Zöldbabos birkapörkölt leves
2014. szeptember 14. írta: motoroskonyhaja

Zöldbabos birkapörkölt leves

Ez a Motoros újra megőrült! Megint egy űber-metál saját hülyeséget tesz fel ahelyett, hogy normális, hétköznapi  recepteket osztana meg!
Ezt gondolhatja a legtöbb ember (aki olvas), pedig nem így van! Ez az étel egy híres magyar leves, amit szívesen kanalaz a legtöbb ember itthon. Az eredeti receptet (amit én is készítettem) anno Gundel János készítette Mikszáth Kálmán (a nagy palóc) tiszteletére. A zöldbabon kívül krumplival és tejfölös habarással dúsította, majd kaporral fűszerezte. Nnnnna, megvan végre? IGEN! Az eredeti Palócleves receptjéről van szó!

p01_6.JPG

Eredeti Palócleves

Hozzávalók:
40 dkg birka színhús (eredetileg ürü kell hozzá, azaz herélt birka)
35 dkg kockázott krumpli (tudom: burgonya)
1 liter marha csontlé
25 dkg igazán friss zöldbab (én 5 perce szedtem le az erkélyemről, ennél frissebb biztos nincs)
2 dl normális tejföl
1 fej vöröshagyma
1 evőkanálnyi zsír
12 dkg (egy szép fej) vöröshagyma
1 érett paradicsom
1 tv paprika
1 evőkanálnyi liszt
4-6 babérlevél
1 evőkanál fűszerpaprika (bogyiszlai, mi más?)
1 teáskanál őrölt kömény

bors

Elkészítése:
Készítsünk a birkából egy normális pörköltet. Melegítsünk egy serpenyőt majd tegyük bele a zsírt. Zsírt és nem mást...

p02_6.JPG

Amikor olvadni kezd adjuk hozzá az aprított vöröshagymát és pirítsuk együtt. Tegyük hozzá az őrölt köményt (ami zsírban oldódik, ezért kell ekkor az ételhez adni...) Húzzuk le a tűzről és szórjuk meg a fűszerpaprikával.

p03_5.JPG

Azért kell a tűzről lehúzni, hogy a paprika ne égjen meg! Ha lehúztuk a tűzről keverjük át, majd tegyük vissza, dobjuk rá a darabolt húst és keverjük alaposan el. Engedjük fel az egészet kevés marha-csontlével (ez tényleg kell hozzá, nem elég a húsleves-kocka...)

p04_4.JPG
Nem, nem kell eláztatni vele, csupán arra kell, hogy ne égjen le a pörkölt!

Amikor a hús puhulni kezd tegyük hozzá az aprított paprikát és paradicsomot is, majd ezekkel készre főzzük, míg a hús rendesen megpuhul. Ha kell, kevés csontlével pótolhatjuk az elpárolgott folyadékot.

Most jöhet a posztban is említett leves, mert a pörkölttel már elkészültünk... (én ilyenkor fogok egy karéj friss kenyeret, és pár szem húst megeszek a szafttal együtt tunkolva, mert megérdemlem,és különben sem látja senki sem.... :)

Amíg falatozunk a krumplit kisebb kockákra vágjuk (miután meghámoztuk őket, persze) és a 2 cm-es darabokra vágott zöldbabbal megfőzzük külön-külön tálban (fazékban) annyi vízben, amennyi éppen ellepi őket. Én ezt a zöldbabot szedtem a 7. emeleti erkélyemről.

p06_3.JPG
Tegyük a babért a birkához. Ha a krumpli és a zöldbab is megpuhultak a főzővízzel együtt öntsük a pörkölthöz mindkettőt. 

p07_3.JPG

Gyönyörűen alakul a levesünk! Tegyünk hozzá annyi csontlét (esetleg vizet), hogy minimum 2 liter legyen a leves. Dobjuk bele a kaprot is (én csokorba kötöttem a szárakat, így egyszerűbb volt kivenni, a többi részét apróra vágtam, az persze benne marad a levesben).

p09_2.JPG

Rotyogtassuk 5-7 percig, Addig habarjuk el a tejfölt a liszttel.

p10_2.JPG

Majd kanalanként tegyük hozzá a levest (és minden kanálnyi leves után keverjük át a lisztes tejfölt), így nem lesz csomós a habarásunk.

p11.JPG

 Majd ezzel sűrítsük be a levest:

p12.JPG

Rottyantsunk egyet rajta, azaz pár percig még hagyjuk főni, utána a levesünk elkészült, tálalhatjuk!

Friss, foszlós kenyérrel, tárkonyecettel és finom vörös fröccsel tesszük az asztalra; megérdemli!

p13.JPG

 Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr416697371

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

objekt678 2014.09.15. 20:50:27

20 óra negyven is elmúlt, mikor ezt olvasom, és rettenetesen beindul a nyálképződésem.
A magamfajta két dolgot sajnál az életéből: a második ebből nem enni.
Ez nem Mautner Zsófi szint. Ezzel a Vendéglátóipari Főiskolán is átmennél.

