Kolbászos-tejfölös lencseleves
2016. november 19. írta: motoroskonyhaja

Kolbászos-tejfölös lencseleves

Ilyen zord időben az egyszeri motoros is előszeretettel fogyaszt forró, tartalmas ételeket. Tomi barátom is érezte az ősz hűvösségét, mert végre (és ezerszeri rimánkodásomra) disznót vágott. Megkaptam -többek között- a szörny fejének a felét (260 kg-s volt a szerencsétlen, szabadon tartott disznó, ezért is hívom szörnynek...), amit ahogy kell, meg is abáltam, utána pedig két napon keresztül faltam a fenséges csemegét. Ha érdekel az abált sertésfej receptje katt IDE.dscf4208.JPG

Kolbászos-tejfölös lencseleves

Hozzávalók:
3 szép szál sárgarépa (kb. 25 dkg)
2 szál petrezselyemgyökér (kb. 15 dkg)
1 fej vöröshagyma
10 dkg lángolt kolbász (remélem tudjátok mi a különbség a lángolt és a füstölt kolbász között! Ha nem, kérdezzetek...)
1,5 dl normális tejföl (NEM light, zsírszegény és társai...)
20 dkg szárított lencse
6 db borókabogyó
5 dkg karalábé
5 dkg zeller
4 gerezd fokhagyma
4 db babérlevél
1 púpozott teáskanál fűszerpaprika (én kizárólag bogyiszlai fűszerpaprikát használok)
Fél csokor friss petrezselyem
Negyed citrom
Bors

Elkészítése:
A fej mellett persze egy sor mást is kértem tőle (zsírt, oldalast, tarját, csülköt, nyelvet, körmöt, bőrkét, éééééés finom lángolt kolbászt is).

A csodás lángolt kolbász egy részének ezzel meg is pecsételődött a sorsa: pirítsuk meg és forró levesbe vele!

Ma dobtam egy hátast amikor ránéztem a hőmérőre, és 18 fokot mutatott. Pedig milyen jól elgondoltam, hogy ebben a hideg, őszi időben ennél a forró levesnél nem lehet jobb. Nem baj. Ezt a finom, gazdag levest terveztem mára, és nem érdekel a hőmérséklet; el fogom készíteni. Krémesen tejfölös, füstösen kolbászos-húsos, pikánsan citromos, frissen petrezselymes. Saját készítésű tökmagos kenyérrel és friss, csípős cseresznyepaprikával nincs is jobb csemege, ha egy gazdag, igazán őszi ételt szeretnénk készíteni. Na de lássunk is hozzá, nem lesz nehéz!

Hevítsünk kevéske zsírt egy fazékban. Mikor a zsír felolvadt dobjuk bele az aprított vöröshagymát, és a karikára vágott kolbász felét.

dscf4177.JPG

Kevergessük addig, míg a kolbász kiengedi a szaftját, és a hagyma is megpirul.

dscf4181.JPG

Öntsük fel 2 dl vízzel, így a letapadt pörzsanyagokat is feloldjuk. Mehet az egészhez az összes zöldség, amit előzőleg megpucoltunk és egyenlő darabokra vágtunk (sárgarépa, petrezselyemgyökér, zeller, karalábé). Keverjük át, és tegyük hozzá a fűszerpaprikát. Sózzuk, borsozzuk. Higítsuk további 1,2 liter vízzel (vagy ha van alaplével, mert így gazdagabb ízvilágot fogunk kapni). Dobjuk bele a babérlevelet, a maradék karikára vágott kolbászt, a zúzott fokhagymát és a zúzott borókabogyót is. Hadd forrjon az a leves!

dscf4182.JPG

Mikor az étel felforrt tegyük hozzá az aprított petrezselyem felét, és most tegyük hozzá a szárított lencsét is.

dscf4186.JPGNem, nem kell a lencsét előzőleg beáztatni órákra, éjszakára, nem kell hozzá szódabikarbóna és társai. Csak zuttyantsuk bele a lencsét a lébe és kész! Fedjük le, és főzzük addig, míg megpuhulnak (ez kb. 40-45  perc, nem több!!!).
Mikor a zöldségek puhák a tejfölt kanalazzuk egy edénybe, és merjünk rá a forró levesből 1 merőkanálnyit, nem többet.
dscf4187.JPGHabverővel keverjük el.

dscf4189.JPGAmikor szépen el lett keverve, és nincs benne semmi csomó, jöhet az újabb adag a levesből. Merjük bele az edénybe, és keverjük el. Majd még egy újabb adag a levesből. Megint keverjük el.

Ha ügyesek voltunk (és miért is ne lettünk volna azok), ilyen eredményt fogunk kapni:
dscf4190.JPG

Ezzel a "habarással" sűrítsük be a levest. Azért tettem a habarást idézőjelbe, mert ez nem habarás, hiszen nincs benne liszt ;)
dscf4198.JPG
Már semmi más dolgunk nincs, mint rottyantani egyet a levesen. Amikor szépen bugyog facsarjuk bele a citromot, keverjük el, és már le is húzhatjuk a tűzről. Együnk már, együnk, mert annyira finom! ;)
Szórjuk meg a maradék aprított petrezselyemmel, és friss kenyérrel, csodásan csípős savanyúsággal vagy csípős paprikával kínáljuk.

