Medvehagymás kagylók tejszínes ciderrel
2014. március 17. írta: motoroskonyhaja

Medvehagymás kagylók tejszínes ciderrel

Ahogy látom csöpög a net a medvehagymától, de nem csodálkozom: szezonja van, és az utóbbi években egyre többen fogyasztják, ami nagyon jó dolog. Most kell szedni és enni, mielőtt még kivirágzana. Sokan és sokféleképpen készítik, de csak ámulok a sok recepten: főzik-sütik mindenbe, jó magas hőmérsékleten és -természetesen- jó sokáig. Pedig a medvehagyma felhasználásának (és értékének) pont az a lényege hogy nyersen vagy minimális hőkezeléssel együk, különben elvész minden, ami az élettani hatásait illeti.
Most, hogy ilyen jó idő lett jöhetnek a könnyedebb, gyorsabb vacsorák, amik egészségesek, finomak, és nem kerülnek többe, mint egy rántott csirkemell, persze sok-sok medvehagymával.

k01_1.JPG

Medvehagymás kagylók tejszínes ciderrel és magos mustárral

Hozzávalók:
1 kg héjas feketekagyló (jelenleg a Sparban csirkemell-filé áron kapható)
2 dl cukor nélküli habtejszín (minimum 30-35%-os legyen)
3 dl cider (sajnos itthon számomra csak pár cider van, ami fogyasztható: Bulmers, Blackthorn és K, hát a többi az nagyon nem az, bezzeg Londonban mekkora a választék e normális itókából....)
1 adag (kb. 5 dkg) friss medvehagyma
1 fej vöröshagyma
4 gerezd fokhagyma
2 szál újhagyma
1 evőkanál finom magos mustár (én skót magos mustárt használtam)
1 evőkanál olaj

Bors

Elkészítése:
A kagylókat alaposan mossuk meg és a szakállukat tépjük ki. Ha fagyasztott kagylót vettünk akkor ezzel nincs is dolgunk. Egy fazékba tegyünk minimális zsiradékot, majd amikor felhevült szórjuk bele az aprított vöröshagymát, fokhagymát és újhagymát.

k02.JPG

Mikor pirulni kezdenek öntsük hozzá a kagylókat, majd locsoljuk meg a ciderrel.

k03.JPG

Fedjük le és pároljuk addig míg a kagylók kinyílnak, ahogy kell. Pár perc lesz csak az egész.

k04.JPG

Most öntsük a kagylókra a tejszínt,

k05.JPG

és kanalazzuk hozzá a mustárt.

k06.JPG

NE keverjük, csak rázzuk körbe a lábost. Sózzuk, borsozzuk, majd egyetlen percig rotyogtassuk még; el is készültünk. Szedjük adagonként tányérba és szórjuk rá az aprított friss -és nyers- medvehagymát. Finom savanykás ciderrel vagy száraz rozéval kínáljuk, de adhatunk mellé kevés citromot is pár szelet pirítós kíséretében.

k07.JPG

Mennyei ízkavalkád, egyszerű, de nem drágább, mint egy rántott csirkemell és mégis különleges, egészséges.

Persze már most látom magam előtt a kommenteket: köcsög burzsuj gyerek vagizik a kagylókkal. Hát majdnem. Ugyanis jó ideje munka nélkül vagyok így nem a vagizás a célom, hanem az egészséges, változatos és tápláló étel, ami nekem nem a csontreszelékes baromfi párizsit jelenti, de nem is a panírozott pulykapárnácskákat, ahogy a márkás üdítőket, chipseket sem, azokat fogyasszák azok, akik azt hiszik: "ennyi nekem is jár, mert nem tehetem meg, hogy mást egyek"....

És ha már a medvehagymánál tartunk van még pár ötlet a felhasználására:

Medvehagymás receptjeimet ITT lehet olvasni.

De ITT is olvashattok egyet, ami nem csak halpogácsához jó!

