokra és tegyük rá a szeletelt gombát is.

p07_1.JPG

Sózzuk, borsozzuk, majd kenjük át mindegyiket a tojásos tejföllel (amiket persze előtte jól összekevertünk). Szórjuk meg a morzsával majd a sajttal és toljuk forró (220 C) sütőbe. 10-15 perc után vegyük ki és jó csípős chilivel vagy hegyes-erős paprikával (de mindenképpen valami finom savanyúsággal) tálaljuk. Jót tesz neki pici mustár is (normális mustárra gondoltam, nem az agyon reklámozott pár hazaira...). Kizárólag jéghideg sörrel tegyük az asztalra. Azonnal el fog fogyni egy kényelmes -és jóízű- késő délelőtti beszélgetés közepette.

p08_1.JPG

Jó étvágyat!

Ja! Mielőtt bárki óbégatna hogy milyen kurva drága ez így, íme a vásárlások összege:
8 szelet házi kenyér: 100 Ft (nekem sincs kenyérsütőm, mégis mindig magunknak készítem a kenyeret...)
40 dkg sertésvelő (Coop-nál 999 Ft/kg áron volt akciós....) 400 Ft
10 dkg trappista sajt: 200 Ft (de van eredeti Holland gouda is a Spar-nál 1890 Ft/kg-ért, vörös Cheddar pedig 1990 Ft/kg-ért)
10 dkg barna csiperke 80 Ft (én magam gyűjtöm a gombát, azaz nekem ingyen volt....) 
1 nagy és szabadtartású tanyasi tojás: 38 Ft
1 dl gazdag tejföl: 80 Ft
2 evőkanál vaj (pl. ALDI márkázott vaj 1750 Ft/kg) 100 Ft
3-5 dkg zsemlemorzsa: 30 Ft (csináljuk már magunknak, ha lusták vagyunk akkor ennyibe kerül)

Ergo egy négyszemélyes -meleg- reggeli fejenként 200-250 Ft-ból kijön. Mennyi is az? Emberenként kettő stangli és 10 dkg "olcsó" parizer ára????
Nnnna, erről próbálok beszélni....

Legközelebb már tényleg a londoni piacokról fogok írni. Rengeteg van ott is ami jó, de én a személyes kedvenceimről szeretnék beszámolni. 
Kezdjük talán a Borough market bemutatásával?

b05.JPG

Vagy csapjunk a lecsóba a Portobelloval?

p01_3.JPG

Rátok bízom a döntést, de a két személyes kedvencem csak utánuk fog következni....

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr595952289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zb74 2014.04.10. 19:05:23

Nekem a velős pirítós mindig is csontvelővel (húslevesben főtt velős csontból kiütött-kikapart velővel) készült, de így, agyvelővel sem lehet rossz. Sertésvelővel. Borjúagyvelőt szerintem a kergemarhakór-pánik óta máshol sem igen lehet kapni.

motoroskonyhaja 2014.04.10. 19:37:40

@Zb74: Csontvelővel is nagyon finom a pirítós (én is szeretem) de az egy húsleves előtti/melletti fogás, előétel. Másrészt pedig teljesen más az elkészítési módja, mint az agyvelőnek, azaz a klasszikus velős pirítósnak (a csontvelőt csak ki kell ütögetni a csontból és rákenni a pirítósra, míg ezt azért máshogy kell készíteni ;)

motoroskonyhaja 2014.04.10. 19:42:32

@Zb74: Még egy dolog: a húslevesben főtt csontvelő az -remélem Te is erre gondoltál- kizárólag marha lehet, disznóból az sz*rt sem ér a marhához képest. azt viszont simán pirítósra kell kenni, nuku vaj és társai. Ez egy másik étel ;)

A borjúhoz: nem a kergemarhakór miatt van, egyszerűen itthon borjúhúst sem lehet kapni (sőt még az sincs meghatározva (a magyar élelmiszerkönyv szerint sem!) mi is az a borjú). Bécsben simán tudok venni fillérekért borjúvelőt...

A fickó 2014.04.11. 03:44:13

Azért elég kemény látvány éhgyomorra a kicsapódott fehérje a velő főzőlevében. :D
Én hagyományosan rántva szeretem. Hártyázom kiáztatom, fűszeres, citromos vízben forrázom, hűtöm. Kisebb darabokra vágom, panko-val panírozom, sütöm, nyami. :)
Az egy dolog, hogy nem lehet borjú húst, vagy borjúvelőt kapni, de a velő még veszélyes hulladéknak is számít. :S

motoroskonyhaja 2014.04.11. 10:49:56

@A fickó: Neked tettem fel direkt a forrongó velős képet :D
A rántott velőt én is imádom, de nagyon régen nem készítettem (talán vagy 5 éve). Én citrom helyett pici ecettel szoktam készíteni. Pankoval viszont még nem kóstoltam, azaz megvan a következő project :)

A velő, mint veszélyes hulladék? Hűha, erről még nem is hallottam!

Zb74 2014.04.14. 18:26:50

@motoroskonyhaja: Másik étel, szentigaz. Én csak annyit mondtam, hogy én velős pirítós alatt mindig a csontvelővel készült változatot értettem (agyvelőt inkább rántva vagy vese-velő formájában ettem). A velőscsont marhából volt, persze ;)

l ember 2018.12.02. 17:53:04

Fővám téren 1300 ft a friss velő kilója, de vagy van, vagy nincs
süti beállítások módosítása