Ahogy a tűzforró, lélekmelegítő, testes, aromásan pikáns levest kanalazzuk, hozzá pedig a friss, ropogós héjú kenyeret törjük, az maga a csoda. Hát még ha a csípős, nyers cseresznyepaprikát is faljuk hozzá... Nem lehet betelni vele.

dscf4202.JPG

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr8211975300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2016.11.19. 23:45:24

.... és , ha valakinek nincs otthon lencséje az se csüggedjen, mert krumplival, vagy bármi mással helyettesítheti. :D

motoroskonyhaja 2016.11.20. 09:43:30

@A fickó: Így van :D Írhattam volna, hogy egy univerzális alap az egész, amit dúsíthatunk lencsével, babbal, krumplival vagy bármivel.

na__most__akkor 2016.11.20. 12:56:40

Kolbász? Igen.

Mindenféle zöldség? Igen.
--- Hagyma, fokhagyma ki nem maradhat!

A lencsét igenis be kell áztatni. Egy napra.
--- Továbbá a babot, sárgaborsót!
--- --- és az akkor másmilyen leves? Nem!

""oldalast, tarját, csülköt, nyelvet, körmöt, bőrkét""
--- a káposztakő a mesében... ismeritek?

DE A TEJFÖLT felejtsétek el!
Majd az asztalnál mindenki - hibbant, ferde ízlésűek - tesznek bele amennyit akarnak, és elrontják (elBA...), mint a fejes salátát, meg mindent.

na__most__akkor 2016.11.20. 12:59:11

Baj van ezzel az oldallal.
.
.
.
Én bekezdéseket írtam, értelem szerint elválasztva.
.
.
.
Meg üres sorokkal.
.
.
.
Mégis, az egész egy katyvasz lett.
.
.
.
Nézzetek utána!!!

na__most__akkor 2016.11.20. 13:00:26

a négy pont
mindenütt
három üres sor
ez meg négy sor
nézd és láss

motoroskonyhaja 2016.11.20. 13:31:44

@na__most__akkor: Lencsét nem kell beáztatni, hidd el, ez csak egy berögződés itthon. Szárazbabot, sárgaborsót, csicseriborsót kell áztatni, így van, de mivel ez lencseleves recept, ezért nem is írtam az áztatást (illetve annyit írtam, hogy nem kell beáztatni :) )
Tejföl pedig azért kell bele, mert ez egy TEJFÖLÖS leves :) Én is szeretem a tejföl nélküli változatot (ahogy a pörköltet és a paprikást is egyaránt szeretem, vagy vegyük csak a borscs levest, az is finom tejföllel és anélkül is).

Az oldalassal, tarjával, bőrkével stb-vel nem tudom mi a gondod, felét már kocsonya alapnak vettem, másik felét (tarja, oldalas) pedig azért, mert finom. A barátom sajnos ritkán vág disznót, ezért szoktam bespájzolni belőle :)

motoroskonyhaja 2016.11.20. 13:33:08

@na__most__akkor: Mivel ez az index blogmotorja így nem tudok mit tenni sajnos.

2016.11.20. 19:34:29

Időnként szoktam főzni levest madras curry keverékkel, vöröslencsével és sok zöldséggel, jó csípősen gyömbérrel, fokhagymával :) Az a durva, hogy ezt a levest még tejfellel és balzsamecettel "ütöm fel", fura egy ízlésem van, na :)

motoroskonyhaja 2016.11.20. 21:02:03

@[HPhD]Blokkolnam: Jól hangzik, én is (NAGYON) szeretem a keleti ételeket :) Ahogy írtad is, én is tejföllel dúsítottam ezt a levest, balzsamecet helyett pedig citrommal frissítettem ;)

motoroskonyhaja 2016.11.20. 21:16:52

@[HPhD]Blokkolnam: Amit az előbb elfelejtettem: itthon iszonyatosan túl van árazva a vöröslencse, sajnos. Az ízvilága messze nem olyan különleges, mint amennyivel drágább. Attól még finom persze, én minden lencsét imádok :)
Még egy adalék: a madras curryt imádom, de én inkább ragut szoktam készíteni belőle. Normál kínai indítás (vöröshagyma, fokhagyma, friss gyömbér), hozzá chili (por) és curry. Elkeverem, majd ezt engedem fel natúr joghurttal. Összeforralom, majd megy bele a pirított csirkemell kockára vágva. Rizzsel fogyasztom.

motoroskonyhaja 2016.11.20. 23:48:50

@motoroskonyhaja: De lehet dúsítani csicserivel vagy lencsével is, of course :)

Gyűrött Papír 2016.11.24. 19:26:27

Megfőztem.
Petrezselyem nem volt egyedül itthon, anélkül készült a béta változat. Alaplé sem volt, így egy darab Knorr zselés húslé kockával készítettem. A végére nagyon sűrű lett, így az elfőtt vizet pótoltam. Csili paprikával ízesítettem.
Még a család is megkóstolta, pedig ilyenkor már nem szoktak enni. :)

motoroskonyhaja 2016.11.27. 13:43:10

@Gyűrött Papír: A petrezselyem-hiány gáz (finomabb, friss ízvilágot ad a levesnek), az alaplé viszont nem, sima vízzel felengedve is jó :) A sűrűség a lencsétől és az alapanyagoktól is függ, de jól tetted, hogy az elfőtt vizet pótoltad! Húúúú, egy kevés friss, csili nagyon meg tudja dobni, igazad van!

Ha a család is megkóstolta, akkor remélem jól sikerült :)
süti beállítások módosítása