Ha pedig fagyasztottunk ebből a csemegéből ÍGY is fel tudjuk használni (vagy pedig ÍGY), mert akkor már csak az íz számít.

A nagy rohanásban egy egyszerű SZENDVICS is megteszi (teljes kiőrlésű itthon sütött kenyér puha vajjal, valódi sonkával és cheddarral. Na és a hab a tortán a friss és nyers medvehagyma, természetesen) :

szend01.JPG

Vagy egy még egyszerűbb reggeli (tanyasi tojás félig sütve frissen sült kenyérszalonnával, pecorinoval és -természetesen- nyers medvehagymával megszórva. Persze hozzá az este kisült teljes kiőrlésű kenyér dukált egy pohár igazán finom organikus teljes tej mellett):

reg01.JPG

Jó étvágyat!

A bejegyzés trackback címe:

https://motoroskonyhaja.blog.hu/api/trackback/id/tr605866000

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A fickó 2014.03.17. 18:09:09

"köcsög burzsuj gyerek vagizik" hehe :)
Azért nem kell ezt annyira vészesen felfogni, már ami a medvehagymás recepteket illeti. Igen, sütik, főzik - és akkor mi van. Ennyi erővel ehetnénk minden zöldséget gyümölcsöt nyersen, de mi mégis sütjük pároljuk, lekvárt főzünk belőle. Azért mert így is finom, pedig tudjuk, hogy élettani hatását tekintve nem biztos, hogy ez a jó. Arról nem is beszélve, hogy jó részük csak így ehető egyáltalán, így lesz jó íze stb. Salátát ritkán főzünk, de azért ennek is megvan a helye a gasztronómiában. A medvehagymának az élettani hatása tényleg hőkezelés nélkül a legjobb, mint általában a legtöbb fűszer és gyógynövénynél. Mégis készítünk teákat, főzeteket belőlük, fűszerezünk velük. A fokhagyma élettani hatása is nyersen érvényesül igazán, mégis legtöbbször hőkezeljük, fűszerezünk inkább vele. Szvsz, azokat akik többé vagy kevésbé, de hőkezelik medvehagymáikat még nem feltétlen kell falhoz állítani. :DDD
Sok egyéb sokkal nagyobb problémák találhatóak a neten és más médiumokban a gasztronómiát és a minőségi főzést, táplálkozást illetően. Én is használok öko, bio termékeket, cuccokat, de mivel elsősorban ínyenc vagyok számomra az íz élvezete a legfontosabb, így legtöbbször lesz'rom, hogy az adott alapanyag nem bio, amennyiben az minősége élvezeti szempontból kiváló. Szívunk elég kipufogógázt és egyebeket.
Csak még annyit, hogy évek óta termesztem és eszem a borsóhajtást. Bármelyik konyhaablakban 2 hét alatt megnő és élettani hatását tekintve legalább olyan jó, mint a medvehagyma, csak éppen borsó ízű. Finom salátának, salátába keverve, hőkezelve ázsiai ételekhez, leveseket ízesítek vele stb. Ezt egyébként hosszabb rövidebb Kínai (közép Kína) útjaim során ismertem meg. Azóta innen hozatom a kedvenc rák ízesítésű szójaszószomat. Főztem is Kínában és még szakácskönyvet is hoztam, bár a mandarin nem az erősségem, hehe. :D

motoroskonyhaja 2014.03.17. 19:20:15

@A fickó: "köcsög burzsuj gyerek vagizik" Nos, ez még véletlenül sem a medvehagymára vonatkozott, hanem a héjas kagylóra :D Ezért is szeretem hasonlítani az árakat, vagy megírni az aktuális beszerzési lehetőségeket. Medvehagymát én ingyen szedek, boltban pedig 360-390 Ft/csomó, ez minden, csak nem burzsuj dolog, de ha egy laikus ránéz a receptre és azt látja héjas kagyló, akkor -minimum- a fentieket mondja/írja :)

