Igazi házi hamburger
2014. augusztus 17. írta: motoroskonyhaja

Igazi házi hamburger

Igazi és házi, igen. Lehetett volna a poszt címe az is, hogy "ha normális burgert akarsz enni, menj haza!". Hiszen otthon lehet a legjobb, a saját ízlésünknek legmegfelelőbb hamburgert készíteni úgy, hogy alig kell vele valamit dolgozni.
Imádom a hamburgert, de itthon -tisztelet a kivételnek- csupán néhány helyen kapható általam is ehető változat. A többi vagy műanyag, vagy köze sincs az igazi, klasszikus burgerhez.

Ahhoz, hogy igazi házi burgert készítsünk elengedhetetlen a saját készítésű buci, húspogácsa (ami KIZÁRÓLAG marhahúsból készül, felejtsük el a többit) és a szintén saját készítésű szósz. Nézzük ezt hogyan is lehet egyszerűen megvalósítani!

DSCF6913.JPG

Igazi házi hamburger

Hozzávalók:
4 db házilag készített hamburgerzsemle (én Limarától vettem a joghurtos hamburgerzsemle receptjét, ami igazi ász, azóta is csak ilyet készítek, persze az arányokon -saját ízlésemnek megfelelően- kicsit változtattam. A recept ITT OLVASHATÓ ), én az eredeti mennyiség feléből készítettem 4 bucit
60 dkg marhahús (én marha combot használtam, mivel hátszín nem kapható Ajkán)
1 dl natúr joghurt (a Penny Sissy natúr joghurtja isteni !)
1 tojás
2 db érett paradicsom (a házi a legjobb, én is azt használtam)
2 fej vöröshagyma
1 dl tejföl
1 evőkanál magos mustár
1 evőkanál majonéz
1 evőkanál pirított vöröshagyma
1 teáskanál normális mustár
fél darab savanyú uborka
1 teáskanál aprított kapribogyó
1 teáskanál cukor
2 gerezd zúzott fokhagyma
1 kávéskanál fűszerpaprika (bogyiszlai, mi más?)
5 dkg füstölt scamorza vagy más hasonló sajt
8 szelet érlelt (mature) cheddar (itthon a Tescóban kapható a Cathedral mature cheddar)
fél csokor petrezselyemzöld
Bors


Elkészítése:
Készítsük el a bucikat. Miközben a zsemlék kelnek/készülnek,

DSCF6869.JPG
daráljuk le kétszer az egyik fej vöröshagymát a felcsíkozott marhahússal együtt.

DSCF6862.JPG

Most jöhet a hamburger-pogácsa fűszerezése. Nem kell hozzá semmi más, mint só, bors és egyetlen tojás, hogy összefogja. Ellentétben a sertés és ki tudja milyen húsokkal készült húspogácsákkal itt a valódi HÚS ízének az érzése a lényeg.

DSCF6865.JPGGyúrjuk össze a masszát, majd hagyjuk kicsit pihenni, kb. 20 percet, míg rendesen összeáll.

DSCF6866.JPG

Addig készítsük el a szószokat! Itt sem lesz nehéz dolgunk! A magos mustárt keverjük össze a tejföllel, majd tegyük félre, mert ezzel elkészültünk.
Most jöhet a hamburgerszósz készítése, de itt sem kell paráznunk! Fogjuk a joghurtot, és öntsük egy tálba. Tegyük hozzá az összes szószos hozzávalót (zúzott fokhagymát, fűszerpaprikát, majonézt, aprított savanyú uborkát, mustárt, kapribogyót, aztán sózzuk, borsozzuk, cukrozzuk,

DSCF6873.JPG

majd mehet hozzá az aprított scamorza

DSCF6877.JPG

és a friss petrezselyem is.

DSCF6879.JPG

Keverjük alaposan át, és ezt is tegyük félre. Félre? Hát hol az a söröspohár, amit eddig szintén félretettünk??? Nosza, azt most vegyük elő és kortyoljunk bátran egy nagyot, mert már most megérdemeljük! Ráadásul most kell majd sütnünk a húspogácsát is, tehát akkor kortyoljunk újra egyet a nagy művelet előtt.

Fogjuk a húst és szedjük négy felé. Formázzunk belőlük pogácsa-formát (de NE lapos korongokat, hanem tényleg pogácsa formát), majd nagyon kevés hevített olajon-szinte csak ki kell vele kenni a serpenyőt- süssük őket át, oldalanként MAXIMUM 3  percig, hogy a közepük még rózsaszín maradjon. Ehhez a legjobb egy normális öntöttvas serpenyő, teflonnal nem lesz ilyen jó az eredmény.

DSCF6883.JPG

Amikor a húsok egyik fele elkészült (azaz maximum 3 perc) és megfordítjuk, a sült felére (azaz a tetejére) tegyük rá az érlelt cheddart is. További 3 perc múlva vegyük le a húsokat a tűzről, mert elkészültünk! Most jöhet a félbevágott zsemle pirítása, ami 1-1 percet fog igénybe venni.
Utána foghatjuk a zsemléket és készítsük el végre a hamburgerünket. Az alsó szeletre mehet az általunk készített hamburgerszósz, arra jön majd a cheddaros húspogácsa.

