Jókai bableves Gundel módra
2021. július 13. írta: motoroskonyhaja

Jókai bableves Gundel módra

az eredeti recept szerint

Olyan szép a nyár, és olyan bársonyosan, szűrten csodásak a fények az erdőben, hogy nem lehet kihagyni egy kiadós bográcsozást. Mert nincs is jobb dolog a tűz körül ülni, miközben a Szakács szorgoskodik a bográcsnál. Ilyenkor nem is indulnánk útnak. egy ilyen eseményre egy valóban magyaros, mindenki által ismert, és valóban kivételes recept nélkül. És mi lehetne autentikusabb egy igazi hazai Ikon által megírt, és elkészített ételnél? Semmi! Így esett a választás (sok más  - a blogon már megírt - Gundel recept után), a Jókai bablevesre....
Tartsatok velünk most is!
dscn5818_2.JPGGundel Károly Jókai bablevese

Hozzávalók:
18 dkg szárazbab, vagy 30 dkg friss, fejtett bab (esetleg 1 doboz konzerv vörösbab)
30 dkg jóféle házikolbász (ha nincs, akkor Tóalmási)
1 db (csont nélkül kb. 1 kg) nyers, füstölt csülök
10 dkg (fél szál szép) sárgarépa
1 pohár (170 gr) normális tejföl (minimum 25%-os)
8 dkg (egy kisebb) petrezselyemgyökér (pestieknek fehérrépa....)
fél fej vöröshagyma
4-5 db babérlevél
2-3 gerezd dundi fokhagyma
1 szép darab hegyes-erős paprika
fél paradicsom (kb. 7 dkg)
Petrezselyem
2 evőkanál fűszerpaprika (ha nem bográcsban készítjük, akkor füstölt paprika)
Liszt
Bors


Elkészítése:
Volt olyan Gundel recept posztunk, ahol kaptunk hideget-meleget, hogy nem az az igazi amit megírtunk, mert az máshogy készül a kommentelők szerint, így most is leírjuk: ez NEM a mi receptünk, hanem Gundel Károly eredeti receptje. Ha valaki szerint az eredeti nem így készül, akkor kérjük Gundel Károlynál reklamálja meg, Ő biztos nem értett annyira hozzá, mint az esetleges kommentelők. Az általunk elkészített recept megtalálható: Gundel Károly: Kis magyar szakácskönyv című könyvében (kiadva 1934), 20. oldal, 8. recept. De vissza a recepthez:
Ez sem lesz nagy etvasz, csak nyugi! Ha száraz babbal dolgozunk, akkor azt megmossuk, és az elkészítés előtti este beáztatjuk (fejtett- illetve konzerv bab esetén erre természetesen nncs szükség). A csontozott csülköt vajpuhára főzzük, de a levét ki ne öntsük, hanem rakjuk el
Másnap a főzőlé tetején megfagyott zsírt szedjük le, és ezt tegyük a bográcsba (illetve ha otthon készítjük, akkor a fazékba) és ebben pirítsuk át a karikára vágott zöldségeket (sárgarépát, petrezselyem gyökeret). Ha már szép színt kaptak, akkor mehet hozzá a csülök leve és a bab is az áztató lével együtt. Beledobjuk a babérlevelet, a zúzott fokhagymát, a kis kockákra vágott paradicsomot és a szintén kis kockákra vágott hegyes-erőst, majd az egészet a bab puhulásig rotyogtatjuk.
Közben a kolbászt bőröstől körbepirítjuk majd felkarikázzuk. Amikor a bab puha, akkor a kolbászzsírból, aprított vöröshagymából és kevés lisztből normális világos rántást készítünk, amit az utolsó pillanatban a fűszerpaprikával és az aprított petrezselyemmel dúsítunk. Ezzel rántjuk be a levest. Ha a rántással is újra felforrt, mehet bele a tejföl is, amivel behabarjuk. Nyami! Most jöhetnek a kolbászkarikák, amivel csak egyet kell rottyantanunk a levesen, majd finom, házi csipetkével bélelni, megvárni, míg a csipetke is megfő, és már el is készültünk.
Házi csipetke recept itt találtahó, ennek az elkészítése sem nagy durranás...
Tálalás előtt falatnyi kockákra vágjuk a csülköt, majd rámerjük a forró levest, aztán szépen befalhatjuk az egészet. Ha szeretnénk (és miért ne szeretnénk), akkor plusz tejföllel, kevés ecettel (vagy tárkonyecettel) és jó sok csípős paprikával turbózhatjuk a puha kenyér mellett, ami szinte kötelező hozzá...
dscn5808.JPGFüstös, gazdag, laktató ízbomba, nem tudod abbahagyni amíg van belőle, mindig kérsz egy újabb tányérral. Forrón az igazi!

