A tökéletes töltött paprika nyomában
2016. augusztus 29. írta: motoroskonyhaja

A tökéletes töltött paprika nyomában

Gyerekkoromban ki lehetett volna kergetni a világból, mikor otthon azt a mondatot hallottam meg: töltött paprika lesz ebédre. Mára ez teljesen megváltozott: imádom; nem is! Egyenesen rajongok érte. Lehet az akkori iskolai menza volt az oka a csupa cukor alappal, lehet csupán az, hogy otthon nem tudtuk megfelelően elkészíteni (mert szintén csupa cukor volt az alap), nem tudom. De vén fejjel újra felfedeztem, és már úgy készítem el, hogy utána mind a 10 ujjamat megnyalom. Finom, pikáns, és észbontóan ízes, ráadásul ilyenkor van a szezonja!

dscf3488.JPG

Tökéletes töltött paprika

Hozzávalók:
1 kg finom, napérelelte paradicsom
10-12 db érett tv paprika (gyengébbek kedvéért: tv= tölteni való)
40 dkg darált sertéshús
10 dkg főtt rizs (én kizárólag basmatit eszek, ehhez is azt használtam)
2 fej vöröshagyma
10 dkg sima füstölt szalonna (én háztáji, szabadtartású mangalicát használtam hozzá)
1 tojás
1 evőkanál zsír (igen, zsír. Sznobék használjanak olívaolajat hozzá, ami nem illik az ételhez, ellenben nagyon trendi(nek gondolják ők)
Fél csokor friss petrezselyem
1 teáskanál egész kömény
1 mokkáskanál majoránna
csipetnyi cukor (kb. fél teáskanálnyi)
2-3 babérlevél
Bors

Elkészítése:
A rizst feltesszük főni. Azaz minimális olajat hevítünk, amire rászórjuk a rizst, Fehéredésig keverjük, majd felöntjük annyi vízzel, amennyi majd' kétszeresen ellepi. Forraljuk fel, majd vegyük vissza a hőt közepesre, keverjük át az egészet, fedjük le, és 10 percig pároljuk. 10 perc után szűrjük le, öblítsük le hideg vízzel (hogy ne főjön tovább) majd tegyük félre. Tegyük fel a felaprított szalonnát egy előmelegített serpenyőbe, hadd olvadjon a zsírja. Ha kell -és miért ne kellene- az edénybe először dobjunk egy darabka finom sertészsírt, amivel a szalonnának is megágyazunk, így nem fog megégni. Tegyük hozzá a finomra vágott vöröshagyma felét is. Mehet az egészhez a kömény. A kömény ugyanis (csak ezerszer írtam le eddig) zsírban oldja ki az íz- és illatanyagait.

dscf3448.JPG

Miközben ezek a fenséges dolgok összepirulnak csumázzuk ki a paprikákat, majd öblítsük alaposan le őket. A hagymás szalonna már kész, húzzuk is le a tűzről. Adjuk a tálba tett darált húshoz, tegyük hozzá a finomra metélt petrezselyemzöldet, a tojást, és az időközben lehűlt rizst. Sózzuk, borsozzuk, majd keverjük át.

dscf3452.JPG

A lila edényért én kérek elnézést... :) A paprikákat töltsük meg ezzel a finom töltelékkel. Nem kell spórolni, alaposan tömködjük meg őkelméket. Ha marad a töltelékből az sem gond, azt majd önálló gombócokként fogjuk elkészíteni.
Tegyük az így megtöltött paprikákat egy magasabb falú edénybe,

dscf3454.JPG

majd öntsük fel annyi forró vízzel, amennyi éppen ellepi. Fedő alatt főzzük puhára.

dscf3457.JPG

Közben jöhet a jó "öreg" paradicsomszósz elkészítése! Egy serpenyőbe tesszük a másik fél felaprított vöröshagymát, majd üvegesre pirítjuk. Hozzáadjuk a passzírozott paradicsomot, amit szintén sózunk, borsozunk. Megszórjuk majorannával, beletesszük a babérleveleket, és tegyük hozzá a cukrot is. Keverjük el, ha kell, még ízesítsük cukorral.

dscf3455.JPG

Amennyire utáltam fiatal koromban a paradicsomszószt, most annyira imádom :) Ha a szósz túl sűrű (és mindig túl sűrű), akkor tegyünk a paprika főzőlevéből a mártáshoz, és folyamatosan keverjük. Így már hígabb, de ugyanolyan finom mártást fogunk kapni.