DSCF6905.JPG

Tegyük erre a karikázott paradicsomot és a szintén karikázott másik fej vöröshagymát.

DSCF6907.JPG

Szórjuk meg az egészet a pirított hagymával, és kenjük rá a magos mustáros tejfölt. A zsemle másik felére kenjünk gazdagon chilis ketchupot, és borítsuk rá a hamburgerre. Elkészültünk, most már csak enni kell az egészet. Ajánlott hozzá a kés és a villa, mert ez nem egykezes hamburger ;)

DSCF6912.JPG
Mennyire finom és szaftos; imádom!
Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr786612201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ideasz 2014.08.18. 23:29:01

Aztán nem száraz ez...?

Azt a 10-15 % vesefaggyút nem szívesen hagynám ki.

motoroskonyhaja 2014.08.19. 00:12:16

@ideasz: De nem száraz ám :) A vastagság és a sütési idő a titok. Azért írtam a posztban, hogy valódi pogácsa formát készítsünk a nyers húsból és ne olyat, amit a legtöbb ember hamburger-pogácsaként ismer (tehát ne azt a lapos korong-formát). Egy szép 3-3,5 cm magas sült hamburgerpogácsa -ami belül még rózsaszín- kellően szaftos marad.

objekt678 2014.08.20. 19:51:49

Szia Motoros !
Téged egy őzseninek tartva kérdezem, hogy mi a véleményed erről:
etkezztudatosan.blog.hu/2014/08/20/hideg_libamaj_zsirjaban

motoroskonyhaja 2014.08.22. 00:42:10

@objekt678: Kedves obkekt678! Pár szóval: szerintem túl van komplikálva és nagyon túl van sütve :) Ezen kívül a poszter minden adatot megad (mint egészséges és tudatos fogyasztó) csupán a libamáj koleszterin-szintjét felejti el az "egészséges" ételéből (540/100 gr, minden más állati eredetű dolgot ver, pl. sertés szalonnna 135/100 gr ....)

Egy hideg libamájhoz -szintén csak szerintem- simán tepertőt kell készíteni a hájból (plusz egy kevés tej és víz hozzá, persze), majd a tepertőt félretenni (vagy a máj sütése közben lilahagymával és friss kenyérrel befalni még melegen - egy pofa sör kíséretében :) A visszamaradt zsiradék minimális részén körbe kell pirítani a libamájat egy serpenyőben karikázott hagymával, sóval, borssal, kevés fehérborral és vízzel. Ha a hagyma is pirul a lángot csökkenteni kell. Ekkor ráönthetjük a tepertőből kisült zsír maradékát (azaz a nagyobbik részét), kevés fűszerpaprikával fűszerezzük, és további kis ideig a zsírban sütjük, míg a kívül pirított kéreg alatt még jó szaftos marad a máj. A poszter a sütőben rendesen túlsütötte. Megvárjuk míg szoba hőmérsékletűre hűl a máj -persze előtte kivesszük a zsírból. Egyben vagy szeletelve mélyebb tálba tesszük, rászűrjük a hagymás-fűszerpaprikás zsírt is úgy mehet a hűtőbe. Mennyei a kívül kérges, belül krémes libamáj, én is imádom, de így túlsütni szerintem bűn, ráadásul ez a fokhagyma-tűzdelés felesleges is.
Egyébként a zsírban eltett húsok a tartósítás egyik formái voltak régen (micsoda finom egy zsírban eltett tarja vagy oldalas is! Téli reggeleken, teával és kenyérrel, miközben kint hull a hó és nagy zimankó van)

objekt678 2014.08.25. 20:07:53

Szia Motoros !
Mindig úgy tartottam, hogy Te egy olyan ember vagy , aki a Gastro csillag jegye alatt született.
Bizony az veszettül túl volt sülve, nagyon jól láttad!
Az elkészítés általam kedvelt módja a Tiedtől nagyon eltérő, de a kajában ez a szép. (latint idéztem már), most akkor német: Über geschmäcke und Farben kann man nicht streiten...

objekt678 2014.08.25. 20:29:39

Amúgy a házi hamburger készítésével nálam 5+1 csillagot kaptál.
A meki vegyipari kombinát, de a fürdővízzel ki ne öntsük már a gyereket: egy vágó(hús) marha -fajtától függően-egy-kétt tíz kiló szelethúst ad. A többi kétszáz- egynehány kiló az hagy ne menjen már a szemétbe!
Darálthúsként kiválóak, ízdúsak...
Főleg akkor, ha legelhetnének s nem csak szilázst etetnének velük.