Jó étvágyat!
Várunk Titeket nagyon a következő posztban is, üdv: Dóri és Gyuri.
Csatlakoztál már a Motoros konyhája facebook csoporthoz? Pedig érdemes! Olyan fényképeket, ötleteket és recepteket láthatsz és olvashatsz, amik  nincsenek fent a blogon. Csupán egyetlen LIKE a motoros konyhája oldalra (ne a követésre kattints, hanem a kedvelésre...;) ), és máris részese lehetsz!

A posztokban szereplő képeket és videókat 4K UHD felbontású gépeken érdemes megnézni, mert úgy adják vissza az igazi élményt és a színeket! A videókat megtalálhatjátok a youtube-on, ha feliratkoztok a motoros konyhája csatornára).

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr2516625452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ontologist 2021.07.13. 16:40:27

Nagyon jó recept, és különösen jó, hogy változtatás nélkül az eredeti Gundel recept. Manapság divat minden régi, vagy hagyományos ételt másként csinálni, ahogy mondják: egy kis csavarral, vagy turbóval, de az igazán jó receptek azért jók, mert nem kell sem csavar, sem turbó, úgy jók ahogy vannak.

plokmi 2021.07.13. 20:36:48

"30 dkg jóféle házikolbász (ha nincs, akkor Tóalmási)"
A Tóalmási miért nem jóféle?

Vén motoros 2021.07.13. 20:39:58

@ontologist: Vajon Jókai Mórról még életében nevezték el a bablevest, vagy csak a halála után? Ez azért érdekes kérdés, mert Vinkó József ("Szellem a fazékból") gasztro-történeti műsora szerint (és én hiszek neki), az eredeti bableves, amit Róza asszony főzött az urának, az "angyalbakancs görögolvasóval", zöldség nélkül, jó zsírosan és jól berántva... Ma már biztosan nem ennénk meg, de Jókai ezzel mérgezte magát.
Én mindig meglepődök azon, hogy milyen gátlástalanul írják át a "történelmi nevű" ételek receptúráját. Pl. az Újházy-tyúklevesnek már a neve is hazugság, mert Újházy Ede kizárólag 3 évesnél idősebb (!) kakasokból főzette a kakaslevesét, és a kakasnak minde alkatrészét belfőzték, a sarkantyújától a taréjáig. Újházy Ede életében nem főzetett a barátainak TYÚK-levest! (Az már bónuszos, hogy ma mégcsak nem is tyúkból főzik, hanem csirkéből. Lefordítva, népszerű magyarázattal: csirke-liliomtiprás, tyúk: kiélt, köregedett cemende. )

motoroskonyhaja 2021.07.14. 10:27:15

@ontologist: Köszönjük szépen!!! Mi úgy vagyunk vele, hogy ami jó, az jó, minek változtassunk rajta ;) Bár igen, igazad van, manapság nagy divat lett egy-egy eredeti recept újragondolása, vagy egy kis csavarral újrahangolása. Gundel jól tudott főzni, jó ötletei és forrásai voltak, ezért (is) imádjuk.

motoroskonyhaja 2021.07.14. 10:28:44

@plokmi: Lehet rosszul foglamaztunk..... Szóval: vagy van jó minőségű házikolbászunk, akkor azt tegyünk bele, de ha nincs, és boltit kell vennünk, akkor mi a Tóalmásit ajánljuk. Reméljük így már egyértelmű lesz ;) Köszönjük szépen az észrevételt!

