Marhajó rablóhús Szüret módra, egyszerűen
2018. október 18. írta: motoroskonyhaja

Marhajó rablóhús Szüret módra, egyszerűen

Végre itt az ősz (én ezt az évszakot is imádom, mert -szerintem- mindegyiknek megvan a maga szépsége). Ahol születtem -és első 30 évemet éltem- az kis hazánk egyik legnevesebb és legrégebbi borvidéke, ott minden ősszel rogyásig tudtam musthoz jutni. Ajkán évek óta próbálok - hiába. Ennek vetettem most véget, és inkább készítettem egy jó nagy adagot magunknak :) Miközben a mustot szopogattam, körvonalazódott is egy eszméletlen finom étel, amit most megosztok Veletek.

img_20181017_1848579.jpg

Marhajó rablóhús mustban készítve

Hozzávalók:
40 dkg gyönyörű, érlelt marhahátszín 
15-20 dkg mangalica szalonna
1 kg nyers cékla
3 dl must
1 nagy fej vöröshagyma
5-6 gerezd fokhagyma
2-3 evőkanál olivaolaj
2 evőkanál balzsamecet
2 evőkanál rozmaring (vagy 2 ágacska friss)
1 evőkanál normális mustár
1 evőkanál kakukkfű
Bors


Elkészítése:
Semmi nagy dologra ne gondoljunk, neki kell állni, és menni fog minden magától! Először is áztassunk be a bambusznyársakat vízbe, hogy ne égjenek meg, miközben velük dolgozunk. Ha más nyársat akarunk használni (pl. hurkapálcát) az is rendben van. Kapcsoljuk be a sütőt 180 fokra (mármint celsius, of course :) ). Amíg a sütő melegszik pucoljuk meg a céklákat (kesztyűvel, különben olyan céklaszínű lesz a kezünk pár napig, hogy mindenki csodájára fog járni...) Ha a pucolás kész, daraboljuk fel céklánként 4-6 darabra. Nem kell finomkodni, ahogy kiadja a zöldség.
img_20181016_2032156.jpgSzép kis gerezdeket fogunk kapni. Jöhet a fűszerezés: locsoljuk meg az olivaolajjal és a balzsamecettel, sózzuk, borsozzuk, majd aprított kakukkfűvel és rozmaringgal ízesítjük. Dobjuk hozzá a megtisztított és aprított fokhagymát, 
img_20181016_2036176.jpgforgassuk az egészet össze, takarjuk le alufóliával, és mehet is az időközben felforrósodott sütőbe kb. 60 percig. Úgy 50 perc után szúrjunk a céklába hústűt, és ellenőrizzük, hogy puha-e. Ha igen, akkor már vehetjük is ki a sütőből. Az időközben kiengedett szaftjával locsoljuk át, és tegyük addig félre, míg az étel többi részével elkészülünk.
Míg a cékla a sütőben sül (eszméletlen finom lesz, már most gondolkodok egy juharsziruppal gazdagított verzión) készítsük el a rablóhúst. Az áztatott nyársakra húzzuk fel az időközben felvágott, majd sózott, borsozott hátszínt és mangalica szalonnát felváltva. A húst én kicsit vastagabbra hagytam, a szalonnát pedig vékonyabbra vágtam, így nem volt zavaró. Egy hús, egy szalonnaszelet, amíg tart a munícióból. Én a hátszín egy részét átkentem finom angol mustárral is, így egy nyársban kétféle ízt élvezhettem.  Tegyük serpenyőbe, majd szórjuk meg az egészet a félfőre vágott vöröshagymával.
img_20181016_2121294.jpgA kép bal oldali részén a mustáros rész látható, a jobb oldalon pedig a sima. Melegítsük elő a főzőlapot, majd tegyük rá a megpakolt serpenyőt. A nyársak minden oldalát süssük magas hőn 1-1 percig, míg körbe nem érünk,
img_20181016_2236279.jpgmajd jöhet a must (mondjuk én addig vedeltem belőle, hogy alig maradt, de 3 dl pont elég az ételhez). Tehát öntsük hozzá a mustot, és kb. további 6-8 percig forraljuk -de immár közepes hőn- az ételt, 1-2 percenként forgatva a nyársakat, hogy a hús és a szalonna minden részét érje a gazdag cukros szőlőlé.
Csodásan szaftos nyársakat fogunk kapni, amiken kissé karamellizálódott a must. Már csak a tálalás marad hátra, ami szintén egyszerű.
Fogjuk a nyársakat és tányérra tesszük. Köré helyezzük a fűszeres sült céklát, majd a sült cékla pecsenyelevével, vagy a sima friss musttal tálaljuk (esetleg mindkettővel). Én a friss mustos verziót választottam, a sült cékla levét pedig tejszínnel és kevés liszttel besűrítettem, és egy frissen kifőzött nudlihoz kevertem, amit édeskésebb sajttal szórtam meg.
img_20181017_1849487.jpgA forró nyársból a hátszín olvad a szánkban, miközben a mangalica szalonna kissé karakteresebb, füstösebb íze kíséri. A húsokat falatonként a friss mustba mártogatva -hozzá pedig a balzsamecetes sült céklát falatozva- mennyei ízélményben lesz részünk, amit egy finom, hűs Szekszárdi Kadarkával - esetleg a hűvösebb őszi napokon forró Lapsang Souchong teával- kísérhetünk le. Ha kívánjuk -és miért ne kívánnánk- újhagyma zöldet is adhtaunk az ételhez tálaláskor sőt: friss chilivel vagy Tabascóval is megajándékozhatjuk az ételt.
Ősz, napfény, szüret, omlós-fűszeres hátszín, sült cékla a föld ízeivel, és az isteni friss must: kell ennél több ilyenkor, október közepén? Szerintem nem. Egy októberi hosszú hétvégén simán el is tudjuk készíteni! Próbáljátok ki, megéri.

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr4714307551

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

várom a levelet 2018.10.21. 12:53:30

gondolom ezt a receptet nem a pórnép szüreti mulatságára találták ki.
süti beállítások módosítása