motoroskonyhaja 2014.08.26. 12:52:03

@objekt678: Örülök, hogy hasonlóan gondolkodunk! Én -bevallom- ritkán jutok csak igazi házi libamájhoz, így nincs is nagy gyakorlatom az elkészítésében (életemben talán 8-10 alkalommal készítettem). Ezért egy régi szakácskönyv alapján készítem ezt az ételt (mondhatni hagyományos módon), amit amúgy nagyon szeretek. Te hogy készíted a libamájat? Kíváncsi vagyok és érdekel is nagyon; szeretek tanulni és Te biztos zseniálisan tudod elkészíteni (ha csupán tized annyit tudnék a gasztronómiáról, mint Te már boldog lennék...)

objekt678 2014.08.26. 20:13:50

@motoroskonyhaja:
Szia motoros.
Ez buta dolog, hogy én "zseniálisan" tudnék ételt készíteni. Kettőnk közül te vagy a zseni.
Én csak tanultam, Te pedig láthatóan így születtél.
Talán ha egy-kettő olyan posztod akad, amibe szakmailag bele lehetne kötni, de inkább egy sem.
Folytasd.

objekt678 2014.08.27. 20:47:16

@objekt678: Most nyitottam ki a munkavégesörömet, és ültem le olvasni a kedvenc blogomat.
Hát szeretnék én is a háztartásomban több mint két kiló....vargányával "küszködni" a nyálam csorog csak a képtől is !
A pontok azért vannak, mert gombatéren meggyávultam. A gyerekeim előtt kitűnni akarván elmentem egy szeptemberi okkersárga vargánya szedésre.
Azt tutira ismerem úgy-e... a teli cekkerről _még a Széna-téren kiderült, hogy csak farkastinórút szedtem.
Azóta nem merek gombát szedni.
De enni nagyon szeretem !
Csakúgy, mint a libamájat. Kerekre nyílt szemmel olvastam a te receptedet, de ez pusztán annyit jelent, hogy vannak más ízlések is.
Nemhogy a legjobb barátomban, de még a- számolok- 32 éve velem élő feleségemben is undort kelt, hogy imádom a nyers májat. Emlős, szárnyas, hal mindegy.
Bennem egy menyét, benned Eccoffier vér dolgozik-D.
Ha a szegény ember sorsa úgy hozza, hogy egy hízott liba máját kényszerüljön lesütni, ( négy mancs, ne figyelj!) akkor egy frankomán, ezzel a fél világot behaknizó ember receptje következik:
A májat mosom, csöpögtetem.( A megfelelő kiválasztása karakterek ezreit igényelné).
Zsír kiolvaszt, leszűr.
Lecsöpögtetett máj besóz.Szárnyast, hüllőt, halat lehet, emlőst nem.
Só eldörzsöl, hogy ne legyen majd pettyes.
Zsír újramelegít (~kb 120 fok)
Aládob negyedre vágott alma, tv paprika, hagyma, fokhagyma, de akár paradicsom is. Lényeg, hogy a sok víztartalmú adaléktól ne süljön, hanem abálódjon a beletett libamáj.
Amikor rózsaszín a belseje, akkor kivesz és csepegtető rácsra helyezve lecsöpögtet és kihűt.
Szurkálni a szakács is szokta, de igazából az ujját használja.
Neked azt mondom, hogy szúrd meg alulról a lebegő részét: ha még vörös színű lé jön, akkor folytasd a hőkezelést, ha rózsaszínes a kibuggyanó nedv, akkor helyeden vagy.
Kivesz, rácsra rak, kihűt.
Kihűlt, de még ikrásan folyós zsíradékba visszarak, úgy, hogy befedje vele.

objekt678 2014.08.27. 21:05:17

A poén: Angliától Oaklandig, Strasbourgtól Moszkváig, Düsseldorftól Beirútig mindig jöttek tunkolni a helyiek.. Ez komoly !

motoroskonyhaja 2014.08.28. 01:11:02

@objekt678: Holnap (azaz ma) szabadnapos leszek, és megyek gombászni. Pár napja voltam utoljára, akkor éppen csak kibújtak a nagy őzlábgombák, és -természetesen- a vargányát is vadászni fogom újra. Szeretem a természetben kiszellőztetni a fejem, jó levegő, csend, finom illatok és persze hogy akkor már az erdő kincseit is begyűjtöm. Ahogy tavasszal a bodzát, most a szedret szedem -és falom be itthon)
Mint írtam a libamáj készítésében sajnos nincs nagy tapasztalatom, a boltit én meg nem veszem, igazi hízotthoz pedig nagyon ritkán jutok. A májat (bármilyen állaté legyen) minden formában szeretem, a liba- és szárnyasmájat -ahogy írtam is- én is krémesen szeretem belülről, tehát ebben is egyetértünk :)
Ki fogom próbálni az általad leírt verziót is, nagyon jól hangzik!
Amit a múltkor kifelejtettem: én fel szoktam "áldozni" a zsírban a libamáj egy kis szeletét, és apróra vágom, majd elkeverem a zsírban. Így miután a normál máj elfogyott megmarad a libamájdarabos libazsír. Nnnnna, az egy hidegebb és ráérős reggelen igazán ütős ébresztő friss kenyérre kenve, évszaktól függően paprikával és paradicsommal vagy simán csak vöröshagymával és egy normális teával....
süti beállítások módosítása