Füstölt csülkös káposztaleves
2013. augusztus 29. írta: motoroskonyhaja

Füstölt csülkös káposztaleves

Itt van az ősz, itt van újra.... meg hasonló szépségek. Tudom, még augusztus van, de azért már érezni az ősz hűvösét. Ilyenkor tud nagyon jól jönni egy forró, tartalmas leves, ami kellően zöldséges ahhoz, hogy a bűntudatunkat ellensúlyozza. Sőt: az az étel még egy finom szüreti ebédnek is kiváló. Nem utolsó sorban pedig: egyszerű, és csak nyugi, csak a szín hús fog kelleni a csülökből, a bőrkét nem fogjuk megenni!

l01.JPG

Füstölt csülkös káposztaleves

Hozzávalók:
1,5 kg füstölt hátsó csülök (én devecserit vettem, helyi termelők rulez!)
1,5 kg fodros kelkáposzta (sima fehérkáposzta is jó)
30 dkg sárgarépa
20 dkg karalábé
20 dkg zeller
15 dkg petrezselyem gyökér
1 nagy fej vöröshagyma
1 póréhagyma zöldje
4-5 gerezd fokhagyma
10-15 szem egész bors
1-2 babérlevél

Elkészítése:
Ismerősek a zöldségek? Nem véletlenül :) Ez egy finom, csülkös-káposztás, gazdag húsleves, és hasonlóan is készül. Azaz: fogjuk a csülköt, és beletesszük egy levesfőző fazékba. Hozzádobjuk a káposztán kívüli összes zöldséget (persze megtisztítva). Én még kevés mustár- és koriandermagot is szoktam tenni hozzá.

l02.JPG

Felöntjük annyi vízzel, amennyi bőven ellepi, és jó három órán keresztül rotyogtatjuk. Kóstoljuk, ha kell csak akkor sózzuk, hiszen maga a csülök is sós! Mikor a csülökhús már omlik a csontjáról elkészültünk.

l05.JPG

Vegyük ki a csülköt, majd hagyjuk hűlni. Szűrjük át a levest, majd a lét öntsük vissza a fazékba. Forraljuk fel újra, addig a káposztát levelezzük le (szedjük leveleire, no), majd vágjuk nagyobb darabokra. Ne metéljük össze-vissza, ez nem olyan kaja! Mire elkészülünk a leves újra forrni fog. Lapátoljuk a forró lébe a káposztát, majd közepes lángon főzzük 20 percig. Ennyi idő bőven elég arra, hogy a káposzta megpuhuljon, de ne főjön túl. Addig mit is csinálhatunk, na mit? Hát szedjük szét a csülköt! Mindkét csontot kihúzzuk, majd a színhúst leszedjük a zsíros bőrkéről. Csak a hús kell, a többi mehet a kutyának, vagy ahová szeretnénk :)

l03.JPG

Mire a cuflizással kész leszünk (tegye fel a kezét, aki ismeri ezt a szót!) a káposzta is elkészült, tálalhatunk! A jó káposztás-füstös levest merjük tányérra (ne spóroljunk a káposztával), rakjuk meg zöldségekkel gazdagon, majd szórjunk rá az immár főtt, füstölt csülökből. Mennyei. Tartalmas. Gazdagon zöldséges. Füstös. Sajnos a képen nem látszik, de szinte karimáig tele van lével (majd beruházok valami trendi színes vacakra, amiben látszani is fog).

l04.JPG

Ilyenkor a szekszárdi gazdák már javában készítik elő a hordókat a szüretre. Nagyszerű eledel egy ilyen nehéz munka után, de egy-egy hűvösebb hétvégén is kiváló, egytálételnek is beillő fogás ez. Kóstoljátok meg, nem fogtok csalódni!

Jó étvágyat!

Szombaton lecsót fogok eltenni. Emlékeztek még rá, hogy én hogy tettem el? Itt lehet megnézni.

