Pan Haggerty - az olcsó brit klasszikus
2014. május 12. írta: motoroskonyhaja

Pan Haggerty - az olcsó brit klasszikus

Ez egy zseniális recept, sajnos itthon nagyon nem ismert. Ha brit ételekről van szó általában a fish & chips, vagy a bárány mentaszószban ugrik be az embereknek, esetleg a yorkshire pudding. A brit (vidéki, házi) konyhában azonban sokkal, de sokkal több van, mint a fenti pár étel. Ezt a receptet is elintézhetnénk pl. annyival, hogy a csórók rakott krumplija, de ennél sokkal nagyobb élményben lesz részünk, ha elkészítjük. És miért ne készítenénk el? Egyszerű, olcsó és laktató egyben. Ja, és persze nagyon-nagyon finom is, mutatom azonnal hogyan is készül :)

DSCF5560.JPG

Pan Haggerty - brit falusi rakott krumpli

Hozzávalók:

1 kg krumpli
20-30 dkg maradék sajt (én sajtkrémet, scamorzát és fehér cheddart találtam a hűtőmben)
2 fej vöröshagyma
vaj az edény kikenéséhez

bors

Elkészítése:
Ahány ország annyi elkészítési mód - szokták volt mondani. A krumplitermelő nemzeteknek mind megvan a maguk rakott krumplija; nekünk is. Ám amíg mi megfőzzük a krumplit hozzá, majd agyon locsoljuk tejföllel, teletömjük főtt tojással, kolbásszal, virslivel (néhol még savanyú uborkát és reszelt sajtot is tesznek bele) addig a britek ennél jóval egyszerűbben -de nem rosszabb ízvilággal- készítik el.

Fogjuk a nyers krumplikat és hámozzuk meg őket, akárcsak a vöröshagymákat. Utána mindegyiket vágjuk nagyon vékony karikákra. Én ehhez szeletelőt használtam, gyorsabban és pontosabban dolgozik a kezemnél. Amint a krumplit és a vöröshagymát vékonyra szeleteltük kenjünk ki egy hőálló edényt vajjal.

p02_4.JPG

Nem egy nagy etvasz, ugye? Miután ezzel elkészültünk rakjunk az edénybe egy réteg szeletelt krumplit. Ügyeljünk, hogy az edény oldalára is kerüljön belőle. A képen látszik, hogy milyen vékonyra sikerült szeletelnem a krumplikat.

p03_3.JPG

Sózzuk, borsozzuk, majd rakjunk rá egy réteg gyűrűire szedett (vagy félfőre vágott) vöröshagymát, aztán sajtot. Én itt használtam fel a krémsajtot.

p04_2.JPG

Most jöhet az újabb réteg krumpli,

p05_2.JPG

amit szintén sózunk, borsozunk, rakunk rá vöröshagymát és újabb adag sajtot.

p06_1.JPG

A rétegezést addig folytatjuk, míg van az alapanyagokból. A végén a krumplirétegre tesszük az utolsó adag hagymát és sajtot.

p08_2.JPG

200 fokra felfűtött sütőbe tesszük (nem takarjuk le!) és 40-45 percig sütjük a középső rácson. Ennyi idő alatt a vékonyra szelt krumplik és hagymák simán megsülnek, a sajtok belül krémesen elolvadnak, az étel teteje pedig szép ropogós-pirosra sül. Kevés oregánóval megszórhatjuk a tetejét, az csak plusz ízt ad az egésznek.

p09.JPG

Kicsit várjunk vele a sütőből kivéve, mert a krumpli nagyon tudja tartani a meleget. 10-15 perc után szeletelhetjük -mint egy tortát- és máris tálalhatjuk. Én egyszerű, olivaolajos-balzsamecetes öntettel meglocsolt bébi spenótos salátával kínáltam. Egy pohár zamatos fehérbor mindig jól csúszik mellé, de egy házi bodzaszörppel is kitűnő!

p10.JPG
BÓNUSZ ötlet:
Ha nagyon turbózni szeretnénk itt egy ötlet tőlem: aki szereti a sztrapacskát megbolondíthatja a hozzá tartozó alapokkal! Az egyik réteg lehet a krumpli tetejére szórt savanyú káposzta, majd EREDETI Szlovák bryndza (az Aldis a legjobb). Utána ugyanúgy folytathatjuk a rétegezést, ahogy az eredeti receptben is szerepelt.

p_bonusz.JPG

Olcsó, egyszerű, nagyon finom és laktató. Kell ennél több egy vacsorához, vagy egyszerűbb ebédhez?
Jó étvágyat!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr306154935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2014.05.12. 17:06:56

