Vörösboros vargánya-stefánia
2014. augusztus 26. írta: motoroskonyhaja

Vörösboros vargánya-stefánia

Ilyenkor már csodás vargányák teremnek az erdőben. Mi sem mulasztjuk el az alkalmat, és rendszeresen járunk gombászni (naná, a piacon aranyárban adják, jó nagy barmok lennénk ha vennénk, és nem kötnénk össze a kellemest a hasznossal, azaz egy csodás erdei kirándulást a gombakereséssel). Természetesen minden egyes gombászás után KÖTELEZŐ megmutatni a szedett gombákat gombaszakértőnek!!!!

A gombák az egyetlen olyan élőlények, amik se nem állatok se nem növények, ezt remélem mindenki vágja :)
A múltkori poszt lett volna hivatott a darált húsos ételek világába a belépő (ha emlékeztek a házi hamburgerről írtam akkor), de -szerintem- ez a kaja is megér egy misét, pedig nem is darált....

Ha pedig valakit az eddigi gombamániás írásaim érdekelnek ITT olvashat róla, de megteheti, hogy a jobb oldalt lévő címkék közül rákeres a gomba szóra, mert ott még több gombás ételről tud olvasni....

De vissza az aktuális íráshoz:
Olyan ételek készülhetnek a gombák királynőjéből, hogy nem is gondolnánk, mutatok is egy példát:

DSCF6802.JPG
Vörösboros vargánya-stefánia

Hozzávalók:
1,5 kg vargánya
1,5 fej szép vöröshagyma
10 dkg vaj (VAJ, és nem margarin)
3 zsemle
4 gerezd zúzott fokhagyma
2 dl organikus tej
3 tojás
zsemlemorzsa (kb 3-4 evőkanál)
2 evőkanál olaj
1 dl száraz vörösbor

bors

Elkészítése:
Nem egy nagy etvasz! Fogjuk a gombákat (ez mondjuk 2,6 kg volt, de mást is készítettünk belőle)

DSCF6748.JPG
és felaprítjuk, akárcsak a vöröshagymát. A vajat az olaj felével felmelegítjük egy nagyobb serpenyőben, majd beletesszük a gombát a hagymával együtt. Sózzuk, borsozzuk, és addig sütjük, míg a lé nagy része el nem párolog, azaz még jó szaftos marad.

DSCF6769.JPG

A gomba a só és a hő hatására elég rendes levet ereszt,

DSCF6770.JPG
ettől nem kell pánikolni, folytassuk a műveletet addig, míg a lé el nem párolog és marad egy szép gombapép.

DSCF6786.JPG
Közben a zsemléket daraboljuk fel és áztassuk tejbe.

DSCF6787.JPG
Ahogy a gomba kész hagyjuk kihűlni (mert senki sem szeretné leégetni a kezét, ugye? :) A kihűlt hagymás gombához tegyük a kinyomkodott zsemlét, a tojásokat és a zúzott fokhagymát. Ismét sózzuk, borsozzuk és szórjuk meg a zsemlemorzsával. Gyúrjuk alaposan össze, ha kell adjunk még hozzá zsemlemorzsát.

DSCF6788.JPG
Tegyük az olaj másik felével kikent hőálló tálba a masszát, és miközben formára simogatjuk öntözzük meg a száraz vörösborral.

DSCF6794.JPG
Micsoda? Csupán csak egyetlen deci vörösbor kell hozzá? Hát ezért bontottunk meg egy egész palack finom bort? A többi se vesszen kárba, tehát töltsünk gazdagon magunknak és kortyoljunk egyet e nemes nedűből! Miután a korty(ok) lement(ek) dugjuk a 200 fokra előmelegített sütőbe őkelmét és süssük kb. 40-45 percig, míg minden szépen összesül. Addig se felejtsük el azt a gyöngyöző palack vörösbort; töltsük hasznosan a várakozást :)

DSCF6795.JPG
Amint az étel elkészült várjunk pár percet, majd borítsuk ki egy tálcára. A képen lehet látni, hogy a stefánia még gőzölög.

DSCF6798.JPG
Amikor teljesen kihűlt szeleteljük, és adjuk asztalra finom főtt kukorica, majonéz, ketchup, de akár házi avokádókrém mellé (ahogy én is tettem).
Ja igen, a képen az ott FRISS -házi- oregánó, kedves Fickó :)

DSCF6821.JPG
Nem szokványos, nem paprikás, ellenben nagyon-nagyon finom és laktató fogás. Mindenkinek csak ajánlani tudom, próbáljátok ki: megéri (persze ha magatok szeditek a gombát hozzá, különben bélszín-árban lehet gondolkodni....)