Ha pedig pár merészebb lecsó-variációmra lennétek kíváncsiak, azokat itt írtam meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr195483949

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az amatőr hagyományörző · http://gasztropusztitas.blogspot.com/ 2013.08.30. 09:19:28

Gratulálok ! Nagyon jól néz ki , ilyen kitűnő alapanyagokból csak finomat lehet főzni ! Gazdag , töménysége már - már főzelék hatását kelti , rokonságban állhat az ősrégi lucskos káposztával , akár tekinthetjük annak egy modernizált változatának ?

letras_verdaderas 2013.08.30. 13:59:15

Fantasztikus! Ha nem veszed szerénytelenségnek, kérlek próbáld meg külön tálalni a lét (esetlen külön főzött tésztával). Akkor van "leves" is és második is. Spanyolországban ezzel a metódussal készül a Cocido Madrileno. Hidd el, semmit nem veszítesz! Találtam magyar nyelven cocido receptet, döntsd el magad: www.tuja.hu/receptek/cocido.html

greycup 2013.08.30. 15:34:42

Hát... nem cserélném es egy tányér káposztás babra (hasonlóan füstölt hússal). :)

motoroskonyhaja 2013.08.30. 15:57:04

@Az amatőr hagyományörző: köszönöm, örülök, ha tetszik! Van némi hasonlóság a lucskos káposztával, de az elkészítése azért más ;) (amúgy azt is imádom, és látom, hogy a blogodon milyen kitűnően leírtad azt az ízes receptet is)

motoroskonyhaja 2013.08.30. 16:00:06

@letras_verdaderas: Köszönöm az észrevételt. Ez az étel komplett, nem leves és második, inkáb egy sűrűbb, tömörebb, laktató leves egyben. Pont az a lényege, hogy sűrű, és rengeteg zöldség van benne, amiben a káposzta dominál. Ahogy írtam is a postban: sajnos nem látszik, de a tányér karimájáig volt lé a tányérban. Csak ugye ebben nem volt sem maggi kocka, sem kurkuma, amitől színesebb lett volna, hiszen nem is ez volt a cél. A receptet megnéztem, nagyon jól néz ki, ki fogom próbálni!

motoroskonyhaja 2013.08.30. 16:02:05

@@greycup: nem is kell elcserélni, mert az is nagyon finom;) Csak ez teljesen más ízvilág;)

motoroskonyhaja 2013.08.30. 16:03:50

@letras_verdaderas: még egy észrevétel: az általad ajánlott recept nagyon hasonlít egy dél-franciaországi szüreti ételre, azt már kóstoltam és valóban nagyon finom! ;)

letras_verdaderas 2013.08.30. 16:11:06

Köszönöm, jót étvágyat a kedvenc mediterrán ízvilágomhoz. Bevallom töredelmesen, hogy a levest (lét) nem eszem, mert különben képtelen lennék a benne főtteket végigenni. Más. A szín egyáltalán nem restellni való. Egy kis sáfrány (igazi) csodákra képes!

Llychllyn 2013.08.30. 16:19:04

@greycup: káposztás bab? Na, azután biztos, hogy nyitott ablaknál kell aludni...:)

Ez a káposztaleves elég szimpatikus, ha hidegebb lesz az idő, kipróbálom a frankfurti leves helyett (mondjuk én azt is kolozsvári szalonnán indítom, és szárazkolbászt is teszek bele, szóval abból is valami tisztességes egytálétel lesz).

motoroskonyhaja 2013.08.30. 16:25:10

@letras_verdaderas: a mediterrán ízvilágot én is szeretem (bár nekem a nagy kedvenc a japán, koreai, kínai, arab és az orosz vonal, de minden konyhát nagyon szeretek).
A sáfrány gyönyörű, paellákba (is) szoktam tenni, ennél a receptnél pont az volt a lényeg, hogy egyszerű legyen.

