Fűszeres szibériai tokhalfilé roston
2022. március 25. írta: motoroskonyhaja

Fűszeres szibériai tokhalfilé roston

juhtúrós puliszkakorongokkal, vargányamártással

Már kifelé megyünk a télből, ráadásul itt a böjt is (tudjátok mit szoktak ilyenkor - kifogásként - mondani: böjt van, most nem eszek húst, csak csirkét vagy halat :D :D :D ), így valami könnyedebbre vágytam én is, mint a hidegebb napokon. Jó volna már grillezni is (télen is szoktam, nem ördögtől való)), de Ajkán lezárták az egyik kedvenc erdei pihenőt, így most kénytelen voltam itthon elkészíteni ezt a finomságot. 

Nem egy nagy etvasz, de annyira rákívántam egy igazi porcos halra (oké, a gerinchúrosok egyik alosztálya), hogy alig bírtam magammal. Eredetileg kapros rákraguval szerettem volna (Kárpáti módon, of course), de rájöttem, hogy nincs itthon garnéla, csak páncél, így ezt az ötletet elvetettem. Jöhetett a "sima" vargányamártás a finom, hófehér húsú hallal. Ha valaki nem kóstolt volna valódi tokfélét feltétlenül tegye meg, mert eszméletlen finom! Lássuk, most hogyan is készítettem. dscn7007.JPGFűszeres szibériai tokhalfilé roston, juhtúrós puliszkakorongokkal, vargányamártással

Hozzávalók:
80 dkg szibériai tokhalfilé bőrével együtt
10 dkg kukoricadara
10 dkg bryndza (nem az itthoni tömlős cuccok)
10 dkg vargánya
5 dkg vaj
2 dl csirkealaplé
2 dl tej
Fél csokor kapor
1 evőkanál tejföl
1 evőkanál liszt
Fél citrom leve
1 kávéskanál római kömény
Bors


Elkészítése:
Semmi nagy etvaszra ne gondoljunk, egyszerű lesz ez is! Először fogjuk a halat, és vágjuk 4 hasonló nagyságú darabra. Locsoljuk meg a citromlével, sózzuk, majd hintsük rá a római köményt. Kész, tehetjük is félre. Ha viszont igazi ínyencek vagyunk, akkor majd csak a sütés végén csepegtessük rá a citromot.
Jöhet a puliszka! Melegítsünk egy kisebb lábosban tejet (mind a 2 decit). Amikor felforrt sózzuk, majd gazdagon borsozzuk, és jöhet bele a vaj. Várjuk meg, míg a vaj felolvad, és mehet az egészhez a kukoricadara. Addig főzzük, és aktívan kevergessük, míg az egész alaposan besűrűsödik. 
dscn6991.JPGJöhet a bryndza! Morzsoljuk a pépbe, keverjük el, majd kapjuk le a tűzről. Vegyünk egy klassz kis sütőpapírt, majd kanalazzuk rá a puliszkát. Tekerjük fel henger alakúra, mint egy szaloncukrot, 
dscn6995.JPGés mehet is a hűtőbe őkelme, hadd hűljön.
A vargányát aprítsuk fel, majd tegyük egy forró serpenyőbe. Sózzuk, borsozzuk, ha szeretnénk kevés zúzott fokhagymával is gazdagíthatjuk. Amikor kellően megpirult öntsük ki egy deszkára, aprítsuk nagyon finomra, majd tegyük vissza a serpenyőbe. Egy külön tálban a forró alapléhez keverjük a tejfölt és az aprított kaprot, majd a liszttel dolgozzuk simára. Ezt a masszát öntsük a gombára, majd kevergessük addig, míg besűrűsödik.
Most jöhet a hal. Semmi extra, egyszerűen egy forró serpenyőbe löttyintsünk egy kevés zsiradékot, majd süssük a filéket oldalanként 2-2 percig.

Most vegyük elő a hűtőből a puliszkát, vágjunk belőle korongokat, majd süssük a hal maradék zsiradékában oldalanként 1-1 percig magas hőn, hogy szép színt kapjanak.

Kész. Meg is vagyunk!
Egy tányér aljára kanalazzunk a kapros gombamártásból, helyezzünk rá sült puliszka korongokat, majd fektessük rá az ínycsiklandó ropogós, hófehér halat. Ennyi, nem több. Csak be kell falni.
dscn7004.JPGKényeztetően lágy, finoman omlik a szánkban, miközben a hal bőre roppan a fogaink között.

Élmény egy-egy ilyen ünnepi falatot fogyasztani, próbáljátok ki Ti is!

Jó étvágyat!

Várunk Titeket nagyon a következő posztban is, üdv: Dóri és Gyuri.

Csatlakoztál már a Motoros konyhája facebook csoporthoz? Pedig érdemes! Olyan fényképeket, ötleteket és recepteket láthatsz és olvashatsz, amik  nincsenek fent a blogon. Csupán egyetlen LIKE a motoros konyhája oldalra (ne a követésre kattints, hanem a kedvelésre...;) ), és máris részese lehetsz!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr8317789398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2022.03.26. 02:15:44

"miközben a hal bőre roppan"
Milyen bőre? Nem látok itt bőrt sehol. :O Amúgy az ilyen tokféléknek nem esszük a bőrét .... a bőre alatt zsíros is azt le kell kapirgálni. :)
Ezt citromozást a hal sütése előtt meg már el kellene felejteni, nem ceviche-t készítünk. Csak megmaratjuk a halat, aztán meg nem lehet rendesen sütni. Sütés után érdemes megküldeni kis citrommal, bár egy halalaplével készült citrusos vajmártás azért kifinomultabb megoldás.

motoroskonyhaja 2022.03.26. 11:49:35

@A fickó: Bakker, hát én mekkora emeletes barom vagyok! :) Amikor egészben vettem pl. kecsegét, akkor is forró vízbe tettem, hogy a páncélja és a bőre könnyebben lejöjjön. Látszik régen készítettem.... A ceviche-t imádom :) De ezt is javítottam, igazad van ;)

Kedélyes Paraszt 2022.04.26. 15:44:48

Évi 1-2 alkalommal én is szoktam tokhalat vásárolni. AZ egyik forrás a Haludvar Rákospalotán, ott élő és bontott kecsege szokott lenni. A másik pedig Zalacsány mellett a Panarini haltenyészet helyi boltja. Ott szibériai tokhal szokott lenni (mivel a specialitásuk) pucolva, fustölve. Hmmm, mennyei ízek!

motoroskonyhaja 2022.05.12. 16:46:40

@Kedélyes Paraszt: Nnnnnnnna, ez nagyon jó ötlet volt, köszönöm! Rákospalotára viszonylag keveset járok, de Zalacsány majdnem itt van a szomszédban, és nem is tudtam, hog yott is árulnak.
Köszönöm az infót.
Tudom: qrva drága, de ilyen finom halízt ritkán érez az ember ;)
süti beállítások módosítása