" nem tudok fényképezni"

Jó: ha nem bántódsz meg, akkor annyit belegizdázok: van vajbab és zöldbab...
Egyébként hatalmas örömmel kanalaznék bele!

motoroskonyhaja 2014.09.16. 18:36:18

@objekt678: Nem csodálom,hogy beindult, hiszen nagyon finom lett! ;)
Vajbab-zöldbab, persze, én is tudom. Én vetőmagot vettem anno, arra az volt írva, hogy sárgahüvelyű zöldbab, ez is termett nálam és ezért is használtam ezt a kifejezést. Amúgy azt olvastam, újabban a valóban zöld zöldbabot ceruzababnak hívják.

objekt678 2014.09.16. 20:20:43

Tudod mit: ez a lényegen semmit nem változtat. Az elnevezések körül minden általam ismert nyelvben rendetlenség van.
A lényeg az, hogy ez itt egy igazi étel. Enni lehet, jó étvággyal. Visszaolvasva is éhes lettem: nem tudsz kirakni egy olyan jelzést, hogy tizennyolc óra után nem olvasható ?:)))
Én franciául ( a konyha nyelve francia), levélben két éve nem tudom megértetni, hogy mi az az úritök, mert...

Motoros!
A kajában ez a jó:én készítek egy füstöltszalonna kezdetű paprikáskrumplit, Te kiszaladsz a világból.
Te készítesz egy vargánya fasírtot, én rádküldöm a szakácsegyház inkvizíció kommandósait:)))
Dehát ebben ez a jó!

Ez így izgalmas és érdekes.
Nekem ez így tetszik.
Szerintem jó erős vénával rendelkezel a főzéshez.
Akkor is mikor itt sárgahüvelyű zöldbabozok, meg minden.
Én azt csak tényleg mellékesen jegyeztem meg.
Finom kaját csináltál és kész.
A gizdázás csúcsaként: egy csöpp ecet a végén, könyörgöm !!
Sokkal finomabb!!

objekt678 2014.09.16. 21:21:07

"Nem tudok fényképezni"
Ilyesmit írtál valahol, de ez butaság.
Az első és utolsó képed first class.

A divat kajában is létezik. Kétszáz évvel ezelőtt egészen mások voltak: nem csak a nők, hanem az ételek is.
Rá sem ismernénk egy fish and chipsre, de egy gulyásra sem.
Az étel ma fölfelé törekszik optikailag is.
A palóclevesednél is az lenne jó, ha az összetevők középen egy vulkánt képeznének: egyenletes vágással: a répa, krumpli ( használd bátran ezt a szót) hasonlóképpen van vágva, mint a zöldbab.( A szaknyelv batonnak-magyarul kb: hasábnak hívja, de Te ne használd ezt, te maradj őszinte.
Aki eredetit másol az giccses. aki utánoz valami menőt, az sznob.

Te meg motoros vagy, aki főz, gombászik és informatikus.

Maradj így.
Ez afféle baráti tanácskiegészítés., amit persze nem kértél, és lehet, hogy még nem is érted, de később még bevillanhat belőle valami......

Addig vagy ember, míg így maradsz.

objekt678 2014.09.18. 21:18:00

Eszem ágában sem állt a blogodat "offolni".
Ha így érződött ki, akkor elnézést kérek.

objekt678 2014.09.20. 20:35:25

Jézusmária !!!
Dehogy akartalak én a fajsúlyos blogod írásától, pláne a főzéstől elriasztani a belekotyogással. Mi sem állt tőlem távolabb !
Nagyon tetszett, ahogyan szakértően közeledsz a különböző konyhákhoz, ételekhez.
Van gasztrokultúláris tehetséged.

Fenntartás nélkül Veled vagyok, mikor a VAJ nem margarin szerepel a receptjeidben.
Találkoztam már francia "séffel" is akire kerek szemmel néztem, hogy nem ismeri föl a margarin kenőcsösségét...

Én nem fogok Nálad többet bezavarni.
Nem is állt soha szándékomban.

motoroskonyhaja 2014.09.21. 08:52:31

@objekt678: Dehogy trollkodtál vagy offoltál itt! Nagyon jó ötleteket és történeteket adsz nekem a kiváló szakmai iránymutatáson felül.
Egyszerűen csak elutaztam pár napra (értekezlet és tréning) és csak tegnap este értem haza. Ma is dolgozni fogok, de estétől már itthon leszek újra :)

Tehát csak nyugodtan írj a blogra bármikor, én nagyon szívesen veszem!!!

Húsimádó · http://husimado-eger.blog.hu 2014.09.22. 09:28:52

Egy rugóra jár az agyunk, mert én is palóc levesben gondolkoztam, amit szerintem a napokban meg is fogok csinálni. Szép és tartalmas lett a tiéd :-)

motoroskonyhaja 2014.09.29. 10:32:44

@Húsimádó: Én is már régóta készültem egy igazi palóclevesre, és most jött el az ideje, hogy elkészítsem. Mit mondjak: ég és föld a különbség azokhoz képest, amiket eddig ettem. Ez a Gundel tudott valamit, vagy lehet a házi zöldbabom az oka? :)

objekt678 2014.10.02. 21:13:51

Szia Motoros( aki nem tud fényképezni) !

Légyszíves áruld el, hogy az utolsó fényképen látható tényér fölött északnyugatra fekvő kanalas tálka mit tartalmaz.
A Ti nem gizdátok.

motoroskonyhaja 2014.10.04. 18:15:19

@objekt678: Kedves objekt678, mi más lenne mellé kínálva, mint a bejegyzésben is írt ecet. Most jut eszembe: most pár hónapig elég rendszertelenül leszek csak otthon (most is mobilról írok). Kéretik nem megbántódni, ha esetleg pár napig nem jelentkeztem, oké? :)
süti beállítások módosítása