motoroskonyhaja 2021.07.14. 10:31:52

@Vén motoros: Igen, igazad van, rengeteg minden kering az eredetével kapcsolatban. Mi nem az eredetét kutattuk, csupán egyik kedvencünktől vettük a receptet, és készítettük el. De ha már ilyen jól (és nagyon szakszerűen!!!!) megírtad több recept anomáliáját, akkor mi is szeretnénk adni egy kis történelmet, eredetet egyik posztunk, a Székely Gulyás receptjével, abban az étel eredete is benne van:

motoroskonyhaja.blog.hu/2017/03/26/kenyezteto_vasarnap_szekelygulyas

Az Újházy leves parádésan megírt, gratula, és köszönjük nagyon! ;)

motoroskonyhaja 2021.07.14. 10:33:53

@élhetetlen: Igen, ez az eredeti recept ;) Kb. 1 kg csontozott csülökhöz még 30 dkg jóféle pirított kolbász ;) Ez fejenként kb. 30-35 dkg húst jelent, ami egy normál adag egy-egy pörköltnél, paprikásnál a mai napig. ÉS ahogy mondani és írni szokták (ennyi húshoz) nyomokban babot is tartalmaz :D :D :D

motoroskonyhaja 2021.07.14. 10:36:33

@Vén motoros: Ja, még egy adalék:
Zöldbabos birkapörkölt leves, azaz a Palócleves, Mikszáth után ;)

motoroskonyhaja.blog.hu/2014/09/14/zoldbabos_birkaporkolt-leves

laci_52 2021.07.14. 11:04:55

Milyen bableves ez? Alig van benne bab! Ennyi húshoz fél kiló száraz bab kell! Répát és gyökeret is többet tennék bele. A fél fej vöröshagyma is nagyon kevés.

motoroskonyhaja 2021.07.14. 11:42:31

@laci_52: Nnnna, erre utaltunk a posztban... ;)

A fickó 2021.07.15. 02:01:00

Tudhatnád, hogy ebben az országban mindenki kurva jól főz, főleg halászlét, gulyást stb. Ki a faszom az a Gundel, nehogy má' jobban főzzön. :D Az ilyen "népi" típusú kajákkal ez a helyzet azt mindenki a legjobban tudja készíteni. :) Minden más szar ...:)
Amúgy Gundel jól főzött - akkor és ott, de nem szabad elfelejtenünk, hogy a konyhatechnológia is változik evolválódik, ahogy a tudomány fejlődik előtérbe kerülnek új technológiák, új alapanyagok, elkezdünk használni az adott ételhez addig szokatlan természetes ízerősítőket, ízfokozókat, ízfrissítési eljárásokat. Szóval tudományosabban főzünk és itt most nem az újragondolást értem ezalatt, hanem a modernebbül főzést. A régi filmek is jók, de valahol érezzük, hogy lejárt a szavatosságuk .... Szóval szerintem nagyobb gond amblokk szarul főzni, mint korszerűbbé és jobbá tenni a régi recepteket. Az emberek többsége nem érti a főzés fizikáját, kémiáját és soha a büdös életbe nem fog igazán jól főzni, amíg ezt meg nem érti. Persze lehet főzni csak úgy ösztönből és a végeredmény még jó is lehet, de messze nem kiváló.
Valaki itt írja, hogy a fél sárgarépa egy vicc ebbe az ételbe - ez nem egy répaleves, a répa itt csak ízesít, mint egy jó húslevesbe. De nálunk a húslevesek is zöldséglevesekké válnak, mert telenyomják répafélékkel, egyéb zöldségekkel. Ha szereti készítse el külön, van rá sok módszer ráadásul a répa eredeti íze is megmarad.

motoroskonyhaja 2021.07.15. 14:59:27

@A fickó: Egyetértünk, pont ezért is írtuk le, hogy ez Gundel eredeti receptje, nem a miénk... ;) Mindig vanak olyanok, akik ezt vagy azt az ételt sokkal jobban készítik, sokkal jobban tudják, mint amit megírtunk, ez eddig "rendben" is lenne, no de egy idézett, módosításmentes Gundel receptre azt írni, hogy ez így sz*r, az azért néha kiveri a biztosítékot.
Persze, fejlődik a technika, és finomodik a technológia, újabb alapanyagok jönnek be, újabb eljárásokkal dolgozunk. De ha egy eredeti szalonnasütést ír le az ember (nyársat faragsz, felhúzod rá a szalonnát, majd parázs felett megsütöd, miközben a szalonnából kicsöpögő zsírt a fokhagymázottt - és szintén a parázson megpirított - kenyérre csöpögteted, akkor nem azt várnánk, hogy de mennyire finomabb plusz aszalt paradicsommal, oregánóval és kovi ubival :D Nekünk ez a bosszantó. Azt, hogy mindenki mindent jobban tud ebben az országban főzés terén IS - sajnos - már természetes, fikázzuk le az eredetit, mert mi jobban készítjük évek óta., Anutámtól (Blöff) így tanultam, és ő bombajól készítette De vegyük csak példának Dobos C. József egyik süteményét, aztán borzadjunk el a cukrászdákban, mert ők aztán jobban tudják.... :D :D :D