Ebbe a mártásba tegyük át a töltött paprikákat.

dscf3458.JPG

Most már csak 10-15 percre lesz szükségünk, amíg összefő az étel.

Sokan kérdezték hogyan is készítem úgy, hogy nem jön le a paprika a töltelékről. Hát így! A titok a rizs. Nem szabad nyersen a töltelékbe tenni, nem szabad rizses paprikát készíteni. Ezzel a módszerrel finom töltelékkel töltött, friss paprikát fogunk kapni, ami nagyszerűen pikáns paradicsomszószban fog úszni.

Kizárólag főtt krumplival tálaljuk. Ha nagyon kell, kevés Tabasco Chipotle a mennyekbe repíti... Kell, és még akarok belőle, minden egyes nap!

dscf3480.JPG

Jó étvágyat!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr6511659520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2016.08.30. 21:15:49

Nem rossz :)
Ha a paprikákat nem pucér vízben főzöd, hanem húslevesben vagy alaplében, a mostani kajádat a mennyekbe tudod vinni. (Természetesen ekkor is a főzőlével kell a szószt higítani.)
Ja, tényleg szigorúan főtt krumplival (én pici köményt is teszek a krumpli főzővizébe). A paradicsomba, ha tehetek, akkor mindig teszek kis zellert, de ez lehet az én elfajult izlésem ...
blogkocsma.blog.hu/2013/08/30/toltott_paprika_waka_lucullus_paradicsomaval

motoroskonyhaja 2016.08.30. 21:45:10

@Andrass9: Bizony nem rossz :) Biztos finom alaplében, vagy húslevesben, de nekem pont attól "áll össze" a finomsága, hogy nem nyomom el húsleves-ízzel. De lehet teszek egy próbát vele :)
A krumplihoz azért nem teszek plusz köményt, mert a gombócban van rendesen.
Ez a zeller megmozgatta a fantáziámat. Imádom a zellert minden formában, ki kell próbálnom!
Elolvasom a recepted, de oda biztos nem kommentelek (és tényleg ne haragudj érte, mert nagyon jó a blogod!), de a "mi tudjuk igazán csak a tutit, mindenki más hülye, ha máshogy készíti" szövegekre a kommentelők részéről nem vagyok kíváncsi. Ilyen volt ez a halászlénél is, amit nem értettek a nagyokosok, hiába próbáltam több oldalról is megvilágítani a dolgot (ott nevezetesen azt hogy hiába írják ők le milyen is az igazi, ha az emberek 95%-a máshogy készíti).
Nnnnna, nézem a receptedet! :)

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2016.08.30. 22:33:44

Heuréka! A kb 2 kiló mindenféléhez hozzáadott 10 db szabadon szaladgáló mangalica szalonnája adja meg mindennek az ízét! A nagymutter disznóólban tartott mangalica disznó szalonnáját használta (akkor még divat volt tartani)! Sose tudta meg szegény mitől volt olyan, olyan,..olyan más!
És most már el se mondhatom neki!

motoroskonyhaja 2016.08.30. 22:54:52

@villamos alóli kacaj nem mindíg őszinte: Nagyon trendi komment, köszi! ;) És nem, nem a 10 db (?) manga szalonna adja meg az ízt, mert az csupán kiegészíti az ízvilágot. De tudom, hogy Te is pontosan tudod ;)

villamos alóli kacaj nem mindig őszinte 2016.08.30. 23:02:39

@motoroskonyhaja:
Nem tom, mi az, hogy trendi, de ha nem csúnya akkor OK!
A 10 db után lemaradt : 1 dekás!
Mondhattam volna azt is, hogy elcsesztem a mértékegységet, de így elegánsabb.

motoroskonyhaja 2016.08.30. 23:07:13

@villamos alóli kacaj nem mindíg őszinte: :) Nem csúnya, ellenben nagyon finom, így oké? :)

eßemfaßom meg áll 2016.08.31. 10:40:16

"majd öntsük fel annyi forró vízzel, amennyi éppen ellepi. Fedő alatt pároljuk puhára."

ez nem párolás hanem szimpla fözés. Pároláskor nem a vízben fő hanem a párában párolódik.