Mondhatnánk azt is, hogy ez az britek gratin dauphinois-ja. :) A vékonyra szelt nyers krumpli, vaj, tejszín, fokhagyma és sajt a tetejére, ha önálló fogásként szeretnénk tálalni.
Nekem nagy kedvencem ez a francia rakott krumpli, én alacsony hőmérsékleten készítem pár órát, így rendkívül krémes szaftos lesz, anélkül, hogy a krumpli szétesne. Majd ősszel, télen, most újkrumplizom amíg lesz. Nagyon jó új Ella kapható most a piacokon. Már készítettem belőle paprikás krumplit is - az vizes újkrumpliból nem működik. :)

motoroskonyhaja 2014.05.12. 19:02:35

@A fickó: Mondhatnánk, de a pan haggertyből hiányzik a tejszín és a vaj is csupán az edény kikenésére szolgál :D

Én is imádom a francia rakott krumplit (mint minden rakott krumplit :D )
Újkrumpli nálam is hamarosan lesz, már csak pár hét és -szép fokozatosan, mert úgy vetettem- 10-12-15 kg-t fogok kiszedni az erkélyen lévő ládáimból (utána megy -szintén fokozatosan- a helyükre a zöldbab és borsó).
Már nagyon vágyok egy vajas-sóskás újkrumplira, de a rozmaringos-olivaolajos-fokhagymás is nagy kedvencem (a kacsazsírban sültet nem is merem említeni).
Most megyek, mert a ma esti desszert az erkélyen termett csodás-piros eperből lesz (folytontermőt ültettem még március végén az erkélyre), az első szüreten kb. 1,5 kg lesz leszedve.
Lassan benépesül az erkély, a koktélparadicsomok is szépen növekednek (bár őket még csak szoktatni-napoztatni viszem ki az erkélyre, végleges kihelyezésüket május végére tervezem). De már gyönyörű a koriander, rozmaring, kakukkfű, petrezselyem, oregánó és a chilik is, sőt: a retek is szépen nő. Ha teljesen kész lesz a "birtok" teszek fel majd képet.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2014.05.13. 12:41:41

@motoroskonyhaja: Jó ez az étel! Én vagy másfél éve főztem meg a PaprikaTV-hallva, csak a nevét nem leltem az elején.
blogkocsma.blog.hu/2012/11/26/penhegorti_avagy_sajtos_krumplitorta

Klassz lehet az erkélyed a sok-sok zölddel!

motoroskonyhaja 2014.05.13. 12:55:20

@Andrass9: Nem láttam a Paprika TV-n, pedig azért szoktam nézni :)

Klassz LESZ az erkélyem, amint mindennel elkészülök (egy fém állvány az alap (kb. mint a Salgó renszer, csak nem olyan drága), alatta a két krumplis láda - a lábainál), a polcokon pedig paradicsom, chilik, eprek, retkek, fűszernövények. Amikor pedig a fokozatosan vetett krumpli kijön, megy helyette a zöldbab és a borsó is.) Kb. 1 m2 az egész, amit az erkélyen foglal, de legalább SAJÁT minden :)
Ja! A linket azonnal nézem!!!!

A fickó 2014.05.13. 13:59:11

@motoroskonyhaja: Anno, én is próbálkoztam a körfolyosón, de az erős napsütést nemigen bírta semmi. Maradtak a fűszernövények, a lakásban. :)
A vicc az, hogy van egy vidéki házam nagy kerttel, csak időm nincs rá, amikor kéne. Marad a piac. :)

motoroskonyhaja 2014.05.13. 14:37:33

@A fickó: Hát igen, a pesti emberek :D
(most bunkó leszek) Tudod mit szoktam én erre mondani? Nyaf-nyaf-nyaf! :D Arra van időnk, amire akarjuk. Le kell menni a vidéki kocsmába, és fizetni pár fröccsöt egy embernek, aztán meglobogtatni egy kis pénzt, és szépen locsolni fogja (ha nincs eső) hetente kétszer a kerted/udvarod.
A gazt is lenyírja valaki, nem? :D Szóval nyugodtan tervezz egy jó kis kertet, és nem lesz vele semmi gond (nekem szerencsém van: anno úgy választottuk a lakást, hogy megfelelő tájolású legyen, így most boldog "birtokos" vagyok :D )

Negotiator 2014.05.13. 14:52:54

@motoroskonyhaja:
nem vagy bunkó, csak ezek szerint Neked sem kellett még az általad vázolt megoldással próbálkozni. Több szőlőről tudok, amit nem helyben lakó tulajdonos (szándékosan nem budapestit írtam mert nem csak ilyet ismerek) meg akart műveltetni, pénzét vagy az összes termésért, de se a kocsmában, se a faluban vagy környékén nem akadt ember, aki bevállalta és legalább megpróbálta volna... és most én leszek bunkó: egész nap a kocsmában dohog a kisfröccse felett, hogy még egy 'penhegörti'-re se fussa... :)
Egyébként abszolút egyetértek, az angol konyha ismeretlenül lefikázása általános, pedig sok jó dolog van benne. És azt sem hiszem, hogy egy lazacos-brokkolis pite nehezebb mint sonkás tészta....

motoroskonyhaja 2014.05.13. 16:59:32

@Negotiator: Dehogynem találkoztam ezzel a megoldással:) Több évtizedig Szekszárdon volt egy kisebb szőlőm, és azért 165 km-ről nem volt egyszerű művelni :) Persze faluja válogatja, hogy talál-e az ember olyan figurát aki vállalja, de nekem mindig sikerült. Végül én eladtam az egészet, hiszen haszonnövényekre nem nagyon tudtam fókuszálni ekkora távolságból, a szőlő (illetve bor) pedig még macerásabb volt.

motoroskonyhaja 2014.05.13. 17:00:43

@Negotiator: az angol konyhára nem is reagáltam: igazad van, olyan egyszerű, de mégis nagyszerű ételekkel lehet találkozni (főleg vidéken), hogy az ember szája tátva marad. Ott még a hentesek is mások, mint pl. Londonban vagy a nagyobb városokban.