motoroskonyhaja 2013.08.30. 16:28:23

@Llychllyn: pont ez a lényeg: egy vaskos étel, ami tápláló, de rengeteg zöldség van benne. A frankfurti leves is nagyon finom, az enyémben csak arra kell figyelni, hogy a füstölt csülökből és a káposztából is egyforma mennyiség legyen (azaz jó sok :)

letras_verdaderas 2013.08.30. 16:41:57

@motoroskonyhaja: Hú, ez az'tán a nemzetközi választék. Orosz ügyben пельмени-mániás vagyok. Mindenfélét, minden mennyiségben, bármikor. Itt a kedvencem: relax.ua/menu/pelmeni/
De nem akarom elterelni a figyelmet a dőztedről.

motoroskonyhaja 2013.08.30. 16:50:41

@letras_verdaderas: nem tereled el, ha bele "lapozol" a blogomba, elég sokrétű recepteket találsz majd ;)

Pelmenyi? (bocs, céges gépen nem tudok cirill-t állítani) Imádom! (elég, ha azt mondom feleségem családja ukrajnából jött? ;)

Kis vajjal és ecettel, isteni tud lenni. Az ottani pelmenizők pedig utolérhetetlenek :)

csücsköm 2013.08.30. 17:45:46

De ha szeretném, akkor rajta-benne hagyhatom a bőrkét és a zaftos zsírosát, ugye?

motoroskonyhaja 2013.08.30. 17:50:31

@csücsköm: Természetesen! :) Én is szeretem a csülök bőrke részét, egy jó pörköltbe vagy simán lesütve a nyers csülköt...hmmm, imádom :)

objekt678 2013.08.30. 19:56:18

@csücsköm: A feleségem és az orvosom szerint én sem hagyhatom benne.
Pedig milyen finom !
De ilyet inkább ne is említsünk !
Trendhez igadozóként magam is csak fújolni tudom azokat az embereket, kik a csülökből a hájas bőrt is szeretik. Egyszerűen undorítóak ! Fúj !

Így több marad nekem:))

objekt678 2013.08.30. 20:40:15

@csücsköm:
"De ha szeretném, akkor rajta-benne hagyhatom a bőrkét és a zaftos zsírosát, ugye?"
A "zaftos zsírosán" nagyot derültem .

Bizony: az a legfinomabb. Főleg, ha első csülök, abban van a legtöbb hús, ezért nem is szerepel a magyar húsosok kínálatában.

Void Bunkoid 2013.08.30. 20:55:25

Aki undinak tartja a cubákos részt, ám ne egyet.

Viszont amin röhögni szoktam, hogy a legtöbb finnyagépnek ízleni szoktak a mindenféle formában főtt felvágottak, amik többnyire 99 százalékban abból készülnek, amitől ők fennhangon okádni szoktak.

De hát hiába, az örökérvényű Murphy -törvény ugye a "Minden ehető, feltéve hogy elég apróra van darálva" :)))))

motoroskonyhaja 2013.08.30. 20:59:23

@objekt678: Ezzel magam is így vagyok. Imádom, viszont ebbe a levesbe csak a zöldséget és a füstölt húst szerettem volna bezúdítani, hogy azok domináljanak a cupákosság mellett. Másrészt kicsit a hazai káposzta fogyasztási "szokásokat" is szeretném felrázni, mert az egyenlő a siralmas nullával...

motoroskonyhaja 2013.08.30. 21:10:15

@Void Bunkoid: Meghallgattam (elsőre olyan volt a zene, mintha Burzum lenne, aztán rájöttem, hogy a csapat neve és a szám címe is magyar ;)

Engem is ki tud rázni a hideg az ilyen emberektől. Ráadásul nem csak a főtt húsok ilyenek, hanem a konzervek is (májkrém, húskonzerv, melegszendvics-krém stb.)

objekt678 2013.08.30. 21:11:47

@motoroskonyhaja:
Kedves Motoros !
Nálatok családi vonás, hogy rosszindulatúan ingerlitek a békés embereket az étvágygerjesztő bejegyzéseitekkel ?
Nem tudom mi a szakmád, de ételekről úgy írsz mint Szécsény Kovácsi Krúdy Gyula. ( Valahogy így kell leírni teljes névvel..)
Aki tőled éhes nem lesz, az szimplán hülye, vagy buzi.
Ismétlem magamat: Motoros: Te egy született gasztronómiai zseni vagy. Szerintem.