A fickó 2016.08.31. 11:49:21

Én mindig is gyűlöltem a töltött paprikát, de egyszer újragondoltam, és ízlett. Aztán gondoltam megcsinálom a hagyományos változatot, ami szintén jó lett és azóta nagy kedvenc is lett. Viszont szigorúan csak augusztus- szeptemberben készítem friss alapanyagokból. Emiatt is éppen n is nemrég készítettem, most éppen egy hagyományos változatot. Szerintem a lényege a minőségi paprika és paradicsom, erről szól, szólna ez az étel.
Nem hiszem el, hogy az senkinek nem jut eszébe, hogy a paradicsom lében főzze a töltött paprikákat. Nem térnék ki a hús fűszerezésére, ez lehet ízlésfüggő de legyen minőségi, lehetőleg többféle, megfelelő hús/zsír arányokkal, a rizs előfőzött, mert így kevesebb lét szív ki a húsból, az szaftosabb marad.
A főzési idő kis lángon nem több, mint 50 perc, ekkora paprika még szépen megtartja élvezhetőségét és a hús sem szárad ki. A paradicsomba cukor? Minek olyan fajtájú paradicsom kell hozzá, ami természetesen édes. Ja könnyű nekem, aki 11 félét bio termeszt mostanság.  És a paprikát is természetesen.
A paprikákat a forró paradicsomlébe kell tenni, mártás így szépen átveszi a paprika, a hús ízeit zamatait amíg megfő és igen kevés zsír kerül bele a húsból. Addigra paradicsom is kellően besűrűsödik. Én utána egy tálalóedénybe szedem a töltelékeket, a paradicsomot átszűröm, majd botmixerrel kevés minőségi paradicsomhoz jól illő olívaolajat emulgeálok bele, ettől kissé kivilágosodik és igen könnyű remek szájérzetűvé (selymessé, ami a szájban szinte eltűnik) is válik. Ekkor a paradicsomszósz még ízlés szerint fűszerezhető, magam a purista vonalat szeretem. Nem kell azt a paradicsomot ízesíteni, van annak íze. Távol áll ez a lisztes, rántásos nehézkes íztelen paradicsom mártásoktól. Majd ráöntöm a töltelékekre. Kevés friss minőségi borsot szórok még rá néha.
De, vízben főzni – komolyan nem értem …. :O

Broad 2016.08.31. 12:55:22

Mindig is szerettem a klf blogokon az "igazi" "tökéletes" "eredeti" stb jelzőket, főleg olyan recepteknél, ahol ahány ház annyi szokás módon készül. Melyik az igazi? Melyik az eredeti? Kinek tökéletes? Engem pl. a köménymaggal kilehet kergetni a világból, nekem soha nem ez lesz a tökéletes, szimpatikusabb a "nekem ez a tökéletes töltött paprika" cím!

halaloszto 2016.08.31. 13:08:33

ha aki olivával főz az sznob, akkor aki csak basmati rizst eszik az micsoda?

jog-ász 2016.08.31. 13:16:47

én fagyasztottam le idén a kertből több zacskó koktélparadicsomot, sztem abból is tudok télen majd paradicsomszószt főzni:)
én is imádom, minden nap tudnék enni belőle

eßemfaßom meg áll 2016.08.31. 13:42:52

@A fickó: "Nem hiszem el, hogy az senkinek nem jut eszébe, hogy a paradicsom lében főzze a töltött paprikákat"

nekem ez azért nem jut az eszembe, mert a töltöttpaprikában utálom a paprika ízét emaitt nem teszem a tölteléket paprikába, viszont paprika nélkül az ugyanilyen gombócot a paradicsomban főzöm.

