Pille bárány vörösboros trombitagombával
2015. január 01. írta: motoroskonyhaja

Pille bárány vörösboros trombitagombával

A szilveszter is elmúlt... Én -szokás szerint- dolgoztam, és csak este 7-re értem haza (miután hajnali 4-kor keltem, hogy kiszolgáljam a kedves Vásárlókat). ChiliRevi megnyugtatott, hogy kiveszi a fagyasztóból a megbeszélt húst (kengurut szerettem volna sütni, hogy át tudjunk ugrálni az új esztendőbe). Mire hazaértem már láttam, hogy baj van: a kenguru helyett hetyke báránycomb szeletek néztek velem farkasszemet; pontosan olyanok, amik hirtelensültnek valók. Ha báránycomb, hát báránycomb, azt is imádom (de még mennyire!), legfeljebb a kenguru más jeles alkalomkor lesz elkészítve....

b02.JPG

Pille bárány vörösboros trombitagombával

Hozzávalók (személyenként!!!!)
1 szelet báránycomb
1/2 ágacska rozmaring
Bors


Elkészítése:
Fogjuk a bárányszeleteket, sózzuk, borsozzuk, majd oldalanként 1-1 percig sütjük (MAXIMUM!!!). Persze a sütés közben tegyük mellé a rozmaring ágacskát (frisset). Tudom, hogy a magyar ember a szarrá sütés és agyon főzés mintapéldánya (a bolti trutya alapanyagok mindennapos felhasználása mellett), de ne tegyünk egy ilyen finom hússal ilyet, hiszen sokkal többet érdemel.
Amikor a bárány megsült (belül pedig csodaszép vöröses-rózsaszín maradt) tegyük félre és hagyjuk pihenni. Addig porciózzuk ki a vörösborban és zsírban eltett savanyított trombitagombát (a fekete trombitagombát amúgy magyar fafül-gombának is hívják, fafüle gomba NINCS, csak a "kínai" büfések hívják így... ). Kell a receptje a zsírban és vörösborban savanyított gombának? Szívesen megosztom :)
Ahogy írtam zsírban is lett eltéve a gomba. Szedjük le a dugót róla (azaz a zsírját), hevítsük fel egy serpenyőben, majd dobjunk rá 20 dkg főtt és falatnyira darabolt krumplit (ugye mindenki emlékszik rá, hogy a recept mennyisége személyenként van megadva...). Pirítsuk át a boros-gombás zsírban a főtt krumplit (ha szeretnénk tegyünk hozzá friss kakukkfüvet vagy rozmaringot is), majd azt is porciózzuk tányérokra. Most jöhetnek a pille bárányok és már ehetünk is.

b01.JPG
Még egy kérdés merülhet fel: miért pille bárány? Azért, mert légiesen könnyed egy tejes bárány, és éppen csak át van sütve, ahogy azt a hús megérdemli.
Jó étvágyat!

Természetesen nem maradhatott el a Virslis-majonézes lencsesaláta sem előételként, de ezt a receptet  -remélem- már ismeritek a blogról....

Ha nem, akkor ITT OLVASHATJÁTOK a receptet.

Nálatok mi készült szilveszter este? Nagyon kíváncsi vagyok rá!


Most pedig megyek, mert a házi zsemlék már megkeltek, amivel ChiliRevi újévi finomságait fogjuk feltunkolni.... ;)

Nagyon boldog 2015-ös esztendőt kívánok minden kedves (és kedvetlen) olvasómnak!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr687028169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Az amatőr hagyományörző · http://gasztropusztitas.blogspot.com/ 2015.01.01. 18:52:15

Ne bánkódj a kenguru miatt , a dokumentált pille bárány nagyon jól néz ki , különben is szilveszterre régi polgári szokás szerint : krampampuli ürühússal !

Negotiator 2015.01.02. 04:07:43

persze hogy érdekel a vörösborban-zsírban eltett gomba receptje :)
köszönetképpen a BUÉK mellé választhatsz a szilveszteri menü receptjeiből:
borleves
harcsapaprikás túrós csuszával
szigethalmi bölléres fokhagymás-tejfeles krumplival és savanyúságokkal
mákos 'guba' csillagok madártejjel
Miután mindezt végig ettük a bolgár barátainkkal, éjfél után sem a virsli, sem a svéd gomba nem fogyott.
ja, és szilveszter estéjén még ér halat enni, a legtöbb országban pedig elsején is... :)

ponindex 2015.01.02. 09:35:25

A sötét vagy fekete trombitagombát ne keverjük össze a fafül-(júdásfüle- vagy igenis népiesen fafüle-)gombával. Előbbi a Craterellus cornucopioides, utóbbi az Auricularia auricula-judae. És még csak nem is rokonok. Bár egy gasztroblogon nem annyira lényeges, de a gombákkal kapcsolatos tévedések komoly következményekkel járhatnak! :)