A fickó 2021.07.25. 12:37:11

@élhetetlen: Újabban inkább a magyar Heston Blumenthal-nak érzem magam. :D :D
Ha azért vagyok gasztro sznob, mert az átlag hülyénél, jobban, igényesebben és tudományosabban főzök, akkor vállalom. :) Sőt már jó néhány éve magam termesztek sokféle zöldséget, mert nem volt elég jó az agyonműtrágyázott és vegyszerezett piaci.
Évek óta részt veszek az MGE fűszerpaprika tesztjein, szóval hidd el "sejtem", hogy milyen a jó fűszerpaprika.
elelmiszerlanc.kormany.hu/download/5/5f/20000/Szegedi_paprika_termekleiras_2008_12_15.pdf
A húslevesnek már a nevében is benne van, hogy minek kell lennie, a zöldségek csak asszisztálnak.
Most tényleg egy komment helyesírásán (egy elíráson) rugózol ..... :(
Nem vitattad, hogy eredeti a Gundel a recept, de attól még ez a Gundel recept egy vicc ennyi répával... :DD

A fickó 2021.07.25. 12:52:43

@motoroskonyhaja: "Persze, fejlődik a technika, és finomodik a technológia, újabb alapanyagok jönnek be, újabb eljárásokkal dolgozunk. De ha egy eredeti szalonnasütést ír le az ember (nyársat faragsz, felhúzod rá a szalonnát, majd parázs felett megsütöd, miközben a szalonnából kicsöpögő zsírt a fokhagymázottt - és szintén a parázson megpirított - kenyérre csöpögteted, akkor nem azt várnánk, hogy de mennyire finomabb plusz aszalt paradicsommal, oregánóval és kovi ubival :D"

Nem erről van szó, a Kalla vezette Gundel Étteremben is teljesen meg voltak újítva, korszerűsítve a klasszikus receptek. A végeredmény könnyebb és valószínűleg egy finomabb étel. A régi Gundel ételek borzasztó nehezek és laktatók, tudom, mert én is elkészítettem párat. Az a nehéz, hogy nyúlsz hozzá, hogy megmaradjon a régi étel jellege és lehessen tudni, hogy hoppá ez egy Gundel étel. Ott van az a szerencsétlen Gundel palacsinta, amit meggyújtva visznek ki. Ilyen olyan gagyi csokiszósszal. Fúj ... az eredeti megcsúfolása. Az eredeti viszont irgalmatlanul tömény, nehéz, de egyben nagyon finom, erősen rumos is, de ezt ma már senki sem veszi be egy több fogásos étkezés végén. :) Erre kellenek a igazán jó megújítások ....

A fickó 2021.07.25. 22:25:20

@élhetetlen: "Nagyon tudományosan alátámasztott, hogy az afganisztáni só, az jobb, mint a dési vagy parajdi. Ettől függetlenül fogadni mernék rá, hogyha úgy lenne a polcon, hogy só, származási hely Afganisztán, rá sem néztél volna."
A legtöbb valójában Pakisztánból származik, ott az egyik legnagyobb bánya, de nagyon sok bánya van és temérdek só. A legtöbbször Pakisztán van a csomagoláson Afganisztánit még nem vettem. Nem a sóbarlangi minőséget veszem. A legjobb a teljesen tiszta kődaraboktól mentes halvány rózsaszín abban kevesebb a vasoxid. A parajdi nekem koszos rengeteg kemény üledékkel. Próbálkoztam vele, nem jött be. A sót többnyire mechanikus módon bányásszák, nem robbantgathatnak. A román bányász mennyivel is jobb?

A paprikával kapcsolatban "8 év alatt is csak picit fakult, de az illata, és az íze megmaradt" - no komment.