Hassan0926 2016.08.31. 14:36:13

Én is felnőtt fejjel szerettem meg a töltött paprikát.
A fűszerezés szerintem kicsit túl van tolva, de ez ízlés kérdése.
A basmati rizzsel egyetértek, amióta kipróbáltam más fajtát hanyagolom.
Egyszer ettem olyan töltött paprikát, amiben rizs helyett köles volt, az is elég jó volt.
@A fickó: kevés cukrot azért szoktak egyesek(én is) tenni a paradicsom alapú ételekbe, hogy elvegye a savasságát.

A fickó 2016.08.31. 15:08:42

@Hassan0926: Azért tudnék mutatni, olyan paradicsomot, mibe nem kell a cukor. :) Egy green zebra sohasem lesz édes, de azt nem is azért szeretjük, ellenben egy san marzano, vagy datolya be érhet extrém édesre. Akkor kell leszedni, amikor már le akar pottyanni. Holnap szüretelnem is kell. :)

Hassan0926 2016.08.31. 15:58:27

@A fickó: Ez így van, de nem mindig és nem mindenkinek van lehetősége saját termest használni, viszont a legtöbb bolti paradicsompüré és sűrítmény eléggé savas, egy kevés cukor sokat dob rajta.

hdnctrl 2016.08.31. 16:14:40

A krumplival lehet igazán elrontani az egészet. Helyette tegyetek bele tejfölt és egyétek kenyérrel.

prunoki 2016.08.31. 16:17:37

Miért nem a paradicsomban fő a paprika, miért főzöd külön vízben? Csak érdeklődöm, nem kötekszem.

nyünyüge 2016.08.31. 16:43:51

@Andrass9: Én angol zellerrel próbálnám ki. Nemrég kipróbáltam valami szicíliainak mondott receptet, annak a paradicsommártásában volt zárzeller, és nagyon bevált.

A fickó 2016.08.31. 18:19:11

@nyünyüge: A szárzeller a blognai ragu fontos összetevője is - és igen jól illik paradicsomhoz, bár számomra továbbra is a bazsalikom az ami az ász a pari mellé, vele stb. Ráadásul nekem a paradicsom mellet nő a lila változata. :)

hagyma · http://hagyma.blog.hu/ 2016.08.31. 18:24:04

@eßemfaßom meg áll: igen azt paradicsomos husgombocnak hivjak /meatball/ ugyis jo
en is gyakrabban eszem ugy
de jo paprikaval is

meg sosem foztem elo vizben a toltott paprika
a hus es a szosz izesitese maganugy

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:23:05

@eßemfaßom meg áll: Szerintem tájékozódj kicsit a párolásról, mint konyhatechnikai fogalomról :)

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:27:53

@Broad: Akkor segítek: a poszt címe: a tökéletes töltött paprika nyomában. Amit Te írtál az a recept neve. És mint tudjuk egy székyelykáposztából sem hiányoljuk a székelyt, ahogy a halászléből sem hiányoljuk a halászt... ;)

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:31:08

@halaloszto: Jó lenne, ha a szövegkörnyezetet is értelmeznéd :) Azért könnyítek: ehhez az ételhez nem illik (az amúgy finom) olívaolaj íze, karaktere. Ezzel ellentétben sokan vannak akik ilyen-olyan főzőműsorok hatására még a mákostésztát is olívaolajjal készítik, mert így trendi, így jó.
Remélem tudtam segíteni ;)

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:35:01

@jog-ász: De miért nem főzöd be inkább? Ha befőzöd -szerintem- sokkal finomabb ízek maradnak meg, és nem kerül a befőzés után semmibe, míg a fagyasztó továbbra is lelkesen eszi az áramot. Én pl. a lecsót is minden évben szeptemberben így rakom el, így a fagyasztóban nem foglal helyet és nem eszik áramot, ellenben maga a nyár integet szembe, amikor kinyitom az így eltett üveget.
Itt a recept, a lecsót én így teszem el:
motoroskonyhaja.blog.hu/2012/09/19/befozes_done

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:36:23

@Hassan0926: Igen én is kóstoltam már mással és nem rizzsel. Árpagyöngy (gersli) volt az alap. Az is ízlett.