motoroskonyhaja 2015.01.02. 17:06:31

@Az amatőr hagyományörző: Akkor megnyugodtam :) A "bánkódás" oka az volt, hogy Szenteste pont ürüt ettünk (zöldséges ürüt kapribogyó mártással), és szerettem volna a bárányt más alkalomra. Nem baj, így legalább Húsvétkor majd mondhatom azt, hogy az étel különleges is, ugrál is :) :) :)
Krampampuli! Gyerekkoromban a szüleim rendszeresen készítettek évről-évre. sokszor én is elhatározom, hogy készítek, de mindig elmarad :(

motoroskonyhaja 2015.01.02. 17:26:34

@Negotiator: Látom Te sem tudtál aludni ma hajnalban :) Én a kommentelésedkor már úton voltam a munkahelyem felé, én sem tudtam aludni :)

Naszóval a vörösboros-zsírban eltett gomba:
A gombát szeletekre vágjuk (egyetlen fajtából is jó, de lehet vegyesen is), majd pár szem megnyomott borókával és szintén pár szem babérlevéllel (mindkettő a gombás bor mennyiségétől függ) száraz vörösborban (amennyi éppen ellepi a gombákat) 5 percig forraljuk. Lehúzzuk a tűzről, és hagyjuk a borban kihűlni.
A kihűlt gombát üvegekbe tesszük. A borból kivesszük a fűszereket (boróka és babér) és újra felforraljuk. Forrás után az üvegekbe tett gombára öntjük, amíg éppen ellepi őket. Zsírt olvasztunk. Annyi kell, hogy az üvegekben lévő vörösboros gombát kb. 1-1,5 ujjnyira ellepje. Felöntjük a vörösboros gombát a zsírral, majd az üvegeket lezárjuk, és pár napra dunsztba tesszük, amíg kihűlnek. Felhasználáskor a zsír "dugót" kiszedjük (nagyjából egyben kijön), azt szabadon felhasználjuk (én az adott pecsenyét szoktam megsütni rajta/benne). A vörösboros gombát pedig a hús mellé tesszük, vagy mártás-alapnak használhatjuk. Ennyi, nem több :) Egyszerű, de nagyon finom!

motoroskonyhaja 2015.01.02. 17:30:08

@Negotiator: Majd' elfelejtettem: megmondom őszintén én sz*rok ezekre a babonákra. Akkor és azt eszem, amit és amikor megkívánok (kivéve, ha a feleségem más húst vesz elő... :)
A lencseevés is ilyen: eredetileg arról szólt a fáma, hogy bármilyen apró (sok-sok forintot jelképező) ételt kell enni, hogy forintból is sok legyen. Hogy miért a lencsénél ragadtak le az emberek, amikor pl. ott a rizs is, hát nem tudom. Én is bátran fogyasztok halat ilyenkor (is).
Jó volt a szilveszteri repertoárod, gratula!
Amit szeretném, ha jobban kifejtenél (the winner is):
szigethalmi bölléres fokhagymás-tejfeles krumplival és savanyúságokkal :)
ps: a többiről van sejtésem :)

motoroskonyhaja 2015.01.02. 17:31:21

@ponindex: Köszönöm az észrevételt, nagyon jól leírtad a lényeget! Azért írtam én is, hogy fekete trombitagombát magyar fafül ombának IS hívják, lehet akkor nem voltam elég egyértelmű :)
Javítani fogom, hogy egyértelmű legyen, hiszen a gomba -ezt is jól írtad- nem játék.
Ja, és üdv a blogon, van ám több erdei gombás receptem is fenn :)

Negotiator 2015.01.02. 20:32:04

ez a gomba nagyon jól hangzik, ki fogom próbálni.
szigethalmi bölléres... ezt tippeltem hogy érdekelni fog :)
szóval, szerez az ember valami jófajta tarját, amit vastag szeletekre vág, és besózva kiklopfolja. egy zsírozott tepsibe fekteti a mindkét oldalán borsozott-pirospaprikázott szeleteket, a tetejükre zúzott fokhagymát kenve. és itt jön a merénylet: ipari mennyiségű hagymakarikával lefedi. célszerű a korongokat valóban karikákra szedni, mert miután 1-3 napig hideg helyen lefedve érlelte, a tepsiben így sül igazán finomra. 'magyarosch" de nagyon finom, ráadásul muszáj előre elkészíteni, ezért remek vendégváró kaja. csak télen készítem mikor kint hideg van - 2 fólia réteg plusz egy fedő is esélytelen megakadályozni hogy a hagyma - egyébként általam imádott - illata áthassa a hűtőt és kalapácsként törjön elő ajtónyitáskor is... úgyhogy nálam fólia, fedő, rá súly, és mehet teraszra érni :)
a fokhagymás-tejfölös krumpli nem nagy cucc, héjában főtt pucolt krumpli szeletelve, rakott krumpli szerűen zúzott fokhagymás tejföllel lerakva.
süti beállítások módosítása