Elhiszem én, hogy mindent fagyasztunk, szárítunk, lekvárt készítünk belőle és stb (tehát minél tovább szeretnénk megőrizni belőle vakamit), de ha a net azzal van tele, hogy micsoda hiper dolgokat tud a medvahagyma akkor tegyük már hozzá azt is, hogy azokat a hiper dologokat kizárólag NYERSEN, vagy minimális hőkezeléssel tudja... :)

Ha a postom végét is elolvasod ezt olvashatod: "Ha pedig fagyasztottunk ebből a csemegéből ÍGY is fel tudjuk használni (vagy pedig ÍGY), mert akkor már csak az íz számít."
Én is tisztában vagyok azzal, hogy rengeteg zöldséget/gyümölcsöt csak úgy tudunk átemelni hosszabb időre, ha valamilyen formában tartósítjuk. De akkor ne arról harsogjon nekem senki, hogy az mekkora egészséges dolog :) Ahogy anyósom mondja pl. a lekvárra: de fiam, hiszen ez csak gyümölcs...
Ja! borsót és babot én is rendszeresen termesztek az erkélyemen évente, és a hüvelyeket is fel szoktam használni, a borsóé (is) nagyon finom, én is szeretem ;)

motoroskonyhaja 2014.03.17. 19:35:00

@A fickó: Kijavítottam a köcsög burzsuj gyerekes részt, hogy egyértemlű legyen, mert így tényleg nem volt az :)

MrMundr 2014.03.17. 22:41:37

pedig valóban a medvehagyma a legdrágább a hozzávalók közül. a tescoban 8-10 szál 400 ft...! amúgy egyetértek, nem szabad ezt sütni főzni, nem is ízletes úgy legtöbbször

A fickó 2014.03.17. 23:08:36

@MrMundr: Én sem sütöm vagy főzöm, tolom nyersen, de néha jólesik oly módon használni és olyan helyen, mint mondjuk egy petrezselyem zöldet. A tárkonyt sem toljuk nyersen, de a levesben, mártásban kissé hőkezeljük. Sóskát, parajt is hőkezeljük, bár a sóska 40 fok felett elveszti a színét, azért lehet szép zöld mártást is kreálni belőle. Egyik kedvenc "levelem" remek matyit készítek belőle némi parajjal lazac mellé.

Llychllyn 2014.03.18. 01:09:06

Na, a hétvégén lesz egy ugrásom medvehagymáért... A kert végébe. :)

A kagyló is foglalkoztatna, de húsmentes receptet kellene kreálnom, lehet, hogy megpróbálkozom egy pestoval.

Én is munkanélküli koromban szoktam rá pl. a Kerrygold vajra, arra jöttem rá, hogy nem sokkal drágább, mint egy akármilyen magyar, de sokkal finomabb. Hiába, időzíteni tudni kell:)

Jó a blog, nemrég pörgettem végig, amíg valami rohadt vírust pihentem ki, sok jó receptet találtam. Majdnem kommenteltem is egy 2012-es gombás posztodhoz, hogy rohadj meg, mert gyönyörű vargányákat fényképeztél a recepthez, én meg két éve szinte semmit sem találtam:)

motoroskonyhaja 2014.03.18. 08:11:58

@Llychllyn: Húsmentes receptet? Egyik ismerősöm azt szokta mondani: most böjt van úgyhogy nem eszek húst, csak csirkét vagy halat :D :D :D
Örülök, hogy tetszik a blog, igyekszik az ember :)
Szombatonként általában kirándulok, akkor szoktam begyűjteni az erdők-mezők kincseit, így a gombákat is. Bár idén még hiába vadásztam a cseh kucsmagombára itt még nincs. Osztrák csészegombát találtam, annak viszont nincs olyan hűha, de nagy íze.

motoroskonyhaja 2014.03.18. 08:15:29

@A fickó: Igaz, nemcsak jólesik, hanem sokszor praktikus is. Pl. én is fagyasztok le minden évben egy rahedli medvehagymát (idén 26 adagot raktam el, így kéthetetne tudom majd élvezni). Ahogy múlik az idő a színéből, állagából és ízéből is veszít, de milyen jól tud jönni néha késő ősszel vagy télen, amikor előkerül a fagyasztóból :)
Spenótot szeretem nyeren salátába is tenni, de nem tudom mi az a "matyi" ? :)