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:37:38

@scuynat: Kóstoltam úgy is. Nekem nem jött be. A krumpli kellőképpen semleges ahhoz, hogy az étel íze valóban kiemelkedjen. Így van ez pl. egy pacalpörköltnél is.

motoroskonyhaja 2016.08.31. 19:42:21

@prunoki: Szia! Örülök a kérdésnek. Azért vízben és nem a paradicsommártásban fő a paprika, mert ha végig a mártásban főzném összemosódnának az ízek, és egy lecsós ízvilágra hajzó valamit kapnék. Így pedig csak annyi ideig fürdik a mártásban, míg egyik sem adja át a másiknak az ízét, megmarad mindegyik karaktere.
Remélem érthető voltam. Ha nem megpróbálom máshogy leírni ;)

jog-ász 2016.08.31. 20:35:23

@motoroskonyhaja: mert luxuskörülményeim vannak: anyám vagy 120 liter paradicsomlevet készít minden évben, isten tartsa meg sokáig:))

Broad 2016.08.31. 20:52:48

@motoroskonyhaja: na na, az igazi halászlébe lehet egy kis halász, ha nem jól pucolja a hagymát, halat ! ;) ettől függetlenül, hogy neve, címe a tökéletes... ízlések és pofonok!

motoroskonyhaja 2016.08.31. 21:29:27

@jog-ász: Jaaaaa, akkor nem szóltam :) Meg kell tartani (és a szokásait is ;) )

motoroskonyhaja 2016.08.31. 21:32:46

@Broad: Tetszik a humorod! ;) Amúgy értem mire gondoltál és miért ragadtál billentyűzetet. Lehet nem egyértelmű a célom, majd csiszolok rajta, és köszönöm. Remélem máskor is idetévedsz, én örülnék neki! ;)

A fickó 2016.09.01. 00:46:14

@jog-ász: Ahhoz legalább 2 mázsa érett paradicsomot kell feldolgozni, 20 kilónként főzve is 10 alkalom és 120 db literes üveg. Kemény fizikai munka a passzírozás is. Jó erőben lehet. :)

Broad 2016.09.01. 06:36:09

@motoroskonyhaja: nem szoktam ide tévedni, direkt keresem a blogodat, sőt emlékeim szerint már próbáltam már ki valamelyik receptedet. Egyébként nagyon szeretek gasztroblogokat olvasni, csak az a baj, hogy sokan - és itt nem rád gondolok - azt gondolják, hogy a netről leszednek egy receptet, képpel és már mekkora gourmet lett belőle.

jog-ász 2016.09.01. 08:53:07

@A fickó: egész nyáron csinálják, saját termés, apámmal együtt, nyugdíjasok..és mind elfogy:)

eßemfaßom meg áll 2016.09.01. 09:40:10

@motoroskonyhaja: Tudnál adni olyan leírást a párolásra ami szerint a párolás folyamata színig vizzel töltve zajlik?

motoroskonyhaja 2016.09.01. 19:59:20

@eßemfaßom meg áll: Írom, ahogy tegnap is: tájékozódj kicsit (és ne a nosaltyn és társain) a párolásról. A párolás nem egyenlő a gőzöléssel, amit tegnap írtál, mint párolás (Te írtad: "Pároláskor nem a vízben fő hanem a párában párolódik. " No, ez a gőzölés), A párolás intenzív gőzképződéssel járó eljárás, ahol az alapanyag egy zárt edényben, intenzív gőz hatására puhul meg kíméletesen. Ezt sokan szokták kombinálni azzal, hogy az adott ételt (pl egy sültnek szántat) először zsiradékban körbepirítanak, majd utána engednek fel folyadékkal. Sokan ezt az intenzív gőzképződést kevés folyadékkal érik el, de akkor -a kuktát kivéve- folyamatosan pótolni kell a folyadékot (hiszen -megintcsak a kuktán kívül- hiába a zárt edény, a pára elszökik, ami az étel hőmérsékletének ingadozásához, így a minőségének romlásához vezet, lévén nem egyenletes hőt kap. Olyan, mintha a rántott hús alatt kétpercenként ki, majd bekapcsolnánk a gázt. Úgy nem lesz az igazi.
Remélem tudtam segíteni.