Benikuty 2021.07.26. 16:57:18

@élhetetlen: Ez a nyolc éves paprika olyan, mint Kaló Imre 10 éves rozéja :D Utóbbi komplett hülyét csinált magából az említett borával. Javaslom, te ne tégy hasonlóan az oxidálódott öreg paprikáddal. Vagy lehet, már késő!

motoroskonyhaja 2021.07.26. 18:35:32

@élhetetlen: @A fickó: @Benikuty: Azért nem ilyen egyszerű a baba fekvése. A Fickó nekünk inkább Heston (anno a csengőhangja is ez volt, most nem tudom mi ;) . Persze, tudom: ez az értékrend a legtöbb embernek már a sznobizmust képviseli, de hidd el: nem az. A tökéletes tökéletesítése, aztán annak a finomhangolása, korszerűsítése szerintünk nem az. Igen, akik az akciós lapockát, vagy a csináld magad bolonyait (dirket írtuk így) készítik, és mindenkinek azt mondják mennyire jól tudnak főzni, hát nekik Ő az ultrasznobok királya. Képzeld bele magad a helyzetünkbe: Készítünk egy finom, valóban rozéra sült hízott libamellet (35-40 dkg kb. 1000 Ft), amit mentás (a párkányunkon nő) citrusos cukkínifőzelékkel adunk az asztalra. Rólunk tudni kell, hogy mindig annyit főzünk kettőnkre, hogy másnap munkába is tudjunk vinni belőle. És itt a lényeg: Te mit eszel ebédre: akciós szalámis kenyeret, ilyen-olyan Bake-off terméket akciós ödítővel. És Te? Rozé hízott libamellet mentás cukkínivel. Hűűűűű, neked aztán qrva jól megy, hogy ilyeneket megengedhetsz magadnak! Igen? Te mennyiért rendeled házhoz a gagyi pizzát esténként? Érted a különbséget? Az ő szemükben én vagyok a vastag sznob, mert ilyeneket engedhetek meg magamnak, miközben ők bele sem gondolnak, hogy csak a lustaságuk és a tudatlanságuk szab gátat annak, hogy jobb minőségű ételeket egyenek hasonló áron.
A Fickó ért hozzá. Nagyon. Rengetegszer kommentelt nálunk, rengetegszer ütköztettük az állaspontjainkat (hol hevesebben, hol gyengédebben), de mi úgy gondoljuk, hogy észérvekkel mindegyikünk meggyőzhető volt. Csupán a céklát jegyezném meg példaként. Ő írta anno (talán a töltött paprika receptnél), hogy mennyire nem szerette , de amióta több fajtáját is termeszti rájött mennyire finom, mennyire ízgazdag. Keveset ír, de az - számomra - mindig nagyot üt, szeretem olvasni, és szeretek tanulni Tőle, amikor jó ötletei, tanácsai vannak. Ja, fingom nincs ki ő, ergo nem puncsolásból írom, mert Ő nem a szoky konyhája, aki átlagéknak kínál mentsvárat, hanem valóban jól bánik a konyhai eszközökkel, alapanyagokkal. De itt van Benikuty is. Ő is régóta kommentel, nagyszerű szakértőnek, értő főzőembernek tartom a minőségi alapanyagok és ételek terén, de képzeld: pár hónapja privátban üzent, hogy töröljem a kommentjét, mert nem akar többet a blogunkon szerepelni, jelen lenni. Tiszteletben tartottam a kérését, töröltem a kommentjét, most mégis billentyűt ragadott. Szerinted miért?
Én Szekszárdon nőttem fel, és ezer éve (okés, most hazudtam, hiszen csupán 50 vagyok) esküszöm a bogyiszlói (ahogy mi mondjuk: bogyiszlai) fűszerpaprikára (nem, nem az almapaprikára gondolok most). Szekszárd elég közel van Kalocsához, a környékbeliek (ahogy mi is) mégis a bogyiszlaiban hiszünk. De sosem, sosem volt olyan, hogy 8 évig használtunk volna fűszerpaprikát. Nálunk nagy divatja volt a halászlének (minő meglepő). Számold ki: minden szombaton, Szenteste, és minden ünnepnapon (Húsvét, névnap, születésnap, plusz szüretekkor) ezt ettük. Azaz évente minimum ötvenszer-hatvanszor ettem halászlét több tíz éven keresztül (fatűzön, bográcsban, ahogy kell, nem holmi gázzsámolyon), a pörköltekről, paprikásokról már nem is beszélve. Szüleim már korán megtanítottak arra, hogy a fűszerpaprikát óvni kell hőtől-fénytől, így mindig egy átlátszatlan üvegben volt, körbetekerve alufóliával. De még így is lehetett látni-érezni 8-10 hónap múlva a színének és az ízének a vesztését. Mindig kiszámoltuk mennyi is kell egy évre, míg az új őrlemény elkészül, és csupán annyit vettünk, plusz úgy vártuk az újat, mint a Messiást.
Ezt csak azért írtam le, hogy értsd mit is akartak mondani a többiek.
Barátsággal: Motoros (aki holnap viszi Rizsrakékétát műszakira)