TSK 2014.03.18. 09:01:58

NA ezrét most kellően utállak :D Uristen mekkora jó recept... hol veszed a feketekagylót?

motoroskonyhaja 2014.03.18. 09:12:06

@TSK: És milyen jó evés közben a cideres-tejszínes szaftot kitunkolni... remélem reggeliztél már :D

Több helyen is lehet kapni, nagyobb hiperekben frissen 1 kg-s hálóban vagy vákuumcsomagolásban, de én most egy egyszerű Sparban vettem fagyasztva (szintén 1 kg-s), mert itt Ajkán nincs nagyobb hiper, ráadásul a Sparban most akciós.

A fickó 2014.03.18. 14:02:36

@motoroskonyhaja: A matyi nálam a mártást szót jelenti.
A séfek csak barna matyi-ként emlegették régen a "generál szószt" ami mindenbe jó volt, hehe. Borzalmas cucc volt. :D
A kagyló, meg nem hús. Bakker, azt bármikor lehet küldeni. Egy darabig nem is csináltam, mert a belgáknál egy hétig toltam, a végén mér a zeller illatát sem bírtam. :) A vaj, a szárzeller, meg a bor sok petrezselyem, ennyi, ja meg a sűttkrumpli.

A fickó 2014.03.18. 14:07:12

@motoroskonyhaja: @TSK: A Metro-ban mindig van friss, sokszor akciós is. Bp-n könnyű beszerezni szinte minden halasnál akad úgy mint a garnéla - alapkövetelmény. :)

motoroskonyhaja 2014.03.18. 18:25:26

@A fickó: Aháááá.... akkor már ez is tiszta :)
Ebből is látszik, hogy sosem dolgoztam konyhán :D
Kagylóval kapcsolatban (is) egyetértünk! Az ismerősöm dumáját viszont nem tudtam kihagyni :D

motoroskonyhaja 2014.03.18. 18:26:44

@A fickó: Igen, Pesten egyszerű, ahogy a Metróban is. Én azért nem írtam, mert százévente egyszer jutok el ilyen helyre (nincs kártyám sem, és közel sincs hozzám, asszem Győrben és aFehérváron van legközelebb)

Llychllyn 2014.03.18. 20:32:28

@motoroskonyhaja: Köszönöm!:) Lehet, hogy innen ugrott be eleve a pesto-tészta ötlet is.
A magam részéről megenném a medvét is, nem csak a hagymát, de az ünnepelt vega:)

Kucsmához talán még kicsit korán van, bár ezzel az enyhe téllel a fene se tudja... Egy kis víz kéne, meg egy kis idő, aztán föl a hegyekbe, tavaly találtam vagy öt szem kucsmagombát, a csészegombát nem is ismertem, illetve látni láttam, de sose szedtem.

Nálunk ez a szárazság nagyon betett a gombáknak, csak ősszel sikerült összekaparni pár májgombát, gyűrűs tuskógombát meg őzlábat... Na de majd ezen a nyáron! (kijárok majd locsolni az erdőt vagy nemtom)

Llychllyn 2014.03.18. 20:38:59

@Llychllyn: mármint most nézem, hogy ez friss recept, már azt se tudom, hányat írunk, tehát innen nem ugorhatott be:)

motoroskonyhaja 2014.03.19. 10:32:07

@Llychllyn: Azért írtam, hogy cseh kucsmagomba. A net megfelelő fórumai tele vannak sikeres szedésekkel és fényképekkel, de ajka környékén még nem akarnak kibújni a szemetek :) Lassan kezdődik a fattyú kucsmagomba szezonja is, az ízletesre viszont még valóban várni kell.
Szárazság van kéremszépen, így most esőtáncot járok, hogy legyen valami :)
süti beállítások módosítása