motoroskonyhaja 2016.09.01. 20:20:19

@Broad: Nahát! Sajnos eddig nem láttalak a kommentelők között (bár lehet csak én voltam figyelmetlen), de örülök, hogy kíváncsi vagy a receptjeimre és hogy olvasod a blogomat! ;) Tudom, hogy sokszor különc vagyok, de ez van :D Az viszont biztos -ahogy Te is írtad- én nem az a fajta vagyok, aki bemásol valami netes receptet a képeivel. :) Tisztában vagyok vele, hogy a blogom rétegblog, de nem bánom. Én ezt képviselem, és örülök, hogy ezzel a mentalitással is olvasnak; ezek szerint van olyan réteg, aki erre kíváncsi, ezt szereti, igényli.

A fickó 2016.09.01. 21:07:33

@motoroskonyhaja: Nem kötözködésképpen, de a párolt káposztát is vízzel ellepve készíted? :D A párolás mindig kevés lében, vagy saját lében történik pl. újkrumpli, a gőzöléskor a gőzölendő cucc csak a gőzzel kontaktál, ha ellepi a víz akkor főzés, abálás. Sztem, javítsd át a posztban a paprika párolását főzésre. :)

Broad 2016.09.02. 06:48:29

@motoroskonyhaja: Kommentelni nem szokásom, pedig gondolom a blogíróknak visszacsatolás lenne, de ilyen vagyok! :) Csak akkor szoktam írásra ragadtatni magam, amikor számomra piros posztó dolgot látok, nagyon ilyen a lopott recept lopott képpel, ilyen még az "eredeti, igazi, tökéletes, legjobb stb" receptek. A neten több száz gasztroblog van - bár gondolom ez nem újdonság - de nem hiszem hogy pár tucatnál több lenne, akit érdemes olvasni. És amiért mégis írtam neked, az az, hogy nem szeretném ha ez a blog is a többséghez tartozna a "tökéletes" receptekkel, maradj rétegblog de abban a legjobb! ;)

eßemfaßom meg áll 2016.09.02. 09:46:55

@motoroskonyhaja: " A párolás intenzív gőzképződéssel járó eljárás, ahol az alapanyag egy zárt edényben, intenzív gőz hatására puhul meg kíméletesen. "

vagyis a párában (aminek a másik neve göz) puhul meg az alapanyag, nem a vizben amivel nyakigöntötték.

"ha ellepi a víz akkor főzés"

ezt írtad a posztban:

"majd öntsük fel annyi forró vízzel, amennyi éppen ellepi."

Köszönöm, nincs több kérdésem.

motoroskonyhaja 2016.09.02. 18:41:57

@eßemfaßom meg áll: Igazad van, ha így nézzük elb*sztam. Mea culpa!

eßemfaßom meg áll 2016.09.02. 21:02:23

@motoroskonyhaja: [meghajol] Ilyet se ritkán látni :)

motoroskonyhaja 2016.09.02. 22:00:49

@eßemfaßom meg áll: Én egy sima, gyakorló "háziférfi" vagyok, aki imád főzni. Szoktam kekeckedni rendesen -ahogy tapasztaltad is-, de ha hibázok azt is be merem ismerni -oké, néha nagy "duzzogás árán"- , mert az csak előre visz mind engem, mind a blogot, de legfőképpen az Olvasókat. Jól szóltál, én pedig hibáztam, de nagyot, ezért is javítottam az Általad kifogásolt részt.

eßemfaßom meg áll 2016.09.03. 13:38:45

@motoroskonyhaja: Ki is érdemelted vele a tiszteletet :)

takacsveca93 2019.06.09. 23:13:45

Anyukám mindig elkészítette nekem, mivel ez a kedvenc ételem, most nagyon megkívántam, úgyhogy elkezdtem recepteket keresgélni, sajna elsőre nem sikerült a legjobban, de hát gyakorlás teszi a mestert ugye :) Az alapanyagokat megnéztem, hogy hol tudom megvenni a legolcsóbban www.ujsagomat.hu/lidl/akcios-ujsag-csutortoktol-06-06-2019/ találtam egy oldalt ,ahol össze tudom hasonlítani
süti beállítások módosítása