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr536636841

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

objekt678 2014.08.31. 20:21:13

Harmadik este próbálok Neked írni, de nem megy.Pötyögök egy jó adagot, aztán eltűnik.

objekt678 2014.08.31. 20:53:50

Minden eddigi írásod nagyon-nagyon jó volt. Kiváló ízérzékről vallott.
Bocs: ez itt most mi ?
Ez is a motoros?
Én tényleg Őstehetségnek tartalak Téged( mert az vagy) de ezek a fényképek tévedések.
Mindenkinek vannak rossz passzai, de ez az utolsó két kép különösen rosszul mutat Nálad..
A stefánia úgy általában pedig főtt tojás belsőt igényelne, de egy királyi vargányát soha nem gyaláznék le a főtt tojás töltelék proli szintjére.
A vargányák rendkívül finom dolgok. Önmagukban,.Ön ízükben kell Őket élvezni.
Úgy emlékszem, hogy már jó ideje örömmel olvaslak, még a japán időidből: barátként mondom, hogy ezt most egy kisiklás.
( és mennyi volt nekem: sokkal több!)

objekt678 2014.08.31. 21:26:54

Kérlek hidd el, hogy nem kioktatni, hanem jó irányba támogatnii szeretnélek: mint élelmiszermérnök tanácsolom, hogy az organic semi skimmed UHT milknek ne dőlj be.
Egy igazi tehén legel. A legelőn. Több tucatnyi féle növényt fogyaszt. Nem csak szilázst, vagy szenázst, mint az istállózott állatoknál.
Ez a tejének/vajának ízén is kiviláglik.
A tej az fölözetlen. Télen alacsonyabb, nyáron magasabb zsírtartalommal.
Ez egy ilyen dolog.
A fölözött tej az ( bocs) szar.
A félig fölözött félszar.
A fölözetlen, teljes, zsíros tej az tej.Minden más ízlésficam.
Bocs

objekt678 2014.08.31. 22:12:16

Mint szakmáját génjeiből eredően is szerető ( mester) szakács tanácsolom: a fölösleget fagyaszd le, de ekkora csúfságot ne kövess el vele.
Minden receptedet kedvvel olvasom, de ezt most nem tudtam oly nagy egyetértéssel.

A következő megint nagyon tetszeni fog, ennél vastagon közbejátszhat, hogy a vargányák nálam a vörös királyrák-libamáj környékén járnak.
Megspékelve egy kis tejes báránnyal.

objekt678 2014.08.31. 22:38:11

A vargányák mindig, mindenhol a csúcskaják között vannak.
Neked Istenadta tehetséged, hogy szedni tudod őket.

motoroskonyhaja 2014.09.01. 00:20:33

@objekt678: Semmi gond az észrevételeiddel, kedves objekt678 és igen, ez még mindig a Motoros :)

Tudom - és KÖSZÖNÖM - hogy jó irányba terelgetsz, semmi hátsó szándékot nem feltételeztem eddig sem Rólad!!!

A tejet is ismerem (és imádom a teljes tejet!!!). Viszont más okból fogyasztok kizárólag ilyen tejet. Ha kíváncsi vagy rá és lesz időm szívesen le fogom írni Neked a miértre a választ!

Ahogy írtam is pár hozzászólásommal ezelőtt, ezek az én hétköznapi ételeim, a hétköznapi konyhámból, hétköznapi viszonyok között fényképezve egy átlagos -7 éves- géppel. Semmi csicsa, semmi sallang, és igen, van, amikor sietek, mert csak este érek haza, de ez nem is a Világevő vagy a Mauthner blogja :)

A vargányát én is imádom, és nagyon is megbecsülöm. Ahogy a receptben is van, semmi olyan anyagot nem használtam, ami -a gomba ízének kiemelésén kívül- bármilyen irányba is terelné az ízvilágot. Ergo pont az volt a célom, hogy valóban a vargánya mennyei íze érvényesüljön - ami teljesült is -hidd el. Isteni finom lett az étel, még szendvicsbe is tettem zsenge fokhagymás tejföllel.

De ha ennyire kiakadtál ezen a recepten mit szóltál volna a mai vacsoránkhoz? Vargányából készítettem bácskai rizses"húst", sőt, tervezek egy vargányával töltött hidegtálat is :) Akkor ezek nem lesznek a "gombamánia" következő részei, hanem megmarad a lakás falai között a recept ;)

motoroskonyhaja 2014.09.01. 00:34:55

@objekt678: Most jut eszembe: van saját vargányás májas és sütnivaló kolbász receptem is, azokat se tegyem fel?

objekt678 2014.09.01. 20:13:03

Már hogy a csudába gondolod, hogy ne tedd fel a vargányás receptjeidet?!