Benikuty 2021.07.26. 18:36:07

@élhetetlen: Szövegértési problémád miatt próbálom megismételni: Az a képtelenség, hogy egy nyolc éves paprika jó legyen! Az őrölt fűszerpaprika paraméterei, pl. íz, festőképesség, egzakt módon mérhetők. ha hiszed, ha nem... Egy kezdetben 240 asta-s színű paprika már nyárra csak 160-180 asta, mivel a termék oxidálódik, öregszik. Szeptember-októberben pedig már alig várjuk a friss paprikát, mert még ideálisnak mondható tárolás mellett is csak árnyéka régi önmagának a színe, és íze. Vagyis nem megromlik, ahogy fogalmazol, hanem oxidálódik, megöregszik.
Megjegyzem, nem értem miért kevered ide a szegediek paprikáját, akik a kommersztől a kézzel csipedettig több minőségi kategóriát állítanak elő.
"További kellemes szakértést, és tudományos főzést" Ne haragudj, de ez szánalmas!

Benikuty 2021.07.26. 18:42:39

@motoroskonyhaja: Igen, nem tudtam megállni, hogy ne írjak... :D
Bogyiszlón mostanság egy ember "kárász" paprikát termeszt, kellemesen csípős fajta.

A fickó 2021.07.27. 02:35:09

@motoroskonyhaja: "Az ő szemükben én vagyok a vastag sznob, mert ilyeneket engedhetek meg magamnak, miközben ők bele sem gondolnak, hogy csak a lustaságuk és a tudatlanságuk szab gátat annak, hogy jobb minőségű ételeket egyenek hasonló áron."
Ezt elég jól megfogalmaztad. Én még úgy látom, hogy az emberek nem is akarnak megtanulni jól főzni, mert ők már mind "jól főznek", hiszen a család, barátok, az asszony, az apjukom mindenkor dicsérő szavakkal illeti a főztjüket. Vérig vannak sértve, ha közlöd velük, hogy hát ez így nem az igazi, amúgy kéne csinálnod és sokkal jobb étel születhetne. Anno én is azt hittem, milyen faszán tolom a főzést, majd jött a bűvös szakács blog és csak néztem (meg még jó sok szakács is) , hogy mi van - így is lehet főzni. Onnantól kezdve csak profiktól, tanultam technológiákat, recepteket főztem le évekig, majd eljutottam oda, hogy én magamtól kezdem el olyan technológiákat használni, amire csak úgy ráéreztem. Csak a legjobb alapanyagokat használom, a zöldségek egy részét magam termesztem. Sok szakirodalmat (nem celeb receptkönyvek :D) tanulmányoztam az évek során, 8 éve szuvidálok, már le is amortizáltam az első rudam újat kell venni hamarosan. :D A kedvenc könyvecském Hervé This - Marie-Odile Monchicourt A tökéletes ebéd (Bevezetés a molekuláris gasztronómiába) Ezt elolvasva rájössz, milyen felesleges baromságokat művelsz néha a konyhában. :D Alapmű, ajánlom.

motoroskonyhaja 2021.07.28. 17:13:53

@A fickó: @Benikuty: egy kommentelő kérésére töröltem a hozzászólásait. De nem értem. Szerintem tárgyilagos voltam. Sokmindent írt ebben a levelében, amivel nem értek egyet, de nem akarom idemásolni őket, hanem közvetlenül neki válaszolok.