A fickó 2014.05.13. 17:23:56

@motoroskonyhaja: Annyira nincs vidéken a ház, hogy olyan embert találjak, aki dolgozni is szeret. :D
Egy időben próbálkoztam, de így háromszoros árat fizettem a megtermelt javakért. Talaj, trágya, víz, utazások, ember, rengeteg idő. Ha van időm, inkább főzök, így is nyáron van kevesebb, pont amikor tobzódunk a friss hozzávalókban. :)

motoroskonyhaja 2014.05.13. 18:10:45

@A fickó: Lehet, hogy nem szerencsés a hely :) Arra gondolok, hogy pl. Szentendre, Tahitótfalu, Pomáz és környéke elég drága hely, így a munkaerő is jóval drágább, mint pl. az egyik legszegényebb megyében, Tolnában. Ott havi 5ezer forint és olyan volt a kert, mint egy mintagazdaság.
Persze ez Pest környékére mindenhol igaz lehet, hiszen az aglomeráción belül mindenki a fővárosba megy dolgozni (azaz pénzért), így szerintem engem csak iröhögnének, ha egy szekszárdi tarifát ajánlanék nekik :D
Nekem ezért maradt az erkély. Kicsit kicsi, kicsit magasan van, de a mienk :D :D

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2014.05.13. 21:56:20

@Negotiator: No látod, én is ezért járok a kocsmámba :)
Komolyra fordítva: Mivel oly szerencsés vagyok, hogy kertes házban lakom, sikerült kiudvarolnom 40 m2 területet veteményesnek. Ezzel annyi munka van, hogyha nem lennék már nyugger, nem tudom mi lenne vele. Pedig télleg csak 40 m2, amiről viszont lejön gyakorlatilag az egész szezon fontosabb zöldsége, valamint vagy 130 kiló paradicsom és idén lesz 25 féle csilipaprika is.

Andrass9 · http://blogkocsma.blog.hu 2014.05.13. 21:59:14

@motoroskonyhaja: Dömösön örököltem egy nagy házat patakkal, kis kerttel. Idestova egy éve keresek bele bérlőt, aki a bérlet fejében karbantartja az épületet, meg a kertet. Hinnéd, hogy senkinek sem kell az ingyen lakás???
Mondjuk a telek nem túl szerencsés , de lehetne rajta valamekkora vetemény is :)

motoroskonyhaja 2014.05.14. 07:44:44

@Andrass9: Nem semmi! Pedig Dömös gyönyörű hely, elég sokat jártam azon a vidéken (Tahitótfalu és Dorog között).

Egyszerűen nem értem az embereket. Ennyire lusták?

vladimir0370 2014.08.05. 06:20:00

Egyszeru receptet kerestem, es ez eleg jol hangzik. Tanacsra van szuksegem, mivel a sutoben keszult etelekkel - vagyis inkabb a sutovel, - kicsit bajban vagyok.
Olyan a sutom - atmeneti allapot, - hogy a kozepen, lent egy ovalis es fedetlen gazlang van. Nem kever levegot, nyilvan, es nincsen a szabalyzogombjan szamozas. Ha fullon van a szabalyzo, az alja leeg. Ha takarekon, akkor szinte semmi nem tortenik - nem fo, sul a kaja. Ha kozebulso pozicioban, akkor talan jo.
Szoval, hogyan lehet egy ilyen sutoben a hoeloszlast egyenletesebbe tenni? Vagyis hogy nem csaka tepsi alja kapja a nagy meleget?
Koszi.

vladimir0370 2014.08.05. 22:22:40

telleg jo lett, na! csak 2 oran at sult. :-)

motoroskonyhaja 2014.08.07. 10:39:39

@vladimir0370: Nnnnna, ez a lényeg, hogy sikerült! A sütőnél szerintem a nyílt gázláng fölé helyezz legközelebb egy sütőlemezt a sínbe, azon el fog oszlani a hő, és a fölötte lévő síneken már tudsz rendesen sütni.

vladimir0370 2014.08.07. 12:01:15

Kepzeld! Pont ezt csinaltam! :-)

motoroskonyhaja 2014.08.07. 23:33:21

@vladimir0370: Akkor egy rugóra jár az agyunk! ;) Remélem mielőbb lesz normális sütőd, és azzal nem lesz ilyen macera. Ennek a kajának 2 óra, jaj, kell az az új sütő! :)
süti beállítások módosítása