Olvasok néha más magyar gasztroblogokat is, de egyedül Nálad csemegézek.( Naná, hogy egy informatikusnál, ez is jópofa..) Vagy ismerem a blogolót, vagy egyszerűen arról van szó, hogy divatmajmoló semminek tartom őket.
Vagy a vénájuk hiányzik, vagy a szaglóhámuk, vagy az ízlelőbimbóik selejtesek, alacsony szinten működőképesek.
Téged azért olvaslak szívesen, mert te gasztróembernek születtél.

Ellenpélda:elhiszem és elfogadom, hogy az opera lenyűgöző lehet annak, aki érti. Én nem értem.
A 32 éve velem lévő feleségem imádja. Én nem. Ő nem szereti csak az egyszerű ételeket, amiket én pedig unalmasnak találok.
Varnus Xavért egy szalonbuzinak tartottam, míg meg nem hallottam orgonálni. Szó szerint tátva maradt a szám!
A feleségem kajában iszonyúan maradi. Egy düsseldorfi kiállításon ötcsillagos minőségű charolais ( ezek még éjszaka is kint legelgetnek) fiatal ökör filéket sütöttem.
Itthon meg nem ette volna a rózsaszín belsejűt sem de a saignant( ejtsd szenyaan)-ra (rare) sütött első osztályú steaket úgy befalta mint a sicc !

Szóval én nem azért olvaslak, mert szeretek trollkodni, hanem mert vénád van a főzéshez.
Stahl Judit bizonnyal nem rossz biznicvúmen-attól még nem lesz gasztonómus, csak a celebentyű világban.
Járhatnék én zeneiskolába hajnaltól estig, akkor is hülye maradnék hozzá.
Föl tudnám mondani a leckét, mint a konyhában a Mautner Zsófi, de vájtfülű egyből kiszúrná, hogy csak magolást böfögök föl.
Nagyon sok "gasztrooldal" csak fordítgat az internetről, de izzadságszagú.

Neked meg volt az a csirkeszárnyad-amit szerinted szarul fényképeztél.
Néhány hete mutattam egy bonni szakácsiskolát vezető barátomnak. Ő is azt mondta, hogy született tehetség vagy.

objekt678 2014.09.01. 20:38:30

Tehát itt légyszíves meg ne sértődj rám: Egyszerűen arról van szó, hogy nekem a vargán a egy drága, pipere dolog. Úgy is bánok vele.
Van egy művészi francia könyvem a szarvasgombagyűjtőkről. Album. Általában nem szeretem az albumokat, de ez egy valóban művész fényképész által készített gyűjtemény az egyszerű szarvasgombászokról. Ők csak kirándulgatnak,gyűjtögetnek, gyűjtögetés végén összejövögetnek...és kivájt héjában főtt krumpliban , valami szószocskával leöntve hátukon zsákkal szarvasgombát zabálnak, lábuknál a kutya.
Én meg patikamérlegen mérem...

Libamájat sütök ( zsírban abálok, sütni csak egy kretén sütné) Franciaországban. Lejön olyan ember, aki száz eurós szivart szív( per darab)-és megkérdezi, hogy tunkolhat-e.
Itt vagyok én otthon.

objekt678 2014.09.01. 21:17:30

A legeslegőszintébb válasz arra, hogy mit szóltam volna arra a szerinted kiakasztó bácskai rizseshúshoz vargányával:
Mindig, minden helyzetben, bármely országban el szoktam mondani ( a vallásukat tiszteletben tartva), hogy ételben szégyenlős, szemérmes nem vagyok: tehát szemrebbenés nélkül elettem volna előletek az összes vargányát. Kifogpiszkálódtam volna, vagy bármi más módon.
Kérdezted- én elmondtam.

objekt678 2014.09.03. 19:41:24

@motoroskonyhaja: Semmiképpen nem állt szándékomban Téged megsérteni: Úgy gondolom, hogy te egy alkotóképes, nagyon kifinomult ízléssel rendelkező ember vagy.
99 %-ban a fényképeid is nagyon célramutatóan szépek.
Most volt egy százaléknyi, amit én nem értettem meg.
Ne csináljunk olyat, hogy két kajabuzi összeveszik ilyen hülyeségeken.
Légyszíves fogadd és hidd el: Te szedted a gombát, én meg aláírom a többszáz eurós számlát. Persze, hogy pipettával adagolom, Te pedig előállsz egy szinte vagdalttal.
Eszem ágában sem állt Téged "cikizni". Sőt !

motoroskonyhaja 2014.09.04. 00:37:14

@objekt678: Dehogy sértettél meg! Nem haragudtam, hiszen -ahogy írtam is- egy szakértői kritika mindenképpen előrébb visz! És Te PROFI vagy, nemzetközi szinten, és én mindig megfogadom a tanácsaid, hiszen képzetlen -de lelkes- emberként én is szeretnék fejlődni normális irányba.
Egyszerűen tegnap este is ilyenkor értem haza és nagyon hulla voltam a válaszoláshoz, ezért nem jelentkeztem.