motoroskonyhaja 2021.07.28. 18:15:31

@A fickó: Lehet félreérthető voltam, de én is ezt szerettem volna megfogalmazni. Van egy kolléganőm, aki azt mondja: Gyuri, én olyan változatosan tudok főzni a családomnak! Hétvégente van milánói, bolognai csirkepaprikás, rántott hús, és már girost is csináltam nekik...... Vagy a boltban: ilyen szalonnát akar venni a cigánypecsenyéhez? Na nehogymá' A cigányhoz a kolozsvári illik, vagy a csécsi, az jó puha, az én családom is imádja!
Egy vendéglős adalék: menj el a Lucullusba Noszlopra, ott aztán eszméletlen finom ételeket főznek! Elmentem. Kértem egy szarvassültet (lövésem nincs már milyen körettel). Kihozták. Pár perc múlva hívom a pincért. Kérdi: probléma van? Mondom: semmi, csak szeretném, ha felvágná nekem a húst (ugyanis én nem tudtam, mert olyan kemény volt...). Mondja: hozok másikat, mire én: kösz, inkább választok mást. És rengeteg ember imádja, mert milyen jól főznek ott. Gondolom ahogy ők is jól főznek otthon...
Az a baj, hogy az itthoni emberek döntő többsége a lustaságára hivatkozik, persze másképp: jaj, hát nekem ilyenekre nincs időm! Mikor megkérdezem tőlük (a munkatársaimat), hogy miért nincs időd 8 óra munka után otthon a családnak főzni, holott én tudok napi 12-14 óra után is, akkor csak vállvonogatás a válasz... Mert főzni sokáig tart, persze ;)
Plusz egy anekdota: egyik kollégám mondja, hogy milyen egészséges volt náluk a vasárnapi ebéd, mert most reformkonyhára váltottak az egészség jegyében. Kérdem őt: Józsi, mit ettetek? Hát rántott cukkínit sült krumplival, és tejfölös ubisalival. És meg vannak győződve róla, hogy mekkora reformerek, merthogy nem húst ettetk vasánap, hanem egészséges zöldséget.
Szóval rengetegen nem értik meg (vagy nem hajlandóak azonosulni, vagy egyszerűen csak a homokba dugják a fejüket), hogy lehet ugyanannyi pénzből ezerszer minőségibb ételt is az asztalra tenni. Mert ahhoz, hogy ezt belássák tenniük kellene: a szokásos retyveteg cuccokat kiiktatni, és minőségi alapanyagokat helyezni az előtérbe a mennyiségi helyett.

élhetetlen 2022.11.29. 02:26:26

@motoroskonyhaja: Eltelt másfél év, hogy nem szóltam hozzád, az a bizonyos paprika ügy. Továbbra is ott tartok szakértőiddel szemben, hogy, ha csak a paprika húsa van megőrölve és légmentese lezárva, az nem oxidálódik, mert nem kap oxigént, ha bele van őrölve a mag, akkor megavasodik, a vizezést nem tudom minősíteni. A szakértő a paprikát minősítő bizottságban is benne van. Szakértők hozták a rendeletet a közétkeztetésben a napi só használatról, csak egyiknek sem jutott eszébe, hogy, he heti limit lenne, akkor egy dejós tészta után másnap lehetne a sóskafőzelékbe egy kis só, mert anélkül ehetetlen.
A sznobság. „Újabban inkább a magyar Heston Blumenthal-nak érzem magam.” . Olyan emberhez hasonlítja magát, aki talán nem is hallott róla. Ha azt írta volna, hogy ő a példaképem, az más lenne. Előtte a magyar Gordon Ramsay volt, ahogy a profilképe mutatja.
„lehet ugyanannyi pénzből ezerszer minőségibb ételt is az asztalra tenni. Mert ahhoz, hogy ezt belássák tenniük kellene: a szokásos retyveteg cuccokat kiiktatni, és minőségi alapanyagokat helyezni az előtérbe a mennyiségi helyett.”. A SZÍR-nél naponta vágnak bárányt. egy egész máj 700 ft körül van. centis csíkokra vágva megsütöm, aztán ötlet szerűen bors mártás, majorannás vagy fodormentás mártás, különösebb mikrobiológiai ismeretek nélkül. Ez nem az a kiiktatandó retyveteg cucc.
Ez az egész a velős csontról jutott eszembe. A kedvenc levesem, báránycsont megfőzve, leszűrve, zöldség megpárolva, a csontlével felöntve. Só, bors, tárkony, ez fontos, aztán jöhet lestyán, petrezselyem zöldje, és darált bárányból 2 cm átmérőjű golyók betétnek, és egy tejfölös habarás. Én, ha levescsontot kértem, mindig bordacsontot kaptam. A barátnőmet egy év után sikerült rábeszélnem, hogy nézzen be, ő velős csontot kapott. Megsütötte, ahogy mondtam, áradozott, hogy milyen finom volt a velő, utána főzte meg a csontot.
Egyébként tetszenek a kajáid, sajnálom, hogy kinyírtak innét a szakértők.
süti beállítások módosítása