Folytasd így tovább !

motoroskonyhaja 2013.08.30. 21:19:44

@objekt678: Én senkit sem ingerlek, csak amiket készítek itthon, azokat merészelem leírni -nota-bene lefényképezni- és ebbe a blogba berakni;)
A szakmám? Eredetileg rendszerprogramozó lennék ;) Amúgy a kereskedelemben dolgozok a mai napig, de a gasztronómia és a főzés az, ami kikapcsol esténként, munka után.

objekt678 2013.08.31. 20:28:53

Két magyar jó főzős blog van, a többit proccos, divatozó kóklerek írják, kiket még csak felületesen átfutni is időpazarlás.
A Tiedéből ötletem is született már !
Ugyan még nincs itt a lecsóeltevés ideje, de nagyon várom !
Ma jó füstös lettem, mert délután padlizsánt sütöttem parázson. Húsz kilót, mert már jó áron volt , sok minden lett belőle. A feleségem közben őszibarackot és körtét rakott el. Ezeknél kénytelenek vagyunk vegyszereket használnia , de a lúgos hámozást tényleg jól lehet semlegesíteni.
Megint tapintatlan voltam, elnézést ! De egyszerűen tényleg született tehetség vagy !
Üdítő olvasmány a sok ízeket érzékelni képtelen profi, félprofi és amatőr között.

motoroskonyhaja 2013.09.01. 15:58:39

@objekt678: Kedves object678, Te erősen túlzol (bár nagyon jólesik, sőt: hízok is tőle rendesen ;) ....)

Örülök, ha tetszik a blogom, és még ötleteket is tudsz meríteni belőle.
Bevallom, nem egy nagy etvasz egy ilyen blogot írni; az alap-koncepcióm is az volt, hogy meg tudjam mutatni azt, hogy lehet mást és lehet máshogy, mint az itthoni megszokott, méghozzá hasonló áron vagy tán még olcsóbban, de jóval változatosabban.
Tudom, én is olvastam rengeteg tanácsot, hogy miként is kell fényképezni, milyen szűrőket, beállításokat, fényeket használjunk a fényképekhez. Őszinte leszek veled: leszarom! Az én fényképeim nem tökéletesek, nincsenek pazarul megvilágítva, nincsenek komponálva a fények, de NEKEM nem is ez a lényeg! A lényeg az, hogy én (mi) ezeket az ételeket nem csak fotózzuk, hanem mindennaposan ESSZÜK is. Azon melegében, a fotó után, helyben, a 7. emeleten. Az emeletes házat pedig azért írom/írtam többször, hogy más is gondolkodjon el: nem csak palotában lehet ízleteset és különlegeset enni normál pénzért, ráadásul vidéken. Én is dolgozom. Nem 8 órát naponta, ahogy itthon újabban szokás. Mégis tudok esténként főzni. Minden este! És nem bolti generál-szószt veszek, vagy ilyen-olyan alapport horror áron... Ezt szeretném átadni az embereknek, hogy igenis lehet máshogy, lehet változatosabban, lehet tudatosabban, lehet olcsóbban!

A lecsó eltevés ideje valóban nincs még itt (ha nézted a tavalyi bejegyzésem, az 09.19-es). Azonban pár nap múlva elutazunk, és így nem lesz idő akkor eltenni eme nyári csemegét. Nem kell izgulni, senki sem fog addig post nélkül maradni (automata megjelenés rulez).
Megosztanád velem (akár privátban is - ott az email cím a blog jobb alsó részén), hogy mi minden készült a parázson sült padlizsánból? Kíváncsi vagyok! Köszönöm!

objekt678 2013.09.01. 22:14:22

Tényleg tetszik: a kaják jók, nagyon ehetőek, sőt : elérik az ínycsiklazandó szintet!!!
Öröm olvasni a motoros-család blogját.
22.12-kor nekem már leragad a szemem. Nagyon jók vagytok !
süti beállítások módosítása