Nnnnna, az operát és operettet én sem szeretem. Talán a Hunyadi László az egyetlen, amit meghallgatok időnként.

A vargánya tudom, hogy drága, de hála Istennek jó helyen élek, és a környező erdőkben nekem ingyen adatik meg az, hogy hozzá tudok jutni fejedelmi példányokhoz. (Az az ominózus 2,6 kg vargánya kb. 30 perc volt (10 perc az odaút, 10 perc a leszedés és megint csak 10 perc a visszaút).

Nem akartam én ledegradálni ezt a finom gombát semmilyen módon, egyszerűen az jutott eszembe: mi lenne, ha így készíteném. Semmi olyan nem került az ételbe, ami rontaná a vargánya isteni ízvilágát, valóban azon voltam, hogy kiemeljem. Szerintem eszméletlenül jól sikerült. Persze annak, akinek meg kell vennie ez már biztos a pazarlás kategória, de hidd el nem az volt!
Ahogy a bácskai rizseshús mintájára készült bácskai vargánya sem. Abban egyáltalán nem volt hús, a vargányát használtam hús helyett. Nagyon finom lett! Tehát nem kellett volna kifogpiszkálózni a vargányát, hiszen csak az volt benne a rizsen kívül ;)

A gond -szerintem- alapvetően az, hogy vargányához igazán kevés fantáziadús recept létezik itthon. Vágd szeletekre, sózd, borsozd, süsd ki és edd. Vagy rántott, vagy paprikás, vagy pörkölt, vagy tejfölös leves, vagy köret húsok mellé.
Tőlünk keletebbre szárítják. Az én egyik kedvenc helyemen pedig füstöléssel egybekötve szárítják, tésztát töltenek vele, porítják és levesekhez, mártásokhoz adják.

Tehát semmi pánik! Nem bántottál, egyszerűen csak leírtad a véleményedet. Ha szarvasgombáról lenne szó (most fogok majd én is venni pár darabot) és azt írtad volna milyen finom fasírtot vagy vagdaltat készítettél belőle én sem lettem volna más :)

objekt678 2014.09.05. 20:58:42

ár évvel ezelőtt Svájcnak meg kellett nyitnia a piacait az EU előtt, jöhetett a német és osztrák olcsó élelmiszer is, a derék svájciak előremenekültek. 1-1,5 % os hitelekből nagybevásárlásba fogtak ezeken a piacokon.
Megvették azt a céget is amelyiknek dolgoztam. Külsősként a feladatom az új termékek és persze a rendezvények voltak.
Első kiállítás Düsseldorfban az InterMeat.
Svájci marketinges főnök észlelte, hogy én ázsiai vagyok, ezért roppant sok levélváltásba került leegyeztetni a menüket. ( Hogy értsd: egy svájcinak Bregenz-ig, egy németnek Linz-ig tart Európa. Eztán már Ázsia következik..)
Ők ragaszkodtak a szendvicsekhez-amit én kreténségnek tartottam, ahhoz minek kellek én, a magas költségvonzatommal-sok-sok mail és telefon után beleegyeztek, hogy legyen az is amit én javasoltam, de szendvics is kell.(Utóbbit nagyon megszívtam volna, mert nagyon munkaigényes, elúsztam volna vele. Elúszni vendéglátásban annyit jelent, hogy elfogadhatatlanul hosszú a kiszolgálási idő a konyha miatt.
A menü francia legelő húsmarha Steak vagy Entrecôte (pici pácolási trükk azért itt is volt) volt, köretként a kettőből az egyik egy rém egyszerű, roston pirított ízletes vargánya szeletek voltak.(Fűszereztem is, de a keverékemet itthon készítettem el. Ezt is el tudtam számolni, az orrukra kötni viszont nem akartam.)
Egy darab szendvics sem fogyott. Mind a húsz karton péksüti ment a kukába a napok végén.(Fix rendelés volt, növelni lehetett, csökkenteni nem.)
Észak-Rajna Wesztfáliában viszont kifogyott a friss, 5 zollos nagyságú Gemeiner Steinpilz, Schwarzwaldból hozattak, TAXIVAL !

Zabszem nem fért volna a fenekembe kiérkeztemkor, annyira kötözködők voltak az egyezkedéskor.

Visszatérve a látszólag(!) offtól a blogodra:
A csirkeszárnyas recepted és a a kép ára kb 300 ezer forint lehetne, ha food stylistként adnád el-persze ez attól is függ, hogy nagyobb méretben mutat-e hibákat.